ضرورت مدیریت بحران با انسجام گروهی و آینده‌نگری

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت: با انسجام گروهی قوی و حفظ خونسردی، بررسی شرایط بحران، آینده‌نگری، بحث و گفت‌وگو، تجزیه و تحلیل مسائل و تصمیم‌گیری مناسب می‌توان بحران را مدیریت و آثار تخریبی آن را به حداقل رساند.

وحید مهدویان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: وقوع حوادث غیرقابل پیش‌بینی و بروز خطرات و سوانح و بحران‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، نظامی واقعیتی است که بشر در طول تاریخ با آن آشنا بوده است.

وی ادامه داد: هر چقدر بر کسب موفقیت‌های تکنولوژیکی و اجتماعی افزوده شده است، میزان بروز خطرات غیرقابل پیش‌بینی نه تنها کاهش نیافته است، بلکه در بسیاری از موارد افزایش یافته است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با بیان اینکه صنعتی شدن جوامع و گسترش ارتباطات ماهواره‌ای و نقل‌وانتقال اطلاعات به‌طور وسیع و بزرگ‌تر شدن سازمان‌های اجتماعی، اقتصادی و بازرگانی باعث نهادی شدن بیشتر بحران‌ها شده است، خاطرنشان کرد: مشاهده می‌شود که در بیشتر مواقع افزایش پیچیدگی و توان تولیدی این سازمان‌ها به‌طور بالقوه تقویت چنین حالاتی را اجتناب‌ناپذیر کرده است.

وی تصریح کرد: در برخورد اول ممکن است این تصور به وجود آید که بحران‌های صنعتی و اجتماعی ناشی از صنعتی شدن جوامع، مختص کشورهای پیشرفته صنعتی بوده است و سیستم‌های مصون کننده تنها مورد نیاز این گونه کشورها است، در صورتی‌که باید توجه داشت که کشورهای در حال توسعه و رو به رشد نیز به واسطه اینکه در مرحله نتیجه، هدف و یا انتخاب قرار دارند، باید در برنامه‌ریزی‌های میان‌مدت و بلندمدت خود نه تنها در فکر جلوگیری، بلکه در صدد ارزیابی ضررهای جبران ناپذیر حوادث پیش‌بینی نشده باشند.

مهدویان اضافه کرد: پیچیده‌تر شدن و بزرگ‌تر شدن سازمان‌ها روند تحول پدیده‌ها را پیچیده‌تر و فهم و تحلیل آنها را مشکل‌تر و در نتیجه احتمال و امکان وقوع حادثه و ایجاد بحران را افزایش داده است که در چنین شرایطی به شرطی که ابزار و دانش کافی برای پیش‌بینی وجود داشته باشد، پیش‌بینی آینده بهترین کار است.

وی یافتن روشی برای پیش‌بینی روندها و آمادگی برای مواجهه با حوادث غیرمنتظره را از وظایف مدیریت بحران دانست و گفت: با شناخت بحران و برنامه‌ریزی مناسب و جلب مشارکت و همکاری تمام نیروها می‌توان بر مشکلات غلبه کرد و به‌طور کلی با انسجام گروهی قوی و حفظ خونسردی، بررسی شرایط بحران، آینده‌نگری، بحث و گفت‌وگو، تجزیه و تحلیل مسائل و اتخاذ تصمیم مناسب می‌توان بحران را مدیریت و آثار تخریبی آن را به حداقل رساند.

کد خبر 566153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.