پایانی به سبزی بهار

آخرین روز بازار سرمایه با رشد ۲۲ هزار واحد همراه بود، تنها ۴۶ نماد در بازار بورس و ۳۱ نماد در بازار فرابورس روند منفی در پیش گرفتند، ارزش و حجم معاملات بهبود پیدا کرد و تقریباً در تمامی صنایع بازار شاهد افزایش ارزش آنها بودیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شاخص کل بازار بورس تهران با رشد ۲۲ هزار ۲۳۰ واحدی به سطح یک میلیون ۳۶۷ هزار واحد رسید، شاخص کل هم وزن با رشد ۵ هزار ۴۲۷ واحدی در سطح ۳۴۸ هزار ۲۶۹ واحد قرار گرفت، شاخص کل بازار رشد ۱.۶۵ درصدی و شاخص هم‎وزن رشد ۱.۶۰ درصدی را تجربه کردند.

تعداد نمادهای مثبت بازار بورس: ۲۵۶

تعداد نمادهای منفی بازار بورس: ۱۲۱

پایانی به سبزی بهار

فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با رشد ۱۷۶ واحدی به سطح ۱۸ هزار ۳۸۰ واحد رسید و نسبت به روز گذشته رشد ۰.۹۷ درصدی تجربه کرد.

تعداد نمادهای مثبت بازار فرابورس: ۳۲۶

تعداد نمادهای منفی بازار فرابورس: ۳۱

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۴۴ هزار ۵۴۴ و ۲۱ هزار ۹۶۰ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۷ میلیارد ۲۰۶ و دو میلیارد ۵۷ میلیون برگه سهم بود.

شاخص‌ها

پایانی به سبزی بهار

تحلیل تکنیکال شاخص‌کل

پایانی به سبزی بهار

حمایت: یک میلیون ۳۲۴ هزار واحد

مقاومت: یک میلیون ۴۰۰ هزار واحد

پیش بینی: پیش بینی یک روند صعودی را خواهیم داشت.

توضیحات: شاخص کل پولبک خود را تکمیل کرد و پیش بینی می‌شود که بتواند تا سطح یک میلیون ۴۰۰ هزار واحد حرکت کند.(تا زمانی که کف داینامیک حفظ شود تحلیل پا برجا است)

بازار

معاملات بازار سرمایه دوطرفه می‌شود

رئیس سازمان بورس، خبر داده که در راستای دوطرفه شدن معاملات بازار سهام، پیگیری‌ها برای ایجاد زیرساخت‌های فنی آن درحال انجام بوده تا در اسرع وقت اجرایی شود که در این صورت، در سمت فروش و خرید از این ابزار استفاده خواهد شد و بازار دوطرفه می‌شود.سازمان بورس درتلاش است تا در برخوردهای انضباطی به نحوی عمل شود که کمتر منجر به تعلیق و یا بسته شدن نماد شود و برخورد انضباطی با خود آن شرکت و مدیران متخلف صورت بگیرد

زیر و بم معاملات شیشه در بورس کالا، مشتریان با کد سهامداری می‌توانند شیشه بخرند

جواد فلاح مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران با توجه به آغاز معاملات گواهی سپرده شیشه در بورس کالا، روند معاملات، چگونگی و میزان خرید، زمان تحویل، نظارت بر معاملات، اطلاعیه عرضه، نحوه آموزش و هر آنچه فعالان بازار شیشه برای خرید و فروش این محصول در بورس را نیاز دارند، تشریح کرد.

چند سهم سرخابی‌ها فروخته شد؟

۱۳ روز از آغاز پذیره نویسی سهام دو شرکت استقلال و پرسپولیس گذشته است و این فرایند همچنان ادامه دارد، درحالی که به نظر می‌رسد تصمیم اخیر فرابورس مبنی بر افزایش سقف خرید حقوقی‌ها در بالا رفتن فروش سهام آن‌ها تأثیر داشته است.

پذیره‌نویسی تعداد یک میلیارد و ۲۳۶ میلیون و ۹۹ هزار و ۶۵۶ سهم از سهام جدید شرکت فرهنگی ورزشی استقلال ایران (سهامی عام) در نماد معاملاتی (استقلالح ۱) و تعداد یک میلیارد و ۳۴ میلیون و ۸۴۰ هزار و ۵۶۷ سهم از سهام جدید شرکت فرهنگی ورزشی پرسپولیس (سهامی عام) در نماد معاملاتی (پرسپولیسح ۱) ناشی از سلب حق‌تقدم به روش ثبت سفارش در تابلو نارنجی بازار پایه فرابورس ایران، از ۱۵ اسفندماه آغاز شد.

