ثبت بالاترین میزان خون‌گیری در مشهد طی یک دهه اخیر

سرپرست اداره کل انتقال خون خراسان رضوی گفت: سال ۱۴۰۰ بالاترین میزان مراجعه مردمی و خون‌گیری در مشهد طی یک دهه اخیر ثبت رسید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «محمدرضا مجدی» با اشاره به آمار خون‌گیری در خراسان رضوی طی سال گذشته، اظهار کرد: سال ١٤٠٠ علی‌رغم برخی ایام سیاه کرونایی در فصل تابستان در کلان‌شهر مشهد به استناد نقشه رنگ‌بندی کرونایی کشور و به‌رغم شیوع سویه جدید امیکرون در بهمن ماه با عنایت به برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات صورت گرفته در این اداره کل، بالاترین میزان جذب و مراجعه مردمی و خون‌گیری شهر مشهد در یک دهه اخیر رقم خورد.

وی افزود: بر این اساس در سال گذشته ١٣٤ هزار و ٢٥١ نفر به پایگاه‌های انتقال خون مشهد مراجعه کردند که از این تعداد ٩٨ هزار و ٦٦٨ واحد خون‌گیری صورت پذیرفت که با وجود تمام عوامل کاهنده میزان جذب آمار در استان بی‌سابقه بوده است.

سرپرست اداره کل انتقال خون خراسان رضوی تصریح کرد: در سال ١٣٩٩ نیز تعداد مراجعه ١١٤ هزار و ٢٦٣ نفر و میزان خون‌گیری ٨٥ هزار و ٣٢٤ واحد، در سال ١٣٩٨ تعداد مراجعه ١٢٨ هزار و ٣١٣ نفر و میزان خون‌گیری ٩٣ هزار و ٤٣٧ واحد، در سال ١٣٩٧ تعداد مراجعه ١٣٢ هزار و ٢٢٧ نفر و میزان خون‌گیری ١٠٠ هزار و ٩٨ واحد، در سال ١٣٩٦ تعداد مراجعه ١٢٢ هزار و ٦٢٢ نفر و میزان خون‌گیری ٩١ هزار و واحد ٧٣٤ بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در سال ١٣٩٥ میزان مراجعه ١٢٠ هزار و ٩٣١ نفر و میزان خون‌گیری ٨٧ هزار و ٣١٧ واحد، در سال ١٣٩٤ تعداد مراجعه ١٢٦ هزار و ١٤٨ نفر و میزان خون‌گیری ٨٩ هزار و ٦٥١ واحد، در سال ١٣٩٣ تعداد مراجعه ١٣١ هزار و ٤٤١ نفر و میزان خون‌گیری ٩٥ هزار و ٨٣٧ واحد، در سال ١٣٩٢ تعداد مراجعه ١٢٤ هزار و ٥٤٣ نفر و میزان خون‌گیری ٨٨ هزار و ٩٣٦ واحد و در سال ١٣٩١ تعداد مراجعه ١٣٠ هزار و ٣٧ نفر و میزان خون‌گیری ٨٩ هزار و ٣٧٢ واحد بوده است.

مجدی با اشاره به لزوم افزایش مستمر اهدای خون با توجه به افزایش نیاز به خون در سطح کشور، اضافه کرد: مشهد دارای شش پایگاه ثابت امام رضا (ع)، سناباد، شهید سلیمانی، شهید کریمی، مهر و امید است. همچنین تیم‌های سیار انتقال خون نیز در مواقع لازم جهت دریافت خون‌های اهدایی شهروندان به ادارات، ارگان‌ها و مراکز مختلف دولتی و غیردولتی دارای شرایط لازمه اعزام می‌شوند.

به گزارش ایمنا، سازمان خون کانادا اعلام کرده است، هیچ شواهدی مبنی بر این‌که ویروس کرونا از طریق خون منتقل شود وجود ندارد. این سازمان بیان کرد که ویروس کرونا یک ویروس تنفسی است و عمدتاً دستگاه تنفسی افراد را هدف قرار می‌دهد. البته این احتمال نیز وجود دارد که دستگاه گوارش نیز مقصد این ویروس باشد؛ بنابراین ابتلای افراد به بیماری کرونا عمدتاً از طریق استنشاق یا خوردن ویروس است نه انتقال خون.

بخش خون و پیوند سیستم ملی سلامت انگلیس هم با بیان این‌که ویروس کرونا از طریق اهدای خون انتقال نمی‌یابد، از اهداکنندگان خون دعوت کرده است در صورتی که مبتلا یا مشکوک به بیماری کرونا نیستند، با رعایت اقدامات پیشگیرانه و با توجه به مقررات محلی، برای اهدای خون اقدام کنند. با توجه به شواهد موجود که نشان می‌دهد ویروس کرونا از طریق خون منتقل نمی‌شود، اهدای خون افراد سالم در زمان شیوع بیماری کرونا با در پیش گرفتن همه احتیاطات مربوط به پیشگیری از بیماری ایرادی ندارد.

کد خبر 565737

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.