از قرارداد ۵۹۰ میلیون یورویی مترو تا مشارکت میلیاردی بخش خصوصی

«جزئیات قرارداد مشارکتی‌یورویی»، «منفی‌شدن تعدات مالی شهرداری به دریافت وام»، «مشارکت میلیاردی بخش خصوصی» و «تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۱ شهرداری» از مهم‌ترین عملکردهای معاونت‌های مالی‌اقتصادی‌و اقتصادی و برنامه‌ریزی‌ و توسعه سرمایه انسانی شهرداری‌ اصفهان در سال گذشته بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، معاونت‌های مالی و اقتصادی یکی از پویاترین، هدفمندترین و پرکارترین معاونت‌های هر سازمانی است با توجه به چارت تشکیلات و سیستم‌های اداری نسبت به برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری در زمینه‌های اداری و مالی انجام وظیفه می‌کند. جابه‌جایی تناسب درآمدهای شهرداری و توسعه مشارکت مردم و سرمایه‌گذاران رویکرد مدیریت شهری در حوزه مالی و اقتصادی است و در چهارچوب این رویکرد آنها اهداف شهرداری‌ها، انگیزه‌ها و رفتار کارکنان به یکدیگر نزدیک می‌شود و آشنایی با ساختار اداری معاونت مالی و اقتصادی شهرداری و مقررات مربوط به آن یک اصل ضروری است.

برنامه‌ریزی شهری نیز دارای حوزه عمل و وظایف خاصی است که مبتنی بر نظریه‌ها وروش‌های ویژه است، برنامه‌ریزی شهری از تأمین رفاه شهرنشینان از طریق ایجاد محیطی بهتر، مساعدتر و سالم‌تر را برای شهروندان دنبال می‌کند. برنامه‌ریزی شهری جهت تأمین نیازهای خدمات شهری برای شهروندان است و برنامه‌ریزی شهری دارای ویژگی‌هایی است که امکانات و محدودیت‌ها شهری را تعیین می‌کند و نحوه استفاده درست از آن را نشان می‌دهد و معاونت برنامه‌ریزی شهری شهرداری‌ها این امر مهم را بر عهده دارد.

جزئیات قرارداد مشارکتی ۵۹۰ میلیون یورویی خط دو متروی اصفهان

قرارداد مشارکتی EPCF تجهیزات خط دوم متروی اصفهان است و با انعقاد این قرارداد ۵۹۰ میلیون یورویی، تأمین مالی بخش اصلی و مهم خط دوم متروی اصفهان عملیاتی شد. هفته سوم اسفندماه سال گذشته بود که معاون مالی و اقتصادی شهردار اصفهان با اعلام موضوع قرارداد منعقد شده به منظور تکمیل خط دوم قطار شهری اصفهان اظهار کرده بود، به منظور تکمیل خط دوم متروی اصفهان فعالیت‌های اجرایی به دو بخش عملیات عمرانی شامل ساخت تونل، ایستگاه‌ها و سایر موارد عمرانی و بخش تجهیزات شامل ریل، سیستم‌های اتوماسیون، تأسیسات، برق، آسانسور و به ویژه واگن‌ها و انواع ملزومات استفاده صحیح و ایمن از مترو تقسیم می‌شود.

محسن رنجبر گفته بود مقدمات قرارداد مشارکتی با عنوان EPCF، نزدیک به چهار سال طول کشید و مجوزهای لازمه طی مراحل قرارداد از وزارت کشور، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد اخذ شد و پس از طی مراحل نهایی تصویب آن قرارداد در شورای اقتصاد، با دریافت این مجوزها توانستیم در یک پروسه فنی با شرکت بین‌المللی داخلی خوشنام و فعال مپنا و کنرسیوسیمی متشکل از زیرمجموعه‌های شرکت مپنا و سابیر بین‌الملل، قرارداد را به امضا برسانیم.