در این راستا و حدود ۹ روز پس از پذیره نویسی، از ۲۳ اسفندماه سهمیه خرید هر کد حقوقی به ۳۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد و این درحالی بود که سهم هر کد حقیقی همان ۳۰۰ هزار تومان باقی ماند. در هر حال این افزایش سهم حقوقی‌ها در فروش سهام سرخابی‌ها تأثیرگذار بود و طبق آخرین آمار تاکنون حجم تقاضای خرید در نماد معاملاتی (استقلالح) ۸۵۸ میلیون و ۲۱۸ هزار و ۵۵۰ سهم و در نماد معاملاتی (پرسپولیسح ۱) ۷۹۶ میلیون و ۵۳۰ هزار و ۸۳۵ سهم بوده است.

طبق قوانین پذیره نویسی یک ماه ادامه خواهد داشت مگر اینکه همه سهام شرکت‌ها تا زمان مقرر، خریداری شوند.

سازمان بورس در برخورد با ناشران متخلف حقوق سهام‌داران را در نظر می‌گیرد

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: اکنون سازمان بورس و اوراق بهادار در تلاش است تا در برخوردهای انضباطی به نحوی عمل شود که کمتر منجر به تعلیق و یا بسته شدن نماد شود و برخورد انضباطی با خود آن شرکت و مدیران متخلف صورت بگیرد. در حال حاضر سازمان بورس و اوراق بهادار در برخورد با متخلفان دچار یک پارادوکس شده زیرا وقتی هیأت مدیره یک شرکت تخلفی را صورت داده، سازمان بورس آن شرکت را از بازار اخراج کرده و یا نماد آن را می‌بندد که با این اقدام، سهامداران آن شرکت تنبیه می‌شوند.

اخبارشرکت‌ها

کمنگنز

این شرکت در اسفند کمتر از ماه‌های قبل تولید کرده ولی همچنان نرخ‌ها و مبالغ فروش در اعداد قابل قبولی است.

مقدار تولید شرکت در سال ۹۹ برابر ۹۴ هزار تن (متوسط هر ماه ۷,۸۰۰ تن) ثبت شده است, در سال ۱۴۰۰ این عدد به ۹۵ هزار تن (متوسط ماهانه ۸,۰۰۰ تن) رسید. بهمن و اسفند ۸,۲۰۰ و ۷,۴۰۰ تن تولید داشته است.

با فروش ۷,۲۰۰ تنی اسفند، مجموع فروش سال جاری شرکت به ۹۶ هزار تن رسیده است، فروش شرکت در مدت مشابه سال گذشته ۹۴ هزار تن بوده است

متوسط فروش ماهانه فصل اول و دوم ۹۹ به ترتیب برابر ۱۰ و ۱۶ میلیارد تومان گزارش شده است، در فصل سوم و چهارم نیز ۱۸ و ۱۷ میلیاردی را دارد. متوسط فروش ماهانه فصل اول و دوم ۱۴۰۰ به ترتیب برابر ۱۹ و ۲۵ میلیارد تومان گزارش شده است، در فصل سوم و چهارم نیز ۳۱ و ۳۳ میلیاردی را دارد. فروش سال جاری رشد ۸۰ درصدی نسبت به سال گذشته ثبت کرد.

متوسط نرخ سال ۹۹ برابر ۱,۸۵۰ تومان بوده است با روند صعودی نرخ شمش فخوز، نرخ‌های شرکت نیز روند صعودی طی کرده و در ماه جاری ۴,۱۰۰ تومان به ازای هر کیلو بوده که نسبت به متوسط سال جاری رشد ۷۷ درصدی دارد.

