تا زمانی که محاصره یمن برقرار باشد آتش‌بس معنا ندارد

یک کارشناس مسائل منطقه‌ای گفت: اگر محدودیت‌ و محاصره در یمن ادامه پیدا کند به نوعی جنگ اقتصادی، ترانزیتی و رفت‌وآمدی را شاهد خواهیم بود.

سیدصباح زنگنه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص اعلام آتش‌بس میان یمن و عربستان اظهار کرد: یقیناً توقف جنگ و درگیری مورد استقبال قرار می‌گیرد اما تعیین شرط و شروط برای آتش‌بس نشان دهنده این است که یک طرف ماجرا صادق نیست.

وی ادامه داد: آتش‌بس مقدمه خوبی برای آرامش مردم مظلوم و بی‌گناه یمن که خسارات و تلفات زیادی دادند، است. اما تا زمانی که محاصره یمن برقرار باشد آتش‌بس معنا و مفهوم پیدا نمی‌کند.

این کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه محاصره بنادر و فرودگاه‌ها عملاً خلاف نیت دعوت‌کنندگان به آتش‌بس است، اضافه کرد: آتش‌بس از نظر آن‌ها به این معنا است که مردم همچنان در محاصره باشند اما بمبارانی صورت نگیرد و نیازهای مردم از جمله انرژی، سوخت، مواد دارویی و غذایی تأمین شود و افرادی که در عملیات نظامی آسیب دیدند به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی منتقل شوند.

زنگنه افزود: اساس این مباحث بر این است که کار مردم یمن به خود یمنی‌ها واگذار شود و از دخالت کشورها در تعیین روند سیاسی و بافت سیاسی یمن جلوگیری شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با تداوم آتش‌بس جنگ میان عربستان و یمن به اتمام می‌رسد، افزود: باید دید در عمل چه پیش می‌آید و آیا این آتش‌بس تداوم دارد و آیا ممانعتی از ورود سوخت و مواد غذایی و رفت‌وآمد انجام می‌شود یا خیر؟. اگر محدودیت‌ها و محاصره‌ها ادامه پیدا کند به نوعی جنگ اقتصادی و ترانزیتی را شاهد خواهیم بود.

کد خبر 566139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.