کاربردهای روش درمانی بلوک عصبی: عوارض و هزینه

تزریق بلوک عصبی برای کاهش التهاب یا توقف سیگنال درد در امتداد جریان خاصی از عصب انجام می‌شود. پزشک احتمال برای قرار دادن سوزن در مناسب‌ترین مکان از تصاویر راهنما استفاده کند.

یک بلوک عصبی می‌تواند عصب آسیب دیده را التیام بخشد، باعث تسکین موقت درد شود و به تشخیص علت اصلی درد کمک کند.

این روش درمانی به آمادگی خاصی نیاز ندارد. اگر تصمیم به بارداری دارید بهتر است قبل از درمان در این باره با پزشک صحبت کنید لباس‌های گشاد و راحت بپوشید و از جواهرات استفاده نکنید. شاید لازم باشد قبل از شروع درمان لباس خاصی بپوشید.

اطلاعاتی درباره بلوک عصبی

بلوک‌های عصبی به سوزن نیاز دارند و اغلب برای هدایت درست سوزن همزمان نیاز به فلوروسکوپریا، سونوگرافی یا سی تی اسکن باشد. همچنین ممکن است پزشک برای تعیین محل عصبی که باعث ایجاد درد شده از تحریک الکتریکی سطح پایین استفاده کند.

برای تزریق داروهای تسکین دهنده یا ضد التهاب در اطراف عصب یا گروهی از اعصاب از سوزن‌ها و تصاویر هدایت شده استفاده می‌شود. بلوک عصبی درد و التهاب را تکسین میبخشد. در برخی موارد برای آسیب رساندن یا قطع عمدی عصب از مواد شیمیایی یا جراحی استفاده می‌شود. بلوک‌های عصبی پیام‌های درد ناشی از اعصاب را در قسمت خاصی از بدن متوقف می‌کنند.

کاربردهای رایج بلوک عصبی

کاربردهای روش درمانی بلوک عصبی: عوارض و هزینه

در طول جراحی برای کاهش درد اغلب از بلوک‌های عصبی استفاده می‌شود. بلوک‌های عصبی معمولاً برای کنترل درد ناشی از ستون فقرات و دردهای ناتوان کننده ای که بازو، پاها، گردن و لگن را تحت تأثیر قار می‌دهد استفاده می‌شود.

پزشک احتمالاً درباره بلوک عصبی برای مدیریت دردهای مختلف با شما صحبت می‌کند:

درد زایمان

حین زایمان برای کاهش درد یک بلوک عصبی به نام بلوک پودندال را می‌توان از طیق دیواره واژن به عصب پودندال در لگن تزریق کرد. این کار باعث بی حس شدن ناحیه بین واژن و مقعد می‌شود. اما درد انقباضات را تسکین نمی‌دهد. بلوک‌های عصبی می‌توانند زمان بهبودی و در جراحی را کاهش دهند.

دردهای ناشی از بیماری سرطان

معمولاً یک بلوک عصبی با یک استروئید ترکیب می‌شود و به داخل یا اطراف یک عصب یا به فضای اطراف نخاع تزریق می‌شود تا درد را متوقف کند. پس از تزریق، عصب دیگر قادر به انتقال درد نیست بنابراین درد تا چند وقت تسکین می‌یابد.

درد آرتریت

کاربردهای روش درمانی بلوک عصبی: عوارض و هزینه

پزشک یک بی حس کننده موضعی مانند لیدوکائین یا ترکیبی از یک عامل بی حس کننده همراه با یک کوتیکواستروئید را به عصب تزریق می‌کند. داروی بیهوشی باعث جلوگیری از ارسال سیگنال‌های درد به مغز می‌شود و استروئید ها به کاهش التهاب کمک می‌کنند.

درد شدید صورت، مانند نورالژی تری ژمینال (درد عصب سه قلو)

بلوک عصبی برای مدت طولانی‌تری مثلاً چند ماه باعث تسکین درد می‌شود. در واقع بلوک عصبی با بی حس کردن عصب باعث تسکین درد می‌شود که معمولاً چهار تا شش ماه طول می‌کشد.

کمر درد

برای تشخیص درمان عصب نخاعی ملتهب از تزریق بلوک ریشه عصبی یا فقط تزریق بلوک عصبی استفاده می‌شود. معمولاً یک بی حس کننده یا بی حس کننده همراه با استروئید در نزدیکی عصب تزریق می‌شود. این تزریق التهاب را کاهش می‌دهد و درد منتقل شده توسط عصب را بی حس می‌کند.

درمان دردهای عصبی ناشی از زونا

درد ناشی از زونا را می‌توان با بلوک‌های عصبی تسکین داد. زونا بیشتر روی تنه یا قفسه سینه تأثیر گذار است. البته این مشکل می‌تواند تقریباً در هرقسمتی ایجاد شود مانند روی بازو ها، سر یا صورت.

سایر کاربردهای بلوک عصبی

بلوک عصبی می‌تواند به عنوان ابزاری برای تشخیص علت و ناحیه درد استفاده شود. پزشک با بررسی نحوه واکنش شما به یک بلوک عصبی موقت و نحوه تأثیر آن بر درد شما دلیل درد و محل آن و همچنین مناسب‌ترین روش درمانی را تشخیص دهد.

بلوک‌های عصبی می‌توانند عرق کردن کف دست را با مسدود کردن تحریم کننده غدد عرق درمان کنند. بلوک‌های عصبی همچنین می‌توانند با تسکین درد ناشی از زخم باعث درمان زخم پای دیابتی شوند.

خطرات بلوک‌های عصبی

بولک های عصبی هم مانند سایر روش‌های درمانی ممکن است عوارض داشته باشند. بلوک عصبی می‌توانند باعث خونریزی و عفونت در محل تزریق شوند. دارو در حین تزریق ممکن است به قسمت‌های دیگر پخش و پزشک ممکن است در حین جراحی به عصب اشتباهی ضربه بزند. با این حال در مقایسه با بسیاری از روش‌های درمانی، بلوک‌های عصبی کاملاً بی خطر هستند.

زنان در صورت بارداری باید قبل از درمان با پزشک صحبت کنند. پزشکان برای جلوگیری از قرار گرفتن جنین در معرض تشعشعات، آزمایشات زیادی را در دوران بارداری انجام نمی‌دهند. اگر عکس بیمار نیاز به عکس برداری با اشعه ایکس داشته باشد پزشک اقدامات لازم را برای به حداقل رساندن خطر برای جنین انجام می‌دهد.

هزینه‌های بلوک عصبی

عوامل مختلفی بر هزینه بلوک عصبی تأثیر گذارند. شرایط خاص هر بیمار تأثیر زیادی در هزینه‌ها دارد. نواحی ظریف‌تر مانند صورت نیاز به توجه و مهارت بیشتری برای درمان صحیح دارند. مهارت پزشک و موقعیت مرکز درمانی هم بر قیمت تأثیر گذارند. معمولاً پزشکان باتجربه‌تر و کلینیک‌های با کیفیت تر هزینه‌ی بیشتری دریافت می‌کنند.

اگر درد شما ناتوان کننده باشد ممکن است بیمه بخشی از هزینه‌های درمان را پوشش دهد. بهتر است با شرکت بیمه خود تماس بگیرید تا ببینید آیا آنها هزینه‌های بلوک عصبی را پوشش می‌دهند یا خیر.

فرایند عمل

احتمالاً تزریق سوزن به داخل بدن دردناک است. اما به محض اینکه تزریق دارو تمام شود درد شما کاهش میابد. در برخی موارد پزشک باید سوزن را عمیق وارد کندتا به عصب مورد نظر برسد. این وضعیت ممکن است موقتاً ناراحت کننده باشد اما شما باید بدنتان را ثابت نگه دارید تا پزشک بتواند به درستی سوزن را وارد کند.

اگر لازم است تزریق نزدیک یک عصب اصلی یا دسته‌ای از اعصاب مانند عصب سیاتیک انجام شود احتمالاً پزشک از شما می‌خواهد در صورت ایجاد درد ناگهانی به او اطلاع دهید. این در ناگهانی نشان می‌دهد که سوزن بیش از حد به عصب اصلی نزدیک شده است و باید از آن فاصله بگیرد. با این حال این مسئله به ندرت اتفاق می‌افتد بنابراین نباید خیلی نگران باشید. بعد از تزریق احتمالاً درد شما تا ماه‌ها تسکین می‌یابد.

کد خبر 565956

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.