شفاف سازی در وبملت

با عنایت به مراتب فوق و در نظر گرفتن نرخ تسعیر ارز اعمال شده در آخرین صورت‌های مالی انتشار یافته در سامانه کدال (مبلغ ۱۹۰.۰۰۰ ریال برای هر یورو و مبلغ ۱۵۹.۰۰۰ ریال برای هر دلار و سایر اسعار به نرخ برابری آنها به یورو) و با لحاظ خالص وضعیت باز ارزی مثبت این بانک تا تاریخ نامه حاضر پس از کسر ذخایر مطالبات مشکوک الوصول به ارز که حدود ۴،۴۱۰ میلیون یورو می‌باشد، اعمال نرخ‌های جدید ابلاغی بانک مرکزی در تسعیر اقلام ارزی پولی، اثر درآمدی با اهمیتی را برای بانک به همراه خواهد داشت، لیکن تعیین آثار دقیق آن بر سود و زیان بانک منوط به اعمال نرخ در سامانه‌های عملیاتی و مالی در پایان سال و تهیه گزارشات و صورت‌های مالی پایان سال مالی منتهی به ۲۹ /۱۲ /۱۴۰۰ خواهد بود.

بورس کالا

تحلیلی بر روند الکلیل بنزن خطی

متوسط قیمت سال ۹۹ این محصول در حدود ۲۲ هزار تومان بوده است که در بهار امسال ۳۳ هزار تومان و تابستان و مهر امسال به لطف افزایش قیمت جهانی و دلار نیما به سطح ۴۰ هزار تومان رسید. پس از آن به دلیل تغییر قیمت پایه بنزن و کاهش بهای تمام شده، نرخ LAB روند نزولی تجربه کرد و تا حدود ۳۲ هزار تومان رسید. اما در هفته‌های اخیر اندکی رشد داشته و در بالای ۳۵ هزار تومان معامله شده است.

تالار فیزیکی بورس کالا در اسفند ماه میزبان ۹.۲ تن الکیل بنزن خطی بوده است. متوسط عرضه این محصول در سه فصل اول سال به ترتیب ۱۰.۴، ۱۱.۶ و ۱۰.۴ هزار تن برای هر ماه بوده و میزان عرضه در دی و بهمن نیز ۱۲.۹ و ۹.۸ هزار تن رقم خورده است.

به طور کلی طرف تقاضای این محصول در بورس کالا توسط انجمن شوینده مدیریت می‌شود و سهمیه خریداری شرکت‌ها تا حدودی مشخص است. در سال گذشته ۹۰ درصد عرضه‌های بیستون و شیران توسط شرکت‌های شوینده خریداری شده است. در سال جاری به دلیل افزایش قیمت جهانی و نرخ دلار شاهد کاهش تقاضای این محصول بوده‌ایم به صورتی که در هفت ماه اول امسال سطح تقاضا به ۸۵ درصد رسیده است. در ماه آبان و آذر برای اولین بار پس از فرودین ماه نسبت مقدار معاملات به عرضه به ۱۰۰ درصد رسید و شاهد رقابت ناچیزی برای قیمت نیز بوده‌ایم. اما در زمستان، به دلیل کاهشی بودن قیمت پایه، حجم تقاضای کمی وارد سامانه معاملات می‌شود و نسبت تقاضا به عرضه در سه ماه زمستان به طور متوسط ۶۴ درصد بوده است.

تحلیلی بر روند ABS

در سه فصل اول سال جاری متوسط عرضه انواع گرید اکریلونیتریل بوتادین استایرن در هر ماه به ترتیب برابر با ۲.۸، ۳.۳ و ۳.۴ هزار تن بوده است. در دی و بهمن به ترتیب ۳.۴ و ۳.۳ هزار تن عرضه شد. میزان عرضه در ماه اسفند تا کنون ۲.۳ هزار تن بوده است.

قیمت این محصول در سه هفته‌ی ابتدایی اسفند ماه به طور متوسط برابر با ۴۶،۵۷۸ تومان بوده است. نرخ گرید طبیعی شرکت پتروشیمی قائد بصیر در هفته گذشته ۵۳،۳۱۴ تومان ثبت شد. بالاترین قیمت ثبت شده برای این محصول در معاملات پنجم بهمن ماه با ۷۳.۲۹۹ تومان صورت گرفت. متوسط قیمت محصول با دلار نیما به ترتیب برای دی و بهمن ۱۸۲۴ و ۱۷۹۱ دلار ثبت شده است. نرخ محصول گرید ۰۱۵۰ پتروشیمی تبریز نیز در هفته گذشته ۴۴،۴۷۵ تومان بوده است.

