جنگ یمن بعد از ۷ سال؛ دست برتر انصارالله

جنگ یمن در حالی وارد هفتمین سال خود می‌شود که یمنی‌ها ابتکار عمل را به دست گرفته و ائتلاف متجاوز سعودی هنوز راهی برای خروج از این باتلاق پیدا نکرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بیش از هفت سال از حمله ائتلاف متجاوز آمریکایی-سعودی علیه یمن می‌گذرد و تنها دستاورد متجاوزان از این جنایت، کشتار و آواره کردن میلیون‌ها انسان بی‌گناه در سایه سکوت سازمان ملل و نهادهای حقوق بشری است.

ایستادگی ارتش ملی یمن و انصارالله مقابل متجاوزان این روزها کار را بر عربستان سخت کرده است، سعودی‌ها که با چراغ سبز آمریکا قصد اشغال یمن را طی چند هفته داشتند اکنون بعد از هفت سال هیچ راهی برای خروج از این باتلاق پیدا نمی‌کنند.

ارتش یمن به همراه نیروهای مقاومت در پاسخ به حملات بی‌وقفه سعودی‌ها به مناطق مسکونی و محاصره کشورشان، اهدافی را در عربستان از جمله تأسیسات آرامکو زیر سنگین‌ترین حملات خود قرار دادند تا به این ترتیب جنگ در شروع هشتمین سال خود با یک شوک بزرگ روبه‌رو شود.

پیروزی مردم یمن و جنبش انصارالله و دولت نجات ملی حتمی است

سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل منطقه به خبرنگار ایمنا می‌گوید: متأسفانه شاهد شروع هشتمین سال حمله ائتلاف ضد یمن به مظلومانی هستیم که در سال‌های متمادی به عنوان فقیرترین کشور عربی و اسلامی مطرح بودند و قرار بر این بود که عربستان با فاصله بسیار کوتاه دو یا سه هفته‌ای قضایایی که بعد از بیداری اسلامی در سال ۲۰۱۱ در یمن به اوج خود رسید را سرکوب کند و شرایط کشور را به شرایط قبلی برگرداند. در این ایام این اتفاق نیفتاد و مستمرا این مسئله را شاهد هستیم که به صورت موفقیت‌آمیز از سوی مردم یمن در حال رشد و پیشرفت است.

امروز در شرایطی هستیم که در طول ۷۲ ساعت گذشته حداقل ۱۸ عملیات بسیار موفقیت‌آمیز در خاک عربستان انجام شده است و یمنی‌ها توانسته‌اند شرایطی را فراهم کنند که عربستان را مستاصل کنند و نه تنها در حوزه انرژی و قیمت انرژی بین‌المللی تأثیر مستقیم داشتند، عربستان را به گونه‌ای با حملات دقیق که با اشراف اطلاعاتی همراه بوده و با سلاح‌های قوی و نقطه‌زن و پهپادهایی که با پروازهای بسیار دور می‌تواند به نقاط دور عربستان برسد و آن را مورد تهاجم قرار دهد و در مقابل سلاح‌های پدافندی و آفندی رژیم آل سعود بسیار ارزان‌قیمت هستند، این کشور را در شرایط بسیار دشوار قرار دهند.

به طور مستمر از دیشب تا الان عکس‌ها و تصاویر گوناگونی را در فضای مجازی مشاهده می‌کنیم که در نقاط مختلف این آسیب‌ها جدی بوده است؛ چه در ارتباط با فرودگاه ریاض و چه فرودگاه جده و همچنین فرودگاه ابها و چه در مناطقی که دستگاه‌های آب شیرین‌کن و مخازن آب عربستان در آنجا واقع شده است، آسیب‌های جدی وارد شده است. البته در این مورد باید گفت که این نشانگر اخلاصی است که رزمندگان یمنی توانسته‌اند در طول هفت سال گذشته آن را حفظ کنند و در ثبات و در مسیری که انتخاب کردند، هر روز به نتیجه بهتری نائل بیایند.

امروز پدیده‌های کوچک و میکرو توانسته‌اند تأثیرات بسیار بزرگ و ماکرویی را در نظام بین‌الملل ایجاد کنند. برای مثال مشاهده می‌کنید که حزب‌الله علی‌رغم این‌که یک دولت نیست، اما مؤثرترین مؤلفه در همه حوزه‌های لبنان و بخشی از منطقه محسوب می‌شود. انصارالله به‌رغم این‌که نیمی از خاک یمن را در اختیار ندارد و هنوز به عنوان یک دولت مستقر و پذیرفته شده در نظام بین‌الملل نیست، اما توانسته است همه مقدرات یمن را در اختیار داشته باشد و نظام سلطه را در این منطقه جغرافیایی بسیار بااهمیت زمین‌گیر کند. همه باید بدانیم الان در شرایطی هستیم که مردم یمن نه فقط با عربستان، امارات و برخی از کشورهای همراه با این‌ها مبارزه و مقابله کرده و می‌جنگند، بلکه مستمرا با آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها و رژیم صهیونیستی با همه امکانات نظامی آنها، در حال جنگ و مبارزه و مقاومت و مظلومیت و در حال پیروزی هستند و این نکته از نکات بسیار بااهمیت است.

