کاهش واردات زغال‌ صنعتی به‌واسطه تولید داخل

مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان گفت: درحال‌حاضر، عموماً زغال‌های صنعتی را به صورت بلوک یا شمش از خارج کشور وارد می‌کنند و هیچ تولیدکننده داخلی در این زمینه فعالیت نمی‌کند؛ اما شرکت ما با گردهم‌آوردن تیم فنی و تولید، بسیاری از متریال‌های اولیه توانست مهندسی معکوس این زغال را انجام و تولید آن را آغاز کند.

ابراهیم اکبرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه زغال صنعتی، متریال کامپوزیتی است که از ترکیب پودرهای فلزی و غیر فلزی تشکیل می‌شود، اظهار کرد: زغال‌های صنعتی می‌تواند به صورت گرافیت خالص یا ترکیب کامپوزیتی از گرافیت یا نقره باشد.

وی افزود: این زغال‌ها براشینگ‌هایی است که در ماشین‌های دوار به خصوص موتورهای DC یا ژنراتورها مورد استفاده قرار می‌گیرد و به نوعی واسطه جریان الکتریکی بین قسمت ثابت (استاتور) و متحرک (روتور) است.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان ادامه داد: زغال‌های صنعتی روی قطعاتی به نام اسلیپ رینگ یا آرمیچر قرار گرفته است و جریان الکتریکی را از قسمت استاتور به روتور و بالعکس هدایت می‌کند.

وی در رابطه با ویژگی‌های زغال‌های صنعتی گفت: این محصولات باید دارای ویژگی‌هایی چون رسانایی مطلوب، سختی مناسب، تحمل حرارتی مناسب و مقاومت سایشی باشد تا بتواند در شرایط مختلف، مورد استفاده قرار بگیرد.

اکبرزاده اشاره کرد: در حال حاضر هیچ تولیدکننده داخلی در این زمینه فعالیت نمی‌کند و عموماً زغال‌های صنعتی را به صورت بلوک یا شمش از خارج کشور وارد می‌کنند؛ اما شرکت ما با گردهم آوردن تیم فنی و تولید بسیاری از متریال‌های اولیه توانست مهندسی معکوس این ذغال را انجام و تولید آن را آغاز کند.

وی افزود: این زغال‌ها در الکتروموتورهای صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در خودروهای سواری نیز بین ۳۰ تا ۴۰ قطعه ذغال صنعتی با ابعاد و اندازه مختلف وجود دارد که هر یک در قسمت‌هایی مانند استارت خودرو، شیشه بالابر برقی، موتور فن، صندلی‌های برقی و برف پاک‌کن قرار دارد. به طور کلی تعداد زغال‌های صنعتی در خودرو وابسته به تعداد موتورهای الکتریکی موجود در اتومبیل است.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان در رابطه با زغال‌های نیروگاهی گفت: طی تفاهم‌نامه‌ای زغال نیروگاهی که از کشور آمریکا و فرانسه وارد می‌شود و هیچ تولید کننده داخلی ندارد، با مهندسی معکوس در حال تولید است.

وی تصریح کرد: زغال‌های نیروگاهی به دلیل اینکه قطعه مصرفی است و روی ژنراتور الکتریکی قرار می‌گیرد، حساسیت و اهمیت بسیاری دارد؛ بنابراین عملکرد نامطلوب زغال می‌تواند موجب خارج شدن ژنراتور از سیکل تولید و ایجاد مشکلات اقتصادی و اجتماعی شود.

اکبرزاده در همین رابطه ادامه داد: این پروژه حساسیت بسیاری دارد و اگر محصول تولید شده، تست‌های عملکردی را پشت سر گذاشته و تأیید شود، علاوه بر استفاده داخلی به کشورهای منطقه نیز صادر می‌شود.

کد خبر 563962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.