۱۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۵
آغاز اجرای آتش‌بس در یمن

نماینده سازمان ملل متحد در امور یمن از آغاز اجرای آتش‌بس بین دولت نجات ملی یمن و ائتلاف سعودی خبر داد.

به گزارش ایمنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، دفتر «هانس گروندبرگ» اعلام کرد که آتش بس که به مدت دو ماه ادامه خواهد داشت از ساعت هفت عصر امروز (شنبه) آغاز شد. از امشب تمامی عملیات نظامی تهاجمی زمینی، هوایی و دریایی متوقف خواهد شد.

نماینده سازمان ملل متحد در امور یمن تاکید کرد که موفقیت این ابتکار به تعهد مستمر طرف‌های متخاصم به اجرای توافقنامه آتش بس بستگی دارد.

بر اساس این گزارش، شروط قرارداد آتش‌بس شامل تسهیل ورود ۱۸ کشتی حامل سوخت به بنادر الحدیده و اجازه دو پرواز از فرودگاه صنعا و به این فرودگاه در هفته است.

«محمد عبدالسلام» رئیس هیئت مذاکره کننده دولت نجات ملی و سخنگوی انصارالله یمن پیش تر گفته بود که ما از آتش‌بس اعلام شده توسط نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن استقبال می‌کنیم.

نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن روز جمعه به وقت محلی در بیانیه‌ای اعلام کرد می‌خواهم اعلام کنم که طرف‌های درگیر به پیشنهاد سازمان ملل برای یک آتش بس دو ماهه که از دوم آوریل (۱۳ فروردین) در ساعت ۱۹ اجرایی می‌شود، پاسخ مثبت دادند.

در این بیانیه آمده است: طرفین پذیرفتند که تمامی عملیات نظامی هوایی، زمینی و دریایی در داخل یمن و فراتر از مرزهای آن را متوقف کنند.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن -فقیرترین کشور عربی- آغاز کرد تا به بهانه بازگرداندن عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیادی خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند.

نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد از جمله بهداشت جهانی و یونیسف بارها هشدار داده‌اند که بر اثر ادامه حملات متجاوزان به یمن، مردم این کشور با قحطی و بروز یک فاجعه انسانی که در قرن گذشته بی‌سابقه است، روبه‌رو هستند.

بسیاری از کارشناسان تشدید حملات اخیر ائتلاف سعودی به یمن را ناشی از شکست این ائتلاف در تحقق اهداف خود در یمن می‌دانند. سازمان ملل متحد ادامه درگیری در یمن و محاصره غیرانسانی این کشور را دلیل بروز قحطی و فاجعه انسانی بی‌سابقه در یک قرن گذشته می‌داند.

منبع: ایرنا

کد خبر 565576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.