در هفتمین سالگرد حمله ائتلاف ضد یمن چند موضوع مهم است؛ ابتدا باید به نقش سید عبدالملک بدرالدین، رهبر جنبش یمن توجه کنیم. این جوان نسبت به سن و سالش به دلیل اخلاص و احاطه و تقوای الهی و آشنایی با معارف دینی و توجه کامل به همه مبارزاتی که در طول تاریخ اسلام صورت گرفته است و به ویژه تحت تأثیر بودن از انقلاب حضرت امام (ره) و دفاع مقدس در ایران، توانست در مدت کوتاه هفت ساله نقش یک رهبر همه‌جانبه که دارای وجوه مختلفی است را بازی کند و در این ایام نباید شاهد بی‌توجهی نسبت به این شخصیت در رسانه‌ها باشیم، بلکه باید برجسته‌سازی نقش سید عبدالملک را در دستور کار قرار دهیم.

از سال ۲۰۱۹ شرایط آرایش انصارالله تغییر کرد و از حالت تدافعی به حالت تهاجمی تبدیل شد و در واقع این یکی از نقاط بسیار موفقیت‌آمیزی است که شاهد هستیم و از آن سال تاکنون شرایط میدان بسیار تغییر کرده است.

نکته دیگر این است که مردم یمن ضمن این‌که از جهت زمینی، دریایی و هوایی و رسانه‌ای در یک محاصره ۳۶۰ درجه‌ای هستند، اما واقعیت امر این است که مقاومت برای آنها امروز به عنوان یک اصل پذیرفته شده است و مسئله مقاومت برای آنها دائماً وجود دارد و آنها پیروزی‌هایی را در حوزه میدان، سیاست و اقتصاد می‌چشند و در این زمینه استقامت دارند.

نکته دیگری که باید به آن توجه کرد این است که متأسفانه نمایندگان سازمان ملل به هیچ عنوان بی‌طرفی واقعی خود را که بر اساس ذات سازمان ملل باید باشد، نشان ندادند. چهار نماینده سازمان ملل در موضوع یمن همگی به سمت اهداف عربستان و غرب گرایش داشتند و این از نکات مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

نکته دیگر این است که هیچ‌یک از نهادهای حقوق بشری و بشردوستانه تاکنون در ارتباط با فجایع ضدانسانی که در یمن به وجود آمده است و استمرار دارد، واکنش واقعی از خود نشان نداده‌اند. ضمن این‌که تأکید می‌کنیم آنها باید نسبت به آوارگان و کشته‌شدگان اوکراینی واکنش مناسب را نشان دهند، اما پذیرفته نیست که در مقابل اتفاقاتی که در کمتر از دو ماه در اوکراین افتاده است، سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشری به نفع مردم اوکراین بیانیه صادر کنند، امکانات بشردوستانه ارسال کنند و با رسانه‌های مختلف در ارتباط با فجایع به وجود آمده در اوکراین گفت‌وگو کنند که البته بخش قابل توجهی از آنها هم واقعیت ندارد، اما در مقابل این نسل‌کشی که در طول هفت سال گذشته در یمن بوده است، کاملاً سکوت کنند.

نکته بعدی این است که باید توجه کنیم در شمال یمن که انصارالله و دولت نجات ملی حاکمیت دارد وضعیت اقتصادی، سیاسی، امنیت و عمومی مردم بسیار بهتر از جنوب است که دولت منصور هادی مورد توافق ائتلاف ضد یمن و مورد حمایت نظام سلطه و عربستان در آنجا مشغول به فعالیت است. در آنجا دائماً اختلافات، بگومگوهای سیاسی، تظاهرات مردم و ناامنی‌های گوناگون و درگیری‌های قبیله‌ای وجود دارد، اما در شمال اصلاً این وضعیت وجود ندارد و امکانات محدود، عادلانه توزیع می‌شود، امنیت به صورت صددرصد وجود دارد و مردم در آرامش زندگی می‌کنند و البته تحت فشار بمباران‌های فراوان کور عربستان و امارات نیز هستند.

