آغاز سبز بورس پس از تعطیلات نوروزی

بازار امروز روند خود را پرشتاب، پرتقاضا و سرسبز آغاز کرد؛ شاخص کل توانست رشد دو درصدی را نسبت به چهارشنبه هفته گذشته به جای بگذارد، حجم و ارزش معاملات بهبود یافت و شاهد خروج پول از صندوق‌های درآمد ثابت بودیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا؛ در بازار امروز به صورت کلی در تمامی گروه‌ها شاهد افزایش تقاضا بودیم، این افزایش تقاضا در گروه‌های فلزی، خودرویی، شیمایی و سرمایه گذاری مشهود تر بود.

آغاز سبز بورس پس از تعطیلات نوروزی

بورس اوراق بهادار تهران

شاخص کل بازار بورس تهران با رشد ۲۹ هزار ۸۵۹ واحدی به سطح یک میلیون ۴۶۱ هزار واحد رسید، شاخص کل هم وزن با رشد شش هزار ۷۹۷ واحدی در سطح ۳۷۲ هزار ۷۰۱ واحد قرار گرفت، شاخص کل بازار رشد ۲.۰۹ درصدی و شاخص هم‎وزن رشد ۱.۸۶ درصدی را تجربه کردند.

تعداد نمادهای مثبت بازار بورس: ۳۲۹

تعداد نمادهای منفی بازار بورس: ۶۴

فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با رشد ۳۱۵ واحدی به سطح ۱۹ هزار ۶۳۳ واحد رسید و نسبت به روز گذشته رشد ۱.۶۳ درصدی تجربه کرد.

تعداد نمادهای مثبت بازار فرابورس: ۱۶۶

تعداد نمادهای منفی بازار فرابورس: ۷۶

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۷۷ هزار ۲۷۹ و ۳۴ هزار ۶۸۶ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۱۲ میلیارد ۳۹۵ و سه میلیارد ۸۴۶ میلیون برگه سهم بود.

شاخص‌ها

آغاز سبز بورس پس از تعطیلات نوروزی

تحلیل تکنیکال شاخص‌کل

آغاز سبز بورس پس از تعطیلات نوروزی

حمایت: یک میلیون ۴۰۰ هزار واحد

مقاومت: یک میلیون ۵۰۰ هزار واحد

پیش بینی: با رشد پر قدرت بازار امروز و از پیش روی برداشتن سطح یک میلیون ۴۵۰ هزار واحدی پیش بینی دستیابی به شاخص یک میلیون ۵۰۰ هزار واحد را خواهیم داشت.

سود سپرده بانکی صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشمول مالیات نخواهد شد

رضا نوحی حفظ آبادی، مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس اظهار کرد: با توجه به ابهامات در خصوص آثار مالیاتی ناشی از بند (ر) تبصره شش ماده واحده بودجه ۱۴۰۱ بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سازمان بورس پیگیر اظهار نظر صریح سازمان امور مالیاتی کشور شد. مطابق پاسخ سازمان امور مالیاتی، سود سپرده بانکی صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشمول مالیات نخواهد شد.

تغییر دامنه نوسان در انتظار تصویب هیأت مدیره سازمان بورس

مهدی پارچینی، مدیر نظارت بر بورس‌ها گفت: برنامه‌ای که برای تغییر دامنه نوسان بررسی و به هیأت مدیره سازمان بورس پیشنهاد شد، این بود تا در هر فصل یک درصد و به صورت متقارن به دامنه نوسان اضافه شود که این تغییر تا سقف ۱۰ درصد ادامه خواهد داشت. لازمه اجرای این تغییر، طرح آن در هیأت مدیره سازمان است که پس از تصویب به مرحله اجرا خواهد رسید. اکنون هیچ زمان دقیقی برای تغییر دامنه نوسان تعیین نشده و از الان نمی‌توان زمان مشخصی را برای اجرایی شدن تغییرات اعمال شده در دامنه نوسان اعلام کرد.

شاهین وارد بورس شد

مدیر عملیات عرضه بورس کالا جزئیات پذیرش خودروی شاهین در این بازار را تشریح کرد.

