روزهای سبز بورس ادامه دارد

بازار امروز نیز مانند بازار روز گذشته سبز بود اما کم‌جان‌تر؛ درحالی‌که شاخص کل روز گذشته توانست ۳۰ هزار واحد پیشروی کند، امروز بازار تنها شش هزار واحد روبه جلو حرکت کرد و عرضه‌ها افزایش یافت، برخی از نمادهای بزرگ بازار از صف خرید به محدوده تعادلی و برخی به محدوده منفی حرکت کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رفتار امروز بازار به علت رشد روزهای کاری در سال جدید منطقی بود. شاخص کل بازار بورس تهران با رشد شش هزار ۸۶۸ واحدی به سطح یک میلیون ۴۶۸ هزار واحد رسید، شاخص کل هم‌وزن با رشد ۵۶۳ واحدی در سطح ۳۷۳ هزار ۲۶۷ واحد قرار گرفت، شاخص کل بازار رشد ۰.۴۷ درصدی و شاخص هم‎وزن رشد ۰.۱۵ درصدی را تجربه کردند.

تعداد نمادهای مثبت بازار بورس: ۱۶۴

تعداد نمادهای منفی بازار بورس: ۲۱۹

روزهای سبز بورس ادامه دارد

فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با رشد ۵۶ واحدی به سطح ۱۹ هزار ۶۹۰ واحد رسید و نسبت به روز گذشته رشد ۰.۲۹ درصدی تجربه کرد.

تعداد نمادهای مثبت بازار فرابورس: ۱۰۲

تعداد نمادهای منفی بازار فرابورس: ۲۰۱

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۷۵ هزار ۷۸۸ و یک میلیون ۸۴۹ هزار ۷۴ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۱۵ میلیارد ۱۵۹ و شش میلیارد ۹۸۷ میلیون برگه سهم بود.

شاخص‌ها

روزهای سبز بورس ادامه دارد

تحلیل تکنیکال شاخص‌کل

روزهای سبز بورس ادامه دارد

حمایت: یک میلیون ۴۰۰ هزار واحد

مقاومت: یک میلیون ۵۰۰ هزار واحد

پیش بینی: با رشد پر قدرت بازار امروز و از پیش روی برداشتن سطح یک میلیون ۴۵۰ هزار واحدی پیش بینی دستیابی به شاخص یک میلیون ۵۰۰ هزار واحد را خواهیم داشت.

بازار پایه فرابورس مشمول تعدیل دامنه نوسان قیمت سهام نیست

مهدی پارچینی، مدیر نظارت بر بورس‌ها گفت: طرح پیشنهادی به هیئت مدیره سازمان بورس برای تعدیل دامنه نوسان قیمت سهام مشمول نمادهای بازار پایه نمی‌شود.

خرید و فروش سهام عدالت فعلاً متوقف است

پیمان حدادی دستیار ویژه رئیس سازمان بورس گفت: خرید و فروش سهام عدالت فعلاً متوقف است و باید آئین‌نامه معاملات سهام عدالت در شورای عالی بورس تغییر کند. با توجه به اینکه براساس مصوبه شورای عالی بورس در اسفندماه سال گذشته، به خاطر واریز سود نقدی سهام عدالت، نماد شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت بسته شد. بعد از آن مقرر شد نماد این شرکت‌ها تا زمان اصلاح آئین نامه اجرایی آزادسازی سهام عدالت، متوقف بماند.

اخبارشرکت‌ها

اخابر: شرکت مخابرات ایران طی عملکرد یک ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ معادل ۵,۹۷۲,۶۰۰ میلیون ریال از محصولات خود را به فروش رسانده است که نسبت به دوره یک ماهه مشابه سال قبل ۳۰ درصد افزایش داشته است.«اخابر» با سرمایه ثبت شده ۶۰,۰۰۰,۰۰۰ میلیون ریال طی عملکرد ۱۲ ماهه سال مالی منتهی به ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ مبلغ ۶۹,۵۰۴,۴۸۹ میلیون ریال درآمد فروش داشته است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۴ درصد رشد داشته است.

فجام: شرکت صنعتی جام دارو طی عملکرد یک ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ معادل ۱۰۴,۷۱۶ میلیون ریال از محصولات خود را به فروش رسانده است که نسبت به دوره یک ماهه مشابه سال قبل تغییری نداشته است.️ «فجام» با سرمایه ثبت شده ۸۰۰,۰۰۰ میلیون ریال طی عملکرد ۱۲ ماهه سال مالی منتهی به ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ مبلغ ۱,۱۰۹,۵۴۸ میلیون ریال درآمد فروش داشته است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۰ درصد رشد داشته است.