در حال حاضر عقلانیت و بلوغ و توانمندی‌های انصارالله و ملت مبارز و مقاوم یمن به اینجا رسیده است که می‌توانیم بگوییم آنها با تفکرات راهبردی خودشان توانستند کنش‌های تاکتیکی به موقعی را انجام دهند. ضمن این‌که جبهه‌های مختلفی را در طول هفت سال گذشته علیه انصارالله از جمله القاعده، تروریست‌ها، جریان‌های محلی و قبیله‌ای باز کردند. همچنین جبهه‌های مختلف متعدد از جانب عربستان و امارات در مقابل انصارالله باز شد، اما آنها هدفگذاری‌ها و اولویت‌بندی‌های دقیقی را انجام داده‌اند و در این رابطه هیچ‌گونه حاشیه‌سازی و اقدامات جانبی نتوانسته است آنها را از راهبرد اصلی خودشان یعنی شکست دادن عربستان دور کند و این نکته بسیار مهمی است که نشانگر بلوغی است که امروز رهبری یمن در حوزه مبارزه با نظام سلطه و ائتلاف ضد یمن به خوبی توانسته است آن را نهادینه، مدیریت و عملیاتی کند.

اکنون شرایطی است که می‌توان گفت عربستان به دنبال خروج از این باتلاق و گرداب خودساخته است و در مقایسه مجموعه سلاح‌ها و امکانات نظامی این مسئله برای همه پذیرفته شده است که عربستان دائماً در این گرداب فرو می‌رود و هزینه‌های هنگفتی را برای آن به همراه دارد، حتی امیدی که بسته شده بود که جو بایدن بیاید و فضای جدیدی را خلاف حرکتی که دونالد ترامپ (رئیس‌جمهور سابق آمریکا) در این منطقه انجام می‌داد، انجام دهد واهی بود و او نیز همزمان و همچنان با ائتلاف ضد یمن و با رژیم صهیونیستی و انگلیسی‌ها، همکاری می‌کند و همزمان این مثلث شوم، حملات خود را علیه مردم یمن افزایش می‌دهد اما دقت نظری که رهبری مبارزات و جنبش یمن در حوزه کنش تاکتیکی توانستند از خود نشان دهند آنها را زمین‌گیر کند و نتوانسته است شرایطی را پدید آورد که رخنه ایجاد کند و بتوانند این مجموعه مقاومتی را شکست دهد.

از دیگر نکات، وحدت ملی است که امروز در یمن و به ویژه شمال یمن به وجود آمده و همه اختلافات کنار گذاشته شده است و رهبران باسابقه و تجربه و پیر قبایل با رهبر جوان، خوش فکر و مبارز همراهی دارند و زانوی همراهی را زمین زده‌اند و با سید عبدالملک همکاری کامل دارند. در شمال یمن مخالفت شدید بین قبایل با دولت مرکزی مشاهده می‌شود و بروز اختلافات در شمال به حداقل رسیده است و این هم به دلیل جامعیتی است که رهبری عبدالملک دارد.

موضع جمهوری اسلامی ایران هم در این زمینه قابل توجه است که از یک موضع مدبرانه پیروی می‌کند و با یک برنامه چهار ماده‌ای روشن که محور آن گفت‌وگوهای یمنی - یمنی و صلح عادلانه و رفع محاصره ظالمانه و آتش‌بس همه‌گیر و فراگیر است. کاملاً مشخص است و در طول پنج سال گذشته که این طرح آماده شده است، مشاهده می‌کنیم که هیچ طرح دیگری نتوانسته است این طرح را ملغی کند. در حقیقت طرحی جامع با توجه به همه ابعاد و با عنایت به مسئله عدالت‌محوری است. بر این اساس دیگر قطعنامه ۲۲۱۶ که سازمان ملل در ماه‌های اول درگیری بر علیه مردم یمن به وجود آورد، دیگر خاصیتی ندارد و در حقیقت این سازمان ملل است که باید هر چه زودتر قطعنامه‌ای برای لغو قطعنامه ۲۲۱۶ به تصویب برساند و با توجه به شرایط جدید قطعنامه‌های دیگر به سمت صلح عادلانه حرکت کند.