وی تاکید کرده بود ارزش این قرارداد پروژه، ۵۹۰ میلیون یورو است که تمام تجهیزات مورد نیاز برای خط دوم مترو را شامل می‌شود و از زمان اجرایی شدن قرارداد به مدت زمان چهار سال این خط به صورت کامل مجهز خواهد شد و قطار و واگن‌ها با قرار گرفتن در داخل سیستم فعال می‌شوند. ارزش ریالی این قرارداد به قیمت‌های امروز بالغ بر ۱۶ هزار میلیارد تومان است و این نخستین مدل قرارداد فاینانس داخلی است که منعقد می‌شود، این قرارداد پس از طی مراحل بعدی، با تأیید نهایی شورای اقتصاد، هیئت سه نفره وزارت کشور و دولت، از سال آینده عملیاتی می‌شود.

معاون مالی و اقتصادی شهردار اصفهان اعلام کرده بود قراردادی ۱۶ هزار میلیاردی تومانی به قیمت امروز کار عمرانی منتسب به قطار شهری و حمل‌ونقل پاک در شهر اصفهان انجام می‌شود، در این مدل از تمام ظرفیت‌های داخلی استفاده می‌شود، همان‌طور که مقام معظم رهبری بارها به بهره‌گیری از ظرفیت متخصصان داخلی در حالت حداکثری اشاره داشتند در این پروژه نیز این موضوع لحاظ شده است.

وی اظهار کرده بود با دانش فنی که از این طریق ایجاد می‌شود، به لحاظ مدیریت طرح، مدیریت تأمین مالی طرح و به لحاظ فنی ذخیره‌ای برای انجام و تداوم این دست پروژه‌ها در اصفهان و کشور شکل می‌گیرد؛ اگر بتوانیم برای شهر اصفهان در چهار سال آینده خط دو مترو را به صورت کامل تجهیز کنیم، با شکل‌گیری زیرساخت مهم و فوق‌العاده از جنس حمل‌ونقل سبز کمک ویژه‌ای به کاهش آلودگی هوا و ارتقای کیفیت زندگی مردم در شهر شده است.

نسبت پرداخت تعهدات مالی شهرداری به دریافت وام منفی شد

با توجه به تسویه اوراق سررسید شده سال‌گذشته و دیگر تعهدات شهرداری اصفهان، نسبت پرداخت تعهدات مالی شهرداری به دریافت وام، منفی شد. هفته آخر اسفندماه سال گذشته بود که معاون مالی و اقتصادی شهردار اصفهان با اعلام این موضوع گفته بود با توجه به گشایش‌های مالی صورت گرفته در دوره جدید مدیریت شهری و خدمت‌رسانی‌های لازم در این زمینه، از طریق باز شدن خط ال سی و گشایش مالی در این زمینه، نزدیک به پنج هزار تن قیر برای شهرداری اصفهان خریداری و در انبارهای مربوط به مصالح پروژه‌های شهری اصفهان تخلیه شد.

محسن رنجبر تاکید کرده بود نیاز به تأمین مصالحی نظیر قیر و میلگرد در پروژه‌های عمرانی اهمیت بسیاری دارد و همواره دغدغه مسئولان سازمان عمران شهرداری اصفهان نیز بوده است، با توجه به این موضوع و اهمیت تأمین مصالح برای پیشبرد پروژه‌های عمرانی شهرداری، نزدیک به ۳۲۰۰ تن انواع میلگرد برای پروژه‌های شهرداری و تمام سیمان مورد نیاز پروژه‌ها برای شش ماهه نخست سال ۱۴۰۱ تأمین شده است و به این ترتیب، قول اختصاص خط اعتباری پروژه‌های عمرانی اجرایی شد.

وی گفته بود با توجه به دغدغه‌های اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص اقدامات مالی شهرداری، اوراق سررسید شده سال جاری شهرداری اصفهان نیز با تلاش‌های صورت گرفته در معاونت اقتصادی شهرداری، در بانک‌های مربوطه تسویه شده است.

رنجبر گفته بود که معاونت اقتصادی شهرداری اصفهان بالغ بر ۸۰۰ میلیارد تومان از تعهدات شهرداری سال ۱۴۰۰ را در شش ماه دوم سال گذشته تأمین کرد و با این اقدام، تراز دریافت وام نسبت به پرداخت تعهدات شهرداری منفی شد و توانستیم تعهدات خود را به خوبی پوشش دهیم و ظرفیت بسیار خوبی برای خطوط اعتباری باز کنیم که از برکات آن مردم کلان‌شهر اصفهان بهره‌مند خواهند شد.