احمد رحیمی با بیان اینکه خودروی شاهین در بورس کالا پذیرش شده است، اظهار کرد: با توجه به مستنداتی که ارائه شده و انجام همه مراحل قانونی، طبق مصوبات شورای عالی بورس، پذیرش انجام و مقرر شده است که ۸۰ درصد از تولید سالانه این خودرو از طریق بورس عرضه شود.

وی ادامه داد: عرضه کالا به صورت فیزیکی است و اینکه چطور عرضه می‌شود، میزان پرداخت اولیه چقدر است، چه کسانی می‌توانند ثبت نام کنند و … با اطلاعیه‌ای که از سوی بورس کالا منتشر می‌شود، مشخص خواهد شد. تاریخ دقیق عرضه مشخص نیست اما بعد از تعطیلات نوروز در اولین فرصت انجام می‌شود.

اخبارشرکت‌ها

فولاد یک رکورد ۱۰ ساله را شکست

رکورد تولید سالیانه محصول قلع‌اندود فولاد مبارکه پس از ۱۰ سال شکسته شد به همت تلاشگران ناحیه نورد سرد شرکت فولاد مبارکه، با تولید ۱۱۰ هزار و ۵۰۱ تن محصول قلع‌اندود، رکورد قبلی ۱۰۸ هزار تنی در سال ۱۳۹۱ شکسته شد. این رکورد با وجود محدودیت‌ها و مشکلاتی همچون تحریم‌ها و شیوع ویروس کرونا به دست آمده که نشان از اراده جمعی کارکنان فولاد مبارکه و سخت‌کوشی کارکنان ناحیه نورد سرد این شرکت دارد.

ستران در اسفند عالی بود

شرکت سیمان تهران در ماه اسفند ۳۱۲ هزار تن سیمان تولید کرده است که رقمی بیشتر از میانگین ماهانه شرکت (۲۲۹ هزار تن) است. فروش بهمن ۲۲۷ هزار تن بود.

مقدار فروش سیمان شرکت در اسفند ۳۱۲ هزار تن بوده که یک رقم عالی محسوب می‌شود. میانگین ماهانه سال گذشته ۲۳۵ هزار تن است.

ستران با این میزان فروش، ۱۴۷ میلیارد تومان درآمد شناسایی کرد که بهترین فروش ماهانه ی شرکت است. میانگین فروش ۱۱ ماه قبلی شرکت ۹۷ میلیارد تومان بوده است.

نرخ‌های فروش محصولات در اسفند ۴۹۱ تومان در هر کیلو ثبت شد که نسبت به بهمن ۷ درصد افزایش و نسبت به میانگین نیمه اول سال ۲۵ درصد افزایش داشته است.

شگویا

شرکت پتروشیمی تندگویان در سال گذشته به طور متوسط ۴۳ هزار تن PTA به عنوان محصول ابتدای زنجیره تولید کرده است. تولید این محصول در بهمن ۴۸.۵ و اسفند ۵۸ هزار تن ثبت شد.

متوسط مقدار فروش ماهانه سال ۱۴۰۰ برابر با ۴۹ هزار تن بوده و در اسفند رقمی بالاتر از میانگین از خود بر جای گذاشت و ۵۷ هزار تن محصول فروخت.

شگویا در اسفند ۱،۹۱۹ میلیارد تومان فروش داشت که بهترین فروش ماهانه شرکت است. این مبلغ ۱۹ درصد بالاتر از رکود قبلی درآمد که در بهمن ماه با ۱،۶۱۸ میلیارد ثبت شد می‌باشد. میانگین فروش ماهانه سال حدود ۱۴۲۰ میلیارد بوده است. با این حساب مجموع فروش سالانه به ۱۷،۰۴۳ میلیارد تومان رسید که ۷۰ درصد رشد نسبت به سال قبلی دارد. نرخ فروش محصولات در اسفند ۳۳،۴ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم محصول ثبت شده و ۸ درصد رشد ماهانه را نشان می‌دهد.

بازارهای جهانی

اوره و قیمت‌های مناسب ایران در بازار جهانی

قیمت نشریه آرگوس که معتبر ترین مجله برای نرخ گذاری ایران است، برای اوره گرانوله ایران با کاهش جزئی در هفته جاری همراه بوده و بازه قیمتی ۷۰۰ تا ۷۵۰ دلار گزارش شده است.

