از تاریخ‌سازی دختران ملی‌پوش تا تحولات عجیب فدراسیون

سال ۱۴۰۰ در حالی بانگ خاتمه را سر داد که قصه‌های تلخ و شیرین منحصربه‌فردی را در دفتر خاطرات فوتبال ایران نوشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فوتبال ایران با وجود مدیرانی که در سال‌های اخیر تجربه کرده است و اهمال‌کاری و ضعف‌های آن‌ها، آبستن حوادث عجیبی شده است که شاید نمونه آن را در کمتر فوتبال تاریخ و جغرافیایی از این کره خاکی بیابید. فوتبالی که هنوز با چالش‌های اولیه دست و پنجه نرم می‌کند اما لاف رویاهای جهانی می‌زند. درست است که سال ۱۴۰۰ با دستاوردهای مهمی برای تیم‌های ملی همراه بود اما نباید فراموش کرد که بیشتر از آن‌که بتوان این موفقیت‌ها را به پای صاحب‌منصبان فوتبال نوشت، باید ممنون‌دار بازیکنان، مربیان و توانمندی‌های فنی‌شان بود. در ادامه قصد داریم به مرور اتفاقات تلخ و شیرین فوتبال ایران در سال ۱۴۰۰ بپردازیم:

لیگ قهرمانان آسیا؛ از درخشش در مرحله گروهی تا شوک به سرخابی‌ها

سال ۱۴۰۰ با عملکرد خوب نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا شروع شد. فولاد پلی‌آف را مقتدرانه از العین برد و استقلال، پرسپولیس و تراکتور جواز صعود به یک هشتم نهایی را کسب کردند تا بیشترین نماینده را در دور حذفی غرب قاره کهن داشته باشیم. با این وجود مرحله حذفی برخلاف دور گروهی چندان برای فوتبال ایران بر وفق مراد نبود و دو نماینده در همان دیدار اول و پرسپولیس، با تحقیر مقابل الهلال از ACL ۲۰۲۱ کنار رفتند.

از تاریخ‌سازی دختران ملی‌پوش تا تحولات عجیب فدراسیون

فصل جدید لیگ قهرمانان اما قصه متفاوتی شروع شد. شایعات حذف استقلال و پرسپولیس که چند سالی به گوش می‌رسید و در پاییز ۱۴۰۰ به اوج رسیده بود، بالاخره به واقعیت پیوست تا شوک بزرگی به فوتبال ایران و سرخابی‌ها وارد شود. دو قدرت بزرگ پایتخت‌نشین علی‌رغم ادعای چندباره مدیرانشان نتوانستند مجوز حرفه‌ای جهت شرکت در مسابقات آسیایی را کسب کنند تا از سوی AFC کنار گذاشته شوند.

باشگاهی داخلی؛ از گلات پرسپولیس تا دبل فولاد

لیگ بیستم فوتبال ایران در تابستان ۱۴۰۰ با ثبت گلات قهرمانی سرخ‌پوشان پایتخت در کورس سنگین با نویدکیا و شاگردانش همراه شد. در ادامه فولاد خوزستان برای دومین سال پیاپی دست فرهاد مجیدی را از کسب جام حذفی کوتاه گذشت و در زمستان با پیروزی مقابل پرسپولیس در سوپر کاپ، یک جام دیگر به کلکسیون افتخاراتش افزود.

از تاریخ‌سازی دختران ملی‌پوش تا تحولات عجیب فدراسیون

لیگ بیست و یکم اما با متفاوت‌تر پیش رفت و در سایه ورود خارجی‌ها پس از لغو قانون منع به‌کارگیری آن‌ها، نتایج شکل گرفت. استقلال که این بار فرهاد مجیدی را از ابتدا فصل سکان‌دار کرده بود، موفق شد آرام آرام فاصله خوبی با رقبا ایجاد کند و حالا با شش امتیاز اختلاف از پرسپولیس رده دومی، انتظار چهارمین قهرمانی تاریخ خود در لیگ برتر را بکشد.

تیم ملی؛ هتریک صعود با دراگان

تیم ملی در حالی سال ۱۴۰۰ را با سربلندی به پایان برد که کمتر کسی چنین روشنی را در آغازین روزهای نوروز ۱۴۰۰ برای این تیم و دراگان اسکوچیچ می‌دید. با این حال تیم ملی ثابت کرد برای موفقیت و درخشش، نیازی به پند و اندرز منتقدان ندارد و به جای خط و شانه کشیدن، می‌تواند در مستطیل سبز حرف‌هایش را بزند. خردادماه پراسترس اما شیرین برای ملی‌پوشان پیش رفت و آن‌ها توانستند با بردن هر چهار مسابقه در گرمای بحرین، دور پیش مقدماتی جام جهانی را مقتدرانه سپری کنند.