مشارکت ۱۲۰۰ میلیاردی بخش خصوصی با شهرداری اصفهان

ارزش ریالی قراردادهای مشارکتی شهرداری در سال جاری بالغ بر ۱,۴۰۰ میلیارد تومان بوده است، از این میزان حدود ۲۲۷ میلیارد تومان آورده شهرداری و ۱,۲۰۰ میلیارد تومان آورده بخش خصوصی بوده است و این موضوع نشان می‌دهد که اگر شهرداری، زمینه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را فراهم کند، علاوه بر آورده خود می‌تواند نزدیک به شش برابر جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را داشته باشد.

نیمه دوم اسفندماه سال گذشته بود که معاون سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان با اعلام این موضوع گفته بود امسال حوزه سرمایه‌گذاری و مشارکت در شهرداری اصفهان روند صعودی داشته است و هر سال شاهد توجه بیشتر مدیریت شهری به این حوزه بوده‌ایم.

علیرضا برهانی‌پور اعلام کرده بود که این دوره مدیریت شهری نگاه ویژه‌تری به موضوع سرمایه‌گذاری و مشارکت‌ها وجود دارد، افزایش صددرصدی بودجه مشارکتی نسبت به سال ۱۴۰۰ در بودجه سال آینده نشان‌دهنده اهمیت این موضوع برای مدیریت شهری است؛ درآمدهای حاصل از سرمایه‌گذاری و مشارکت‌ها در بودجه سال آینده، ۱۵ درصد از کل درآمدهای شهرداری پیش‌بینی شده است، در سال جاری ۲۱ مورد فراخوان سرمایه‌گذاری و مشارکت داشته‌ایم که در این راستا ۱۱ مورد قرارداد در سال جاری منعقد شده است که امیدواریم با انعقاد چهار یا پنج مورد دیگر، تعداد قراردادهای سرمایه‌گذاری و مشارکت افزایش یابد.

وی اظهار کرده بود سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای مدیریت شهری ارزشمند است، زیرا می‌تواند به پیشبرد پروژه‌های شهری کمک کند، میانگین سهم شهرداری از عایدات حاصل از مشارکت در سال جاری حدود ۵۰ درصد بوده است، امیدواریم بسترها و حوزه‌های جدیدی برای مشارکت شهروندان و سرمایه‌گذاران در حوزه مدیریت شهری ایجاد شود تا بتوانیم شهر آبادتر و توسعه یافته‌تری برای شهروندان فراهم کنیم.

اضافه شدن ۱۷۳ دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل‌ونقل شهری اصفهان

یکی از اقدامات اصلی شهرداری و شورای اسلامی شهر برای رسیدن به اهداف «شهر زندگی» در راستای تقویت حمل‌ونقل عمومی و بهبود محیط‌زیست است که در این راستا تأمین ۱۷۳ دستگاه اتوبوس برای اضافه شدن به ناوگان حمل‌ونقل شهری انجام شده است.

نیمه دوم اسفندماه سال ۱۴۰۰ بود که معاون امور مالی و اقتصادی شهردار اصفهان در این مورد اظهار کرده بود در این دوره از پنج میلیارد تومان قیمت اتوبوس، نزدیک به ۸۰ درصد را به شهرداری‌ها پرداخت می‌کند و شهرداری نیز باید به ازای هر اتوبوس، یک میلیارد تومان پول پرداخت کند که توانستیم از ظرفیت‌های آزاد شده، این هزینه را تأمین و به حساب مشخص شده توسط وزارت کشور واریز کنیم، این موضوع را پیگیری خواهیم کرد تا این اتوبوس‌ها وارد چرخه حمل‌ونقل شود.

لزوم ترسیم نقشه راه کلان برای هوشمندسازی شهر

یکی از اقدامات مورد نیاز هوشمندسازی وجود نقشه راه کلان برای این حوزه است و سعی داریم با توجه به اسناد موجود و با در نظر گرفتن اقدامات انجام شده، نقشه راه کلانی برای شهر و شهرداری هوشمند ترسیم کنیم. نیمه اول بهمن ماه سال قبل بود که معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان اظهار کرده بود میز هوشمندسازی از ابتدای حضور "قاسم‌زاده" به عنوان شهردار اصفهان و با محوریت وی متشکل از دستیار شهردار در امور هوشمندسازی، معاون مالی اقتصادی، معاون شهرسازی و معماری، معاون حمل‌ونقل و ترافیک، معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی، مدیرعامل سازمان فاوا، مدیرکل نوسازی و تحول اداری و سایر مدیران مرتبط تشکیل شد.