آخرین مورد، موفقیت‌هایی است که در میدان عملیات‌های نظامی در چهارم و پنجم فروردین‌ماه به وجود آمده است. به نظر می‌آید این نکته می‌تواند به شرط اقدامات خصمانه‌ای که عربستان ادامه می‌دهد، تداوم داشته باشد. یمنی‌ها از ابتدای جنگ موضوع صلح عادلانه را مطرح کردند و آتش‌بس‌هایی را که سازمان ملل در طول این ایام ده‌ها بار اعلام کرده است به صورت کامل پذیرفتند، اگرچه همه آتش‌بس‌ها توسط عربستان نقض شده است، اما با این حال هنوز هم می‌توانیم بگوییم که مبارزان یمن و انصارالله امروز هم صلح‌خواه‌ترین کسانی هستند که در حوزه مسائل یمن در حال فعالیت هستند.

اما با این حال پیروزی‌هایی که در روزهای اخیر به دست آمده است بسیار شگفت‌انگیز است. یک فروند موشک نقطه‌زن به پایگاه ائتلاف سعودی در منطقه مدیریت الوادی در شرق استان مأرب که این پایگاه متعلق به نیروهای الیمن السعید یعنی نیروهای عمالقه، منصور هادی و سلفی‌های جهادی مأرب است برخورد کرده است، البته آمار دقیقی از کشته‌شدگان وجود ندارد، اما به دلیل دقت این موشک‌ها قطعاً کشته‌های زیادی داده و این پایگاه از حیث انتفاع افتاده است. منابع خبری خبر دادند که فرودگاه‌های ریاض، ابها و جده از خدمت‌رسانی خارج شده است و فیلم‌های آن در ساعات اخیر منتشر شده است. انفجار در حوزه ایستگاه توزیع برق در منطقه صامطه در استان جازان، انفجار در تأسیسات نفتی آرامکو در جده و مخازن آب شیرین سعودی‌ها در ظهران اقداماتی بوده است که انصارالله انجام داده و در این رابطه ثابت کرده است که دست برتر در میدان را دارد.

در خصوص مسائل سیاسی و اقتصادی نیز باید گفت که یمن، اقتصاد مقاومتی را در منطقه شمالی خود توسط دولت نجات ملی به خوبی اجرا کرده است و در چند سال گذشته باغات و زمین‌های تجاری به انواع کشت‌های مورد نیاز مردم تبدیل شده است و بخشی از تغذیه مردم امروز از داخل یمن تأمین می‌شود. حتی موضوع قهوه یمنی که سال‌های گذشته مورد توجه بوده است، در حال حاضر مجدداً احیا می‌شود و اگر این اتفاق بیفتد دولت نجات ملی می‌تواند اقدام به صادرات و فروش این نوع قهوه کند. توزیع محصولات باغی و کشاورزی و نیازمندی‌هایی که مردم دارند نیز، ضمن محدودیت‌هایی که وجود دارد بسیار عادلانه است و از طریق فروشگاه‌های نزدیک مراکز جمعیتی صورت می‌گیرد. مردم با کمترین فاصله زمانی و با وجود مشکلات سوخت که در آنجا وجود دارد به این امکانات دسترسی دارند و این امکانات در نزدیک‌ترین محل به مردم می‌رسد و آنها می‌توانند از این محصولات با ورود به بازارها و خرید از این بازارچه‌ها استفاده کنند و توانسته‌اند اقتصاد مقاومتی را در محدوده خود به خوبی پیاده کنند و تأثیرات آن را ببینند.

در حوزه موفقیت‌های سیاسی باید خاطرنشان کرد، روزی برای کوچک شمردن این جنبش عمومی و مردمی در یمن واژه حوثی‌ها را به کار می‌بردند و امروز هم متأسفانه برخی رسانه‌ها این عبارت را به کار می‌برند، اما امروز این جنبش عمومی شده و از همه اقوام، اقشار و تفکرات در استفاده می‌کند و جامعیت عمومی دارد و در حوزه سیاسی توانسته است ضمن تشکیل یک دولت نجات ملی تا جایی بلوغ و توانمندی پیدا کند که یک طرف میز بنشیند و نمایندگان سازمان ملل هم در طرف دیگر باشند و برای آینده یمن گفت‌وگو کنند.

در حقیقت امروز ما شاهد جنبش مردمی یمن و مقاومت یمن هستیم که دارای تکامل کامل در حوزه مسائل میدانی، امنیتی، سیاسی، سیاست بین‌الملل و سیاست منطقه‌ای است که توجه کامل به مسائل اقتصادی را در این مجموعه مشاهده می‌کنیم و این موضوع نشانگر آن است که مسیر این جنبش یک مسیر بسیار موفقیت‌آمیز است. بر اساس روندشناسی می‌توانیم بگوییم پیروزی نهایی که البته زمان آن را نمی‌توانیم مشخص کنیم، به وسیله مردم یمن و جنبش انصارالله و دولت نجات ملی حتمی خواهد بود.

کد خبر 564299

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.