۲۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰
اعتدال بهاری را از دست ندهید

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: یکشنبه _بیست‌ونهم اسفندماه_ خورشید ساعت ۱۹:۰۳ در صورت فلکی حوت در نقطه اعتدال بهاری جای می‌گیرد که لحظه تحویل سال ۱۴۰۱ هجری شمسی است.

فاطمه فخرایی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: یکشنبه _بیست‌ونهم اسفندماه_ مدار ماهانه ماه به دور زمین، آن را به دورترین نقطه خود از خورشید (نقطه اوج) با فاصله ۰.۹۹۸۰ AU از خورشید منتقل می‌کند. این پدیده تقریباً همزمان با ماه کامل رخ می‌دهد و در این لحظه، فاصله زمین و خورشید ۰.۹۹۵۸ AU است و ماه در فاصله ۰.۹۹۱۴ AU از خورشید قرار خواهد گرفت. فاصله بین زمین و ماه ۰.۰۰۲۵ AU یا ۳۷۳ هزار کیلومتر خواهد بود. زمان طلوع و غروب ماه به ترتیب ۱۸:۱۴ و ۰۶:۱۷، روشنایی آن ۹۰ درصد و در موقعیت صورت فلکی سنبله قرار دارد.

خورشید در اعتدال بهاری

وی افزود: عید نوروز دقیقاً با رسیدن خورشید به نقطه اعتدال بهاری مصادف است، زمانی که زمین یک دور کامل را به دور خورشید گردش کرده است. در این زمان خورشید دقیقاً در شرق طلوع و در غرب غروب می‌کند. در تقویم شمسی مبنای شروع سال جدید، ورود خورشید به نقطه اعتدال بهاری بوده و تحویل سال در واقع یک اتفاق نجومی است. در آغاز سال شمسی، طول شبانه‌روز در کل کره زمین برابر است و در واقع تابش خورشید به شکلی کاملاً عادلانه به زمین ساطع می‌شود و در کل، عرض‌های جغرافیایی ۱۲ ساعت روز و ۱۲ ساعت شب خواهیم داشت.

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: اعتدال مارس برای هر کسی که در نیمکره شمالی زندگی می‌کند، اولین روز بهار و برای هر کسی که در نیمکره جنوبی زندگی می‌کند، اولین روز پاییز است. یکشنبه _بیست‌ونهم اسفندماه_ خورشید ساعت ۱۹:۰۳ در صورت فلکی «حوت» در نقطه اعتدال بهاری جای می‌گیرد و لحظه‌ی تحویل سال ۱۴۰۱ هجری شمسی است.

کد خبر 562736

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.