سعید ابراهیمی تاکید کرده بود در ابتدا، مجموعه پروژه‌های فعال در حوزه هوشمندسازی رصد و برای سال آینده پروژه‌های هوشمندسازی نیز تعریف شد؛ یکی از اقدامات مورد نیاز هوشمندسازی وجود نقشه راه کلان برای این حوزه است که اسناد بالادستی محلی، منطقه‌ای و ملی زیادی برای آن وجود دارد. سعی داریم با توجه به اسناد موجود و با در نظر گرفتن اقدامات انجام شده، نقشه راه کلانی برای شهر و شهرداری هوشمند ترسیم کنیم؛ حکمروایی، اقتصاد، حمل‌ونقل و انرژی هوشمند از ابعاد شهر هوشمند است که برای ترسیم این نقشه در نظر گرفته می‌شود.

وی گفته بود هدف از ترسیم نقشه راه کلان استفاده از ابزارهای نوین فناوری اطلاعات و ارتباطات و ابزارهای تغییر نگرش مدیران به کارکنان در راستای استفاده بهتر از منابع و ساده‌سازی خدمات برای شهروندان است.: شهرهای هوشمند دستاوردهای مختلفی همچون صرفه‌جویی در انرژی و حمل‌ونقل دارد و امیدواریم این اقدام که یکی از محورهای مدنظر مدیریت شهری است با تکمیل پروژه‌های مربوطه محقق شده و اصفهان بیش از پیش هوشمند شود.

لایحه بودجه ۱۴۰۱ شهرداری اصفهان

لایحه بودجه سال آینده شهرداری اصفهان با رشد ۴۵ درصدی با رقم ۱۱ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از سوی شهردار تقدیم شورای اسلامی شهر شد؛ بودجه‌ای که در تدوین آن به برنامه ۱۴۰۵ به عنوان سند بالادستی و منشور شورای ششم به عنوان روح حاکم بر حرکت شهرداری طی چهار سال آینده، توجه شده است.

اواخر دی‌ماه سال گذشته بود که معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان گفته بود بودجه پیشنهادی سال آینده شهرداری اصفهان به عنوان دومین سال برنامه اصفهان ۱۴۰۵ در راستای اهداف و راهبردهای این برنامه، همچنین در چارچوب منشور راهبردی شورای ششم و تأکیدات و سیاست‌هایی که برای سال ۱۴۰۱ از سوی شورای اسلامی شهر ابلاغ شده بود، تدوین شده است.

سعید ابراهیمی اعلام کرده بود در لایحه بودجه ۱۴۰۱ به شعار شهردار اصفهان مبنی بر «اصفهانِ من، شهر زندگی» توجه شده است و اهدافی همچون افزایش اعتماد عمومی، عدالت شهری، مشارکت و توجه به مناطق کم‌تر برخوردار در این بودجه مورد توجه قرار گرفته است. در بودجه سال ۱۴۰۱ برای اجرای پروژه‌های محله محور به ویژه در مناطق کمتربرخوردار ۴.۴ درصد از کل بودجه یعنی اعتباری بالغ بر ۴۰۵ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

وی اظهار کرده بود کل بودجه سال ۱۴۰۱ از نظر منابع و مصارف در شهرداری اصفهان ۱۱ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان و در شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه ۴,۷۸۵ میلیارد تومان است که البته از این رقم حدود ۱,۱۶۹ میلیارد تومان ارقام تکراری است که در بودجه سازمان و در بودجه شهرداری وجود دارد که اگر این ارقام مشترک کسر شود، مجموع بودجه شهرداری اصفهان و سازمان‌ها و شرکت‌های با مالکیت بالای ۵۰ درصد برای سال آینده بالغ بر ۱۲ هزار و ۹۱۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان خواهد بود. این بودجه در مقایسه با بودجه ۹۵۷۰ میلیاردی سال قبل ۳۵ درصد رشد دارد.

کد خبر 562537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.