در بورس کالا نسبت معامله به عرضه به طور میانگین در ماه‌های ابتدایی سال برابر با ۷۸ درصد بوده اما در سه ماه آذر، دی و بهمن، ۱۰۰ درصد حجم عرضه شده معامله شده است. در اسفند نیز این رقم حدود ۹۳ درصد بود. در سال جاری تا ماه آبان، به طور متوسط حجم معاملات ۲.۲ هزار تن برای هر ماه بوده است. اما از آذر ماه، حجم معاملات این محصول به ارقام بالاتری رسیده است. در اسفند نیز تاکنون حجم معاملات ای بی اس در بورس کالا ۲.۲ هزار تن رقم خورده است.

تحلیلی بر روند روی

تالار فیزیکی بورس کالا در اسفند ماه میزبان عرضه بیش از ۱۳ هزار تن شمش روی بوده است که ۱۷۳۰ تن از مقدار عرضه شده معامله شد. متوسط حجم معاملات این محصول در ماه‌های قبلی حدود ۲.۳ هزار تن برای هر ماه بوده است. در بهمن ماه نیز از ۱۰.۳ هزار تن شمش روی عرضه شده، ۲،۷۵۰ تن معامله شده است.

اتفاقی مهمی که برای شرکت‌های سرب و روی صورت گرفته است تغییر قیمت پایه شمش روی در بورس کالا است. از ۲۱ دی ماه قیمت پایه شمش روی و سرب براساس میانگین هفتگی بورس فلزات لندن ضربدر میانگین هفتگی دلار حواله سامانه سنا ضربدر ۱.۱ محاسبه و اعمال می‌شود. قبل از آن با فرض دلار نیما، قیمت پایه در حدود ۹۵ درصد قیمت بورس فلزات لندن ثبت می‌شد که با تغییر فرمولاسیون اخیر شاهد افزایش مناسب قیمت پایه برای شرکت‌ها هستیم.

در مدت اخیر همگام با افزایش در میانگین قیمت به دلایل فوق، مقدار عرضه بیشتر شد. میزان تقاضای وارد شده در سامانه معاملات در بهمن ۵۹ درصد کاهش ماهانه داشت و در اسفند نیز تا کنون ۳۲ درصد نسبت به بهمن کمتر شده است. نسبت حجم معاملات به میزان عرضه از ۹۷ درصد در ماه آذر، روند نزولی را بر خود دیده و به ۶۲ درصد در ماه دی رسید. در بهمن این رقم ۲۶ درصد بود و در اسفند این رقم ۱۳ درصد بود که نشان دهنده این است که قیمت‌ها برای خریداران بالا به نظر می‌رسد. معمولاً در معاملات شمش روی میزان تقاضا در روندهای کاهشی قیمت بیشتر می‌شود. میانگین نسبت معاملات به عرضه در ماه‌های قبل در حدود ۴۵ درصد بوده است.

شرکت‌ها در صورت فقدان تقاضای کافی داخلی، محصول خود را صادر می‌کنند. متوسط میزان عرضه در سال گذشته به طور میانگین ۴.۷ هزار تن در ماه بوده که این رقم در امسال در حدود ۶.۹ هزار تن بوده است.

قیمت روی در بورس کالا متأثر از نرخ دلار و نرخ معاملات روی در بازار فلزات لندن است. در حالی متوسط قیمت شمش روی در بورس کالا در سال گذشته در حدود ۴۸ هزار تومان (۲،۳۰۰ دلار) بوده است که در فصل بهار این عدد همگام با افزایش نرخ جهانی ۵۹ هزار تومان (۲،۸۰۰ دلار) ثبت شد. در فصل تابستان افزایش قیمت دلار نیما از ۲۰ به ۲۳ هزار تومان سبب شد که قیمت شمش روی نیز به میانگین ۶۲ هزار تومانی برسد. در پاییز نیز با ثبت رکورد ۸۴ هزار تومانی، میانگین ۷۲ هزار تومانی برای محصول ثبت شد. در زمستان نیز با توجه به قیمت روی در در بازارهای جهانی طی یک جهش به قیمت‌های بالای ۴۰۰۰ دلار هم رسید و تغییر فرمولاسیون، سبب شد که شمش روی در بورس کالا گارد صعودی خود را ادامه دهد و رکورد جدید قیمت هفتگی ۹۷ هزار تومانی را در هفته قبل ثبت کند.

نقشه بازار

پایانی به سبزی بهار

کد خبر 562801

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.