از تاریخ‌سازی دختران ملی‌پوش تا تحولات عجیب فدراسیون

قرعه‌کشی مرحله بعدی انتخابی، بهترین پیش آمد ممکن را برای تیم ملی رقم زد و از سیدهای شش‌گانه، بهترین رقبا را برای ایران دست‌چین کرد. از عراق بحران‌زده و سوریه‌ای که دیگر رمق چهار سال قبل را نداشت تا لبنان و امارات بی‌آزار راه صعود را هموار کردند تا تیم ملی زودتر از همیشه بلیت جام جهانی را برای خود رزرو کند. بهمن‌ماه تیم ملی با کسب ۱۹ امتیاز از سه مسابقه، در استادیوم آزادی و با حضور خاص بانوان جشن صعود به پا کرد تا تصویری به یادماندنی را در قاب خاطرات فوتبال ایران به ثبت رساند.

فدراسیون فوتبال؛ خداحافظی غیرمترقبه با خوبان عالم

شهاب‌الدین عزیزی خادم که اسفند ماه ۱۳۹۹ با رأی اعضای مجمع به مدت چهار سال ریاست فدراسیون فوتبال را در اختیار گرفته بود، ۱۴۰۰ را عجیب و غریب گذراند. ابتدای سال انتصابات عجیب و بعدها سفرهای پر خرج با همین افراد منصوب شده، صدای منتقدین را بلند کرد. در ادامه ضعف‌های مدیریتی خادم یک به یک بر همه آشکار شد. ورود VAR از شرکتی وابسته به رژیم اشغالگر قدس گرفته تا صورت‌های مالی غیرشفاف، خادم را بدون آن که خودش بفهمد به لبه پرتگاه برد.

از تاریخ‌سازی دختران ملی‌پوش تا تحولات عجیب فدراسیون

آخرین چالش خادم راضی کردن مجلس برای رأی دادن به اساسنامه جدید فدراسیون بود که فیفا اصرار شدیدی بر آن داشت. بالاخره بهمن‌ماه ۱۴۰۰ تعدادی از اعضای هیئت رئیسه مطابق با اختیارات قانونی خود تصمیم به عزل خادم گرفتند تا خوبان عالم تا تشکیل جلسه مجمع در اردیبهشت ماه سال جاری، موقتاً برکنار و میرشاد ماجدی سرپرستی فدراسیون را تا آن زمان و برگزاری انتخابات جدید عهده بگیرد.

فوتبال بانوان؛ تاریخ‌سازی دختران ایران

شاید به‌یادماندنی‌ترین رخداد سال ۱۴۰۰ برای فوتبال ایران، درخشش و تاریخ‌سازی دخترانش باشد. جایی که تیم ملی بانوان با پیروزی در ضربات پنالتی مقابل اردن، برای نخستین بار جواز حضور در جام ملت‌های آسیا را کسب و راهی هند شد. تیم ملی بانوان در شرایطی که هیچ اردوی برون‌مرزی و بازی تدارکاتی برایش مهیا نشد، در اولین مسابقه هند میزبان را با درخشش زهره کودایی متوقف کرد.

از تاریخ‌سازی دختران ملی‌پوش تا تحولات عجیب فدراسیون

همه به ادامه مسیر تیم زنان امیدوار شده بودند ولی قدرت، تجربه و امکانات چین و تایپه به دختران مستعد ایران اجازه نداد تا رؤیاپردازی خود را از سطح آسیا فراتر ببرند. با این حال ایراندوست و شاگردانش مسیری جدید را در فوتبال بانوان ایران گشودند که شاید برای دیدن نتایج آن، لازم باشد چند سالی صبر کرد.

لژیونرها؛ از برباد رفتن رؤیای پوشکاش تا ترک سرزمین تزارها توسط سردار

گل بی‌نظیر مهدی طارمی در یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان به چلسی، همان‌طور که پیش از آن هم قابل حدس بود در لیست نامزدهای نهایی جایزه پوشکاش قرار گرفت اما در پایان دستان این مهاجم بوشهری از این جایزه جهانی کوتاه ماند. سردار هم پس از سال‌ها شایعه بالاخره به حضورش در فوتبال روسیه خاتمه داد و در نقل و انتقالاتی زمستانی، پیراهن بایرن لورکوزن را به تن کرد. بازگشت ایرانی‌ها به لیگ امارات و قصه متفاوت شهاب زاهدی با غاز جنگ روسیه و اکراین از مهم‌ترین اتفاقات لژیونرها در سال ۱۴۰۰ بود.

کد خبر 564276

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.