تحلیل وضعیت پت در بازارهای جهانی

قیمت پلی اتیلن ترفتالات فوب شمال شرق آسیا در هفته گذشته ۲۰ دلار کاهش یافت و در ۱،۲۲۰ دلار در تن معامله شد. پت فوب جنوب شرق آسیا ۳۰ دلار افت را تجربه کرد و به ۱،۳۷۰ دلار رسید.

تقاضا برای گری بطری در آسیا قوی ظاهر شد و بیشتر تولیدکنندگان اظهار داشتند که محموله‌های ماه‌های آوریل و نیمه اول ماه می آن‌ها به طور کامل به فروش رسیده است. البته سطوح قیمتی معاملات به پشتوانه نزول قیمت خوراک PTA کاهش داشت. همچنین فروشندگان در هفته گذشته پیشنهاداتی را از جانب اروپا، آمریکا و ویتنام دریافت کردند.

در بازار پلی استر، تولیدکنندگان چینی نرخ فعالیت خود را در محدوده‌های ۱۰ الی ۲۵ درصد عنوان کردند. پیش بینی کوتاه مدت برای بازار پلی استر نزولی است و بازاریان از کندی فعالیت در پایین دست و محدودیت‌های تردد در چین به عنوان عوامل اصلی یاد می‌کنند.

طلا

پیشرفت در مذاکرات آتش بس روسیه و اوکراین تقاضا برای دارایی‌های امن را کاهش داده است. افت قیمت طلا در حالی رخ داد که براساس نظرسنجی کیتکو حدود ۷۰ درصد سرمایه گذاران انتظار افزایش قیمت طلا را داشتند. هفته گذشته داده‌های بخش اشتغال آمریکا نیز منتشر شد. نرخ بیکاری آمریکا به ۳.۶ درصد رسید که پایین‌ترین نرخ از زمان شیوع کرونا است. اشتغال بخش غیر کشاورزی اندکی بدتر از انتظارات منتشر شد. در حالی که انتظار می‌رفت اشتغال بخش غیر کشاورزی ۴۹۲ هزار نفر افزایش پیدا کند با افزایش ۴۳۱ هزار نفری همراه شد. در مجموع داده‌های اشتغال آمریکا افت قیمت طلا را به همراه داشت. ریسک‌ها همچنان پابرجا هستند بنابراین کاهش قیمت طلا دور از انتظار است و خریداران به نظر می‌رسد از قیمت‌های محدوده ۱۹۰۰ دلار به عنوان سیگنالی برای ورود استفاده کنند. گزارش آخرین نشست فدرال رزرو روز چهارشنبه منتشر خواهد شد که برای بازار از اهمیت بالایی برخوردار است.

وضعیت ABS در بازارهای جهانی

نرخ نقدی اکریلونیتریل بوتادین استراین CFR چین در هفته‌ی گذشته ۵ دلار افزایش داشت و به ۱،۹۱۰ دلار رسید. قیمت محصول جنوب شرق آسیا نیز همین میزان رشد یافت و در ۱،۹۶۰ دلار در تن معامله شد.

معاملات نقدی در بازار آسیا کم رمق دنبال شد. دلایل این امر تقاضای کم حجم از جانب مصرف کنندگان نهایی به موجب محدودیت‌های لجستیکی بوده است. اکثر تریلی‌های بین استانی در چین به خاطر محدودیت‌های کرونایی قادر به عبور و مرور روان نبودند. بنابراین، خریداران تمایلی به پرداخت پرمیوم حمل ABS و افزایش موجودی انبار نداشتند. پیش بینی دقیقی از اتمام محدودیت‌های لجستیکی در چین وجود ندارد. در بازار داخلی چین معاملات حدود ۱۴.۴ هزار یوان، برابر با ۱،۸۹۰ دلار رقم خورد.

با توجه به مشکلات چین، صادرکنندگان به مقاصد جایگزینی من جمله اروپا برای محموله‌های ABS خود هستند. مارجین تولید ای بی اس در حدود ۱۰۶ دلار در تن محاسبه می‌شود.در اروپا نیز عدم اطمینان در بالاترین حد خود قرار دارد. مشکلات انرژی باعث شده که روند بازار برای ماه آوریل غیرقابل پیش بینی شود.

نقشه بازار

آغاز سبز بورس پس از تعطیلات نوروزی

کد خبر 565778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.