پیش‌بینی روند صعودی شاخص کل

بازار امروز متعادل، نوسانی و بدون جهت بود. بسیاری از نمادهای بزرگ بازار در بین مثبت و منفی، یک‌درصد نوسان داشتند و این رفتار در روزهای انتهایی سال طبیعی است. ارزش و حجم معاملات نسبت‌به روزهای گذشته کاهش محسوسی را تجربه کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بازار امروز شاهد افت ۵۹۵ واحدی و روند اندک منفی ۲۰۱ نماد در بازار بورس و ۱۶۹ نماد در بازار فرابورس بود. ارزش و حجم معاملات نیز نسبت به روزهای گذشته کاهش محسوسی را تجربه کرد.

پیش‌بینی روند صعودی شاخص کل

بورس اوراق بهادار تهران

شاخص کل بازار بورس تهران با افت ۵۹۵ واحدی به سطح یک میلیون ۳۳۴ هزار واحد رسید، شاخص کل هم وزن با رشد ۲۱۸ واحدی در سطح ۳۳۸ هزار ۹۵۴ واحد قرار گرفت، شاخص کل بازار کاهش ۰.۰۴ درصدی و شاخص هم‎وزن رشد ۰.۰۶ درصدی را تجربه کردند.

تعداد نمادهای مثبت بازار بورس: ۱۶۵

تعداد نمادهای منفی بازار بورس: ۲۰۱

فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با کاهش ۲۸ واحدی به سطح ۱۸ هزار ۱۵۲ واحد رسید و نسبت به روز گذشته کاهش ۰.۱۵ درصدی تجربه کرد.

تعداد نمادهای مثبت بازار فرابورس: ۱۳۵

تعداد نمادهای منفی بازار فرابورس: ۱۶۹

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۳۷ هزار ۱۴۴ و یک میلیون ۸۰۴ هزار ۹۶۳ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب پنج میلیارد ۱۸۹ و چهار میلیارد ۱۷۱ میلیون برگه سهم بود.

تحلیل تکنیکال شاخص‌کل

پیش‌بینی روند صعودی شاخص کل

حمایت: یک میلیون ۳۲۴ هزار واحد

مقاومت: یک میلیون ۴۰۰ هزار واحد

پیش بینی: پیش بینی یک روند صعودی را خواهیم داشت.

توضیحات: شاخص کل پولبک خود را تکمیل کرد و پیش‌بینی می‌شود که بتواند تا سطح یک میلیون ۴۰۰ هزار واحد حرکت کند. (تا زمانی که کف داینامیک حفظ شود تحلیل پا برجا است)

تغییرات قیمت پایه محصولات پتروشیمی

شاخص قیمت ریالی محصولات پتروشیمی نسبت به آمار قبلی دو درصد افزایش داشته است. قیمت دلار اعلامی قبلی ۲۴۱،۴۴۸ ریال بوده و در هفته جاری نرخ دلار بورس کالا ۲۳۹،۸۴۲ ریال اعلام شد. قیمت دلاری محصولات هم نسبت به هفته قبل ۳ درصد افزایش داشته است. شاخص‌های مذکور بر مبنای میانگین وزنی ارزش معاملات محصولات اعلامی در بورس کالا تعریف می‌شود که سهم ارزشی هر محصول با توجه به ارزش معاملات دو سال اخیر در محاسبات لحاظ شده است. مقدار پایه معرف متوسط ارزش معاملات در کل سال ۹۸ است.

ظرفیت بانک صادرات برای تأمین مالی سالانه ۸۰۰ میلیون یورویی فولاد مبارکه اصفهان

صیدی (مدیرعامل وبصادر) در دیدار مدیران مجموعه فولاد مبارکه بر تقویت همکاری بانک صادرات ایران با این شرکت تاکید کرد و برای انجام مبادلات ارزی و کاهش هزینه‌های تأمین مالی شرکت فولاد مبارکه اعلام آمادگی کرد و ظرفیت بانک برای تأمین مالی سالانه حداقل ۸۰۰ میلیون یورو به منظور حمایت از طرح‌های توسعه‌ای این شرکت را یادآور شد. طیب‌نیا (مدیرعامل فولاد) با اشاره به وجود بیش از هشت میلیارد یورو طرح جدید در فولاد مبارکه، خواستار همراهی بانک صادرات ایران برای تحقق طرح‌های توسعه‌ای این شرکت از طریق منابع صندوق توسعه ملی شد..

