افزایش زیست‌پذیری اراک با اجرای پروژه‌های شاخص

شهردار اراک گفت: شهرداری این کلان‌شهر پروژهای شاخصی را در حوزه‌های مختلف ترافیکی، عمرانی، فضای سبز و ورزشی در راستای افزایش زیست‌پذیری شهر انجام داده است.

علیرضا کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در تشریح عملکرد شهرداری اراک طی شش ماه دوم سال‌جاری، اظهار کرد: شهرداری با بهره‌مندی از نیروهای متخصص در حوزه‌های مختلف خدمات شهری، ترافیکی، عمرانی، فرهنگی، فضای سبز، معماری و شهرسازی و پسماند توانسته است به اجرای برنامه‌های تدوین شده سال ۱۴۰۰ بپردازد که از آن جمله می‌توان به انجام پروژه‌های عمرانی میدان مقاومت، شهید صیدی، میدان امام حسین (ع)، مجتمع آفتاب، ساختمان‌های اداری منطقه دو و سه شهرداری، زورخانه مرکزی شهر و بلک باکس پارک شهر اشاره کرد.

وی تصریح کرد: شهرداری تاکنون موفق به افتتاح مسیر روگذر پروژه تقاطع غیرهمسطح سردار مقاومت شده است که با توجه به پیشرفت ۹۹ درصدی عملیات اجرایی پروژه به شهروندان اراکی این نوید را می‌دهیم که به‌زودی پس از انجام اقدامات نهایی به بهره‌برداری برسد.

شهردار اراک اظهار کرد: از دیگر اقدامات عمرانی شهرداری اراک می‌توان به کلنگ‌زنی و آغاز به‌کار پروژه تقاطع غیرهمسطح میدان امام حسین (ع) و همچنین حل مشکل ساخت و نصب عرشه‌های پروژه تقاطع غیرهمسطح شهید صیدی و عملیات نصب بلوک‌های عرشه راستگرد پروژه پژوهش به صورت کامل اشاره کرد که در این زمینه همدلی و همکاری شرکت "آذر آب" اراک با مجموعه شهرداری بسیار مؤثر بوده است.

وی ادامه داد: شهرداری اراک در سال جاری، اجرای پروژه‌های عمرانی جدیدی را نیز در دستور کار خود قرار داد که از جمله آنها می‌توان پروژه‌های واقع در تقاطع میدان امام (ره)، جاده فرودگاه و پروژه باغ ایرانی اشاره کرد.

کریمی، بهسازی و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر اراک را از مهم‌ترین اقدامات شهرداری در حوزه ترافیک دانست و گفت: پس از انعقاد تفاهم‌نامه با صنایع خودروسازی عقاب‌افشان خرید ۳۰ دستگاه اتوبوس و ۱۵ دستگاه میدل باس با اعتباری بالغ بر ۱۶۱ میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان در دستور کار شهرداری قرار گرفت که در فاز نخست ۳۰ دستگاه از ۴۵ اتوبوس و میدل باس خریداری و از سمنان به شهر اراک منتقل شد تا با اضافه شدن آنها به ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر، مرهمی برای مشکل دیرینه حوزه حمل‌ونقلی این شهر باشد.

وی ادامه داد: نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر اراک در سال آینده نیز پیگیری می‌شود و مقرر شده است اعتباری بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان از طریق اعتبارات بانکی به این منظور اختصاص یابد.

شهردار اراک خاطرنشان کرد: تهیه برنامه طرح تفکیک از مبدا پسماند در این شهر و بارگذاری در سامانه ستاد جهت انتخاب پیمانکار، بهره‌برداری مردمی از پل سواره‌رو و دوربرگردان خیابان میرزای شیرازی و پیگیری مباحث مربوط به آرامستان اراک نیز از دیگر اقدامات مجموعه شهرداری است که در حوزه‌های مختلف اجرا شده است.

وی تصریح کرد: رفع مشکل دیرینه کمبود آب شرب آرامستان اراک در سایه همکاری با شرکت آب و فاضلاب شهرستان، حل مشکل مالکیت زمین آرامستان و آغاز عملیات اجرایی احداث فاز دو آرامستان اراک پس از گذشت ۱۰ سال از دیگر اقدامات انجام شده به‌شمار می‌رود.

کریمی در تشریح اقدامات انجام شده برای توسعه سرانه فضای سبز شهر اراک، گفت: حفظ و توسعه فضای سبز در شهر آلوده‌ای همچون اراک از اهمیت بسیاری برخوردار است، از این‌رو شهرداری با اجرای ۲۰ هکتار فضای سبز در کمربند سبز شهر از منبع آب تا گردنه سیبک، درختکاری پردیس کوهستان واقع در کوی امام علی (ع)، توسعه منطقه ۲۲۸ هکتاری چقا، اجرای ۵۶۰ هکتار کمربند سبز شهر اراک و جوان‌سازی جنگل‌های شهر در صدد بوده است گامی هر چند کوچک در راستای بهبود زیست‌پذیری شهر بردارد.

وی ادامه داد: در راستای بهسازی بوستان‌های شهر اراک، بیش از ۱۲ ست از وسایل بازی پلی‌اتیلن کودکان در بوستان‌های شهر نصب شده است و احداث پارک‌های موضوعی و مفهومی، احداث اولین پیست دوچرخه‌سواری تریال در بوستان معلم به مساحت دو هزار متر مربع، اختصاص دو پارک ملت و مادر به عنوان پایلوت پارک‌های دوستدار کودک، اجرای پارک کوهستان در کوه مستوفی، اجرای بوستان بانوان شماره دو اراک، اجرای شهربازی و پارک معارفی در دستور کار شهرداری قرار گرفته است.

شهردار اراک با اشاره به افزایش سرانه‌های ورزشی شهر اراک اضافه کرد: در این زمینه افتتاح زمین‌های چمن مصنوعی فوتبال در نقاط مختلف شهر اراک در دستور کار شهرداری قرار گرفته است که این موضوع تاکنون در کوی امام علی (ع) و کره‌رود عملیاتی شده است.

وی گفت: افتتاح اولین سایت ورزش‌های ساحلی شهر اراک در بوستان دانشجو مقابل ورزشگاه شهدای پنج مرداد به مساحت ۶۵۰ متر مربع و برگزاری اولین المپیاد ورزشی جام پرچم در شهر اراک با حضور دو هزار شرکت کننده از دیگر اقدامات شاخص این مجموعه در حوزه ورزش بوده است که در سال ۱۴۰۰ رقم خورد.

کریمی با اشاره به پیگیری مباحث مربوط به تملک املاک با ارزش تاریخی شهر اراک، اظهار کرد: تملک کامل منزل تاریخی حاج محسن عراقی در کوچه ارسطو با کاربری موزه اسناد تاریخی شهرداری اراک، ساماندهی و شناسنامه‌دار کردن املاک قابل سرمایه‌گذاری شهرداری از جمله اقدامات انجام شده در این زمینه است.

وی افزود: برگزاری جلسه ستاد بازآفرینی شهری اراک پس از وقفه دو ساله و پیگیری مباحث مربوط به بافت‌های فرسوده و سکونت‌گاه‌های غیررسمی شهر و اجرای فاز دوم پروژه پیشگام شهید فردین‌پور از جمله اقدامات شهرداری در حوزه معماری و شهرسازی بوده است.

شهردار اراک دریافت ۲۹۰ میلیارد تومان عوارض آلایندگی، ارائه خدمات الکترونیک به شهروندان در راستای تحقق شهر هوشمند، راه‌اندازی سامانه نرم‌افزاری یکپارچه شهرسازی شهرداری اراک و صدور اولین پروانه ساختمانی الکترونیکی در شهرداری منطقه یک اراک، راه‌اندازی سامانه نرم‌افزاری فورث لوکیشن ۱۲۵ اراک (امکان موقعیت‌یابی تماس گیرندگان تلفن همراه با آتش‌نشانی اراک را فراهم می‌کند)، افتتاح فاز اول انبار ذخیره اقلام ضروری مدیریت بحران شهر اراک و تهیه و تدوین بودجه ۱۶۰۰ میلیارد تومانی شهرداری اراک بر اساس توسعه عدالت محور را از دیگر اقدامات شهرداری در سال جاری عنوان کرد.

کد خبر 562030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.