شکلر: پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق‌العاده در خصوص افزایش سرمایه شرکت نیروکلر

سرمایه فعلی: ۵۰۰,۰۰۰ میلیون ریال

درصد افزایش سرمایه: ۱۰۰ درصد

مبلغ افزایش سرمایه: ۵۰۰,۰۰۰ میلیون ریال

محل تأمین افزایش سرمایه: سود انباشته

موضوع افزایش سرمایه: اجرای طرح‌ها و اصلاح ساختار مالی

تاریخ تصویب هیئت مدیره: ۱۴۰۰/۱۲/۲۲

دالبر: افشای اطلاعات بااهمیت (سایر اطلاعات بااهمیت - افزایش نرخ برخی از محصولات- گروه ب) منتهی به سال مالی ۱۴۰۱/۱۲/۲۹ شرکت البرز دارو

شرح رویداد: احتراماً در راستای رعایت مفاد ماده ۱۳ دستورالعمل افشای اطلاعات به استحضار می‌رساند نرخ فروش محصولات (آمپول بتامتازون، قرص متورال، قرص متورال ۵۰) از محصولات این شرکت به جهت پوشش هزینه‌های ناشی از افزایش قیمت مواد اولیه و براساس مجوز سازمان غذا و دارو افزایش یافته است. در صورت وجود تغییر با اهمیت در اطلاعات اعلام شده موضوع از طریق سامانه کدال به سهامداران محترم اطلاع رسانی خواهد شد.

خفناور: شرکت مهندسی صنعتی روان فناور طی عملکرد یک ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ معادل ۵۴,۶۹۰ میلیون ریال از محصولات خود را به فروش رسانده است که نسبت به دوره یک ماهه مشابه سال قبل ۹۶ درصد افزایش داشته است. «خفناور» با سرمایه ثبت شده ۱۰۰,۰۰۰ میلیون ریال طی عملکرد ۱۲ ماهه سال مالی منتهی به ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ مبلغ ۵۰۴,۴۰۵ میلیون ریال درآمد فروش داشته است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸۳ درصد رشد داشته است.

بازارهای جهانی

بررسی وضعیت روی در بازار جهانی

روی بورس فلزات لندن در هفته گذشته معاملات در ارقام خیره کننده را ادامه داد و به ۴،۴۳۴ دلار در تن رسید. در بازگشایی بازار فلزات لندن رو روز جمعه، معاملات آتی فلزات پایه با جهش مثبت باز شد. این افزایش قیمت علی رغم دیتای کمی که از بازار چین مخابره شد صورت گرفت. روی از ابتدای سال ۲۰۲۲ تا کنون ۸۰۹ دلار (۲۲.۸۹ درصد) رشد کرده است. کارخانه‌های شمال شرق چین نیز به توقف فعالیت و انجام امور تعمیر و نگهداری پرداختند و یک کارخانه‌ی دیگر در جنوب چین قصد دارد در آوریل با این هدف تولید خود را متوقف کند. کنسانتره ارسالی به شمال چین در حدود ۳۷۰۰ الی ۳۸۰۰ یوان در تن قیمت گذاری شد که در حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ یوان پایین‌تر از معاملات انتهای ماه فوریه است. موجودی انبار روی شانگهای با یک درصد افزایش هفتگی به ۱۷۷ هزار تن رسید.

نگاهی به بازار جهانی استایرن

استایرن آسیا در این هفته ۴۰ دلار کاهش هفتگی داشت. شیوع مجدد کرونا در چین و زمزمه‌های پیرامون از سرگیری قرنطینه‌ها منجر شد تا استایرن در این هفته ۴۰ دلار اصلاح داشته و قیمت ۱،۳۴۱ دلار را ثبت کند. خریداران پراکنده و معاملات انجام شده در این هفته نیز محدود بودند. در مناطق دیگر نیز تمایلات خرید پررنگ نبوده است در کره جنوبی پیرو کاهش تقاضا در بازار پایین دست یعنی پلی استر تقاضای واردات کاهش داشته است. با توجه به کاهش قیمت در بازار داخل چین تمایلات برای واردات کاهش یافته و تقاضا بیشتر به سمت تأمین از بازار داخل هدایت شده است. در بازار بالادست این محصول اتیلن بدون تغییر و بنزن کاهش قیمت داشته است.

شرکت‌های تأثیر پذیر: شبصیر، شجم، پارس

تحلیل بازار جهانی پلی پروپیلن

قیمت پلی پروپیلن در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس (GCC) و مدیترانه شرقی (East Med) در این هفته بالاتر رفت. پیشنهادات برای ماه آوریل در اواخر هفته ظاهر شد اما هنوز فعالیت تجاری کمی رخ داده است. چندین تولیدکننده قیمت‌های خود را با توجه به بالا بودن نرخ خوراک و قیمت‌های بالاتر در مناطق دیگر نسبت به پیشنهادات ماه مارس افزایش دادند، برخی از تولیدکنندگان هم همچنان در حال آماده سازی پیشنهادات خود برای آغاز هفته آینده بودند. همچنین به دلیل ساعات کاری کوتاه‌تر در ماه رمضان کاهش فعالیت بازار خاورمیانه در پیش است.

پیشنهادهای رقابتی چین همچنان تقاضا برای پلی پروپیلن خاورمیانه را در هند محدود می‌کند. بحث‌های واردات نیز به دلیل پایان سال مالی برخی شرکت‌ها در ۳۱ مارس محدود شد و خریداران منتظر اعلام قیمت‌های داخلی در ماه آوریل هستند. کاهش عرضه محلی و تقاضای فصلی ممکن است تقاضای هند را در آوریل تقویت کند. با وجود کاهش نرخ بهره برداری کارخانه‌ها، موجودی PP در چین همچنان بالا است، زیرا محدودیت‌های جابجایی جاری ناشی از آخرین موج کرونا ویروس این کشور، تقاضا را محدود نگه می‌دارد.

قیمت پلی پروپیلن ترکیه در این هفته نسبتاً ثابت ماند. برخی از پیشنهادات برای آوریل این هفته شنیده شد، اما بازار پس از سال نو ایرانی، نوروز، هفته گذشته همچنان خاموش است. احتمالاً در هفته اول آوریل فعالیت بیشتری وجود خواهد داشت زیرا بازیگران به دنبال تأمین مواد برای ماه آینده هستند.

تحلیل بازار جهانی اتیلن

رشد بی وقفه اتیلن و رسیدن به سطح ۱,۴۳۱ دلار

اتیلن جنوب شرق آسیا در هفته گذشته با رشد ۳۰ دلاری به ۱,۴۳۱ دلار رسید. قیمت‌های اتیلن در آسیا در هفته گذشته کاملاً صعودی بود و فعالان بازار به محدودیت در سمت عرضه ناشی از کاهش تولید تولیدکنندگان اشاره می‌کنند. برخی منابع بازار گفته‌اند که تولید کنندگان در ماه آوریل قصد کاهش بیشتر تولید را دارند. نرخ عملیاتی در ماه گذشته بین ۸۰ تا ۹۰ درصد بوده و انتظار می‌رود در آوریل به بازه ۷۰% تا ۸۰% برسد که خود عاملی برای رشد قیمت شده است. فروشندگان می‌گویند سفارش‌های خرید زیر ۱,۴۰۰ دلار را رد می‌کنند.

شرکت‌های تاثیرپذیر: جم، شاراک، مارون، شکبیر، آریا

نگاهی به بازار جهانی آلومینیوم

قیمت آلومینیوم در هفته گذشته با اندکی کاهش در حدود ۳،۴۴۱ دلار در تن معامله شد. پرمیوم این محصول در حدود ۴۰ سنت از اوج خود عقب نشینی کرده بود. این کاهش همگام با کاهش قیمت قراضه و سایر فلزات LME انجام شده بود. اما در هفته قبل پس از اینکه استرالیا اعلام کرد که دیگر آلومینا را به روسیه نمی‌فروشد، قیمت تغییر جهت داد و افزایشی شد. روسیه یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان آلومینیوم است و این امر می‌تواند حجم تولید در این کشور را به شدت تحت تأثیر قرار دهد.

شرکت راسال که دومین تولیدکننده بزرگ جهان است، مجبور به پیدا کردن منبع حایگزین برای آلومینا خواهد بود و اگر سایر کشورها اقدامی شبیه به استرالیا انجام دهند، راسال با چالش جدی مواجه خواهد شد. تنها یک تولیدکننده آلومینا در روسیه وجود دارد، یک تولیدکننده در قزاقستان (که به روسیه صادر می‌کند) و یک تولیدکننده در اوکراین که هم اکنون فعالیت ندارد. قیمت آتی آلومینیوم در اوایل ماه مارس بالاترین حدود خود و نزدیک ۴۰۰۰ دلار در تن را تجربه کرد.

نقشه بازار

روزهای سبز بورس ادامه دارد

کد خبر 565966

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.