اخبار شرکت‌ها

ولصنم ۱۷ فروردین به مجمع می‌رود تا سرمایه شرکت از محل انباشته دو برابر شود

با عنایت به مجوز افزایش سرمایه با شماره مجوز DPM-IOP-00A-261 مورخ ۱۴۰۰/۱۲/۱۴ از کلیه سهام‌داران، وکیل یا قائم مقام قانونی صاحب سهم و نماینده یا نمایندگان اشخاص حقوقی دعوت می‌گردد تا در جلسه مجمع عمومی این شرکت که در ساعت ۱۰:۰۰ روز چهار شنبه مورخ ۱۴۰۱/۰۱/۱۷ در استان تهران، شهر تهران به آدرس خیابان خرمشهر (آپادانی سابق)، پلاک ۶۱ برگزار می‌شود.

سخاش گزارش مجمع عمومی فوق‌العاده

با افزایش مذکور سرمایه شرکت از ۱۲.۵ میلیارد تومان به ۲۰ میلیارد تومان رسید. این افزایش سرمایه پس از مجمع عادی سالیانه شرکت ثبت خواهد شد و به حق تقدم سودی تعلق نخواهد گرفت.

منابع حاصل از این افزایش سرمایه برای گازسوز شدن پخت کلینکر شرکت هزینه خواهد شد. گازسوز شدن سبب افزایش ۱۰ درصدی سود شرکت می‌شود. با توافقاتی که با اداره گاز انجام شده است از ابتدای اردیبهشت ماه سیمان خاش گازسوز خواهد شد. برنامه افزایش سرمایه از ۲۰ به ۶۰ میلیارد تومان در سال آتی اجرایی خواهد شد. هدف از انجام این افزایش سرمایه خرید ماشین آلات جهت معدن‌کاری شرکت است. همچنین مسئولان سفارش عنوان داشتند که برنامه تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت در سال آتی پیگیری خواهد شد. مجمع عادی سالیانه شرکت در ۱۸ اردیبهشت برگزار خواهد شد و مطابق معمول تقسیم سود حداکثری خواهد بود.

رشد درآمدزایی ذوب آهن در بورس کالا

ذوب‌آهن اصفهان در هفته منتهی به ۲۰ اسفند توانست رکورد نیمه دوم سال را در بخش درآمدزایی خود از بورس کالا به‌دست آورد. این شرکت در هفته فوق توانست با رشد ۳۵ درصدی درآمدها به نسبت هفته گذشته درآمدهای خود را به ۶۷۱ میلیارد تومان برساند و بیش از ۴۶ تن کالا نیز در بازارنقره‌ای معامله کند.

مجمع وغدیر

شرکت سرمایه‌گذاری غدیر موفق شده در حوزه عملیاتی با افزایش بهره‌وری تولید و تبدیل سرمایه گذاری به سودآوری مطلق همراه شود. انتشار شش هزار میلیارد تومان انواع اوراق بدهی از جمله اقدامات این شرکت بوده است.

با افزودن سهام شغدیر موجب افزایش شفافیت در دارایی خود و افزایش سرمایه در هلدینگ مالی و صنعت و معدن شده است. عرضه و پذیرش تعدادی از شرکت‌ها همچون هلدینگ صنایع و معادن وکغدیر و فروی، گروه مالی غدیر و سیمان سفید شرق با هدف افزایش ضریب نقدشوندگی از جمله اقدامات غدیر بوده است. عرضه پتروشیمی تبریز و هلدینگ برق و انرژی غدیر از برنامه‌های آتی شرکت است. شرکت قطعاً نیازمند تجدید ارزیابی است. سهم نفت و گاز پتروشیمی در سبد سودآوری به نسبت صنایع و معادن و مالی و سرمایه‌گذاری بیش از همه است.

سه حوزه مهم برای آینده غدیر ارزیابی شده است. نفت و گاز و پتروشیمی با تمرکز بر تکمیل زنجیره ارزش؛ حوزه صنعت و معدن که شامل صنایع مختلف می‌شود و تمرکز آن بر زنجیره بالادستی است؛ اجرای پروژه‌های دانش بنیان در زنجیره ارزش و توسعه و تکمیل زنجیره فولاد در خصوص فولادهای تخصصی و آلیاژی که تنوع بخشی به اینها از اولویت‌های شرکت است.

در متوازن سازی سبد نیز وابستگی به حوزه نفت و گاز و پتروشیمی منجر شده تا سبد ریسک پذیر شود و باید متوازن شود. در تصویری که از آینده کسب‌وکار وجود دارد، بخش جدیدی در حوزه فناوری‌های نو باید به غدیر اضافه شود و همچنان پتروشیمی و معدن دو ستون اصلی سبد خواهند بود. برای تضمین تولید وظیفه داریم در حوزه انرژی چون برق فعالیت کنیم.

تقویت زنجیره بالادستی تولید فولاد؛ افزایش ظرفیت تولید محصول در شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان و شفاف‌سازی فرایند فروش و بهره‌برداری عملیاتی از شرکت صنایع آلومینیوم جنوب و رساندن به ظرفیت اسمی تولید از جمله دستاوردهای شرکت است.

ثبت رکورد میزان تولید ماهانه در شرکت زاگرس مس سازان؛ این شرکت با تولید ۸۰ تن ماهانه کاتد در بورس کالا در حال فعالیت است و امید است به مرز دو هزار تن برسد. سال ۱۴۰۰ سال پرافتخاری برای حوزه صنعت و معدن غدیر است، برنده یک معدن شدیم و یک معدن دیگر هم در دست برنده شدن است. سال ۱۴۰۲ کارخانه تولیدی خود را در یکی از معادن به بهره‌برداری خواهیم رساند. در فولاد غدیر نی‌زیر، خرداد ۱۴۰۱ ذوب خواهیم گرفت و پروژه فولادسازی با ظرفیت یک میلیون را به سرانجام خواهیم رساند. همچنین گندله سازی این شرکت نیز آغاز شده است.

بهاباد سال گذشته یک مجموعه معدنی بدون تأسیسات بود اما امروز یک کارخانه معظم است و انشاالله بهار ۱۴۰۱ افتتاح خواهد شد. صندوق‌های مرتبط با سرمایه‌گذاری خصوصی در حوزه نوآورانه داریم که آماده مجوز هستیم. در حوزه بیمه با همکاری درون گروهی با بیمه کوثر زنجیره بیمه‌ای را توسعه خواهیم داد. نزدیک به هزار میلیارد تومان از بازار حمایت کردیم در مقاطعی که نیاز بوده است.

مجمع پارس

اهم نکات مطرح شده در این جلسه به شرح زیر است: بهای تمام شده شرکت آریاساسول در صورت‌های مالی پارس ناچیز بود. آریاساسول ریسکی ندارد. در روش ارزش گذاری آریا همه موارد لحاظ شده است. در روشی که ما داریم ما را دچار دردسر هزینه استهلاک نخواهد کرد. در حال حاضر نمی‌توانیم جزئیات صادرات محصولات را عنوان کنیم.

استایرن منومر تولیدی پارس از تیرماه سال ۹۹ صادر نمی‌کنیم و به مشتریان داخلی می‌دهیم. پروسه بازگشایی سهام پارس نیز مقرر شد در سریع‌ترین زمان ممکن انجام شود. در خصوص گاز غنی گفته شد: این گاز از شرکت ملی گاز خریداری می‌شود و هزینه آن را پرداخت می‌کنیم و حق‌العمل کار نیستیم. هشت درصد به ضریب نرخ گاز غنی اضافه شد و تا سه سال دیگر تغییر نخواهد کرد.

رخدادهای بازار جهانی

تحلیل بازار جهانی پلی پروپیلن

افزایش قیمت‌های بالادستی باعث افزایش قیمت‌های پلی‌پروپیلن آسیایی در نهم مارس شد. افزایش قیمت‌های نفت خام باعث شد تا محموله‌های داخلی چین ۳۲۵ یوان در روز و ۸۰۰ یوان در هفته رشد کند و به ۹۶۰۰ یوان در هر تن افزایش یابند. برخی از کارخانه‌ها در این منطقه به دلیل ترکیبی از هزینه‌های انرژی بالاتر و چشم‌انداز نامشخص تقاضا، تولید را کاهش دادند. موجودی در چین بالا باقی مانده است.

علی‌رغم افزایش قیمت، معامله گران به این نکته اشاره دارند که تقاضای مصرف کننده نهایی پایین مانده است. اما از سویی منابع در چین انتظار دارند که قیمت PP همچنان بالا بماند، زیرا روند قوی در بازار نفت خام صعودی باقی مانده و به نظر نمی‌رسد کاهش قیمت نفت به سرعت اتفاق افتد. نهایتاً فشار هزینه برای PP بالا است و بنابراین تمایل به نگه داشتن محصول نیز حفظ می‌شود و با کم بودن تقاضا نهایی حاشیه سود تحت فشار قرار گرفته است.

قیمت پلی‌پروپیلن در شورای همکاری خلیج فارس (GCC) و مدیترانه شرقی (East Med) عمدتاً ثابت بود. تولیدکنندگان بخش عمده‌ای از تخصیص‌های خود را در هفته گذشته فروختند و خریداران امیدوار بودند که قیمت‌های نفت خام قبل از اینکه متعهد به خریدهای اضافی شوند، تثبیت شود. خریداران ترجیح می‌دهند فقط بر اساس نیاز خرید کنند و منتظر جهت قیمت نفت خام بودند. انتظار می‌رود تقاضای شورای همکاری خلیج فارس تا قبل از ماه رمضان خوب بماند.

ارزش پلی پروپیلن ترکیه PPدر این هفته افزایش یافت؛ زیرا فشار ناشی از افزایش هزینه‌های مواد اولیه منجر به پیشنهادات بالاتر در بازار شد. در بحبوحه افزایش بیشتر قیمت نفت خام، چندین فروشنده پیشنهادات خود را در این هفته لغو کردند. بسیاری از فعالان بازار در این هفته عقب‌نشینی کرده‌اند تا پیش از توافق برای هر معامله جدید، عوامل بنیادی فعلی را ارزیابی کنند. عرضه در این هفته محدود بود و پیشنهادات بسیار کمی از فروشندگان ایرانی شنیده شده است که در کنار کمبود مواد از سوی روسیه در بحبوحه عدم اطمینان در مورد تحریم‌ها و مسائل لجستیکی، بازار را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

اوره

با توجه به اینکه ۹۰ درصد کود استفاده شده در خارج از آمریکا مصرف می‌شود، اقدامات روسیه تأثیر چشمگیری بر بازار جهانی کود خواهد داشت. روسیه دومین تولیدکننده بزرگ آمونیا، اوره و پتاس و پنجمین تولیدکننده بزرگ پتاس است. براساس سهم از بازار جهانی صادرات، روسیه سهم ۲۳ درصدی از آمونیا، ۱۴ درصدی از اوره، ۲۱ درصدی از پتاس و سهم ۱۰ درصدی از فسفات دارد.

درگیری در اوکراین، نااطمینانی در بازارهای انرژی را نیز بالا برده است. روسیه تقریباً یک سوم گاز طبیعی اروپا را تأمین می‌کند که خوراک اصلی تولید کودهای نیتروژن است. اوره گرانول ایران با افزایش حدود ۷۰ دلاری قیمت به بازه قیمتی ۶۵۰ تا ۷۰۰ دلار رسید. در اروپا نگرانی خریداران برای دسترسی به عرضه در مارس و آوریل بالا است. افزایش قیمت‌های گاز انتظار می‌رود مجدداً تولید اروپا را تحت تأثیر قرار داد این در حالی است که تحریم‌های مالی و لاجستیکی روسیه فروش روسیه را به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده جهان، محدود کرده است و خریداران تمایلی به خرید محموله‌های روسی ندارند.

طلا

قیمت طلا در واکنش به نگرانی‌ها از حمله روسیه به اکراین و تشدید تنش‌ها تا سقف خود در ۲۰۷۰ دلار افزایش پیدا کرد اما مذاکرات روسیه و اوکراین اگرچه بی نتیجه بود افت حدود ۱۰۰ دلاری قیمت را به دنبال داشت. دلیل دیگر افت قیمت طلا این بود که سرمایه‌گذاران بعد از رشد قابل توجه، به دنبال سیو سود بودند.

با توجه به دو عامل تنش‌های سیاسی بالا و فشارهای تورمی روند قیمت طلا صعودی دیده می‌شود. با افزایش قیمت‌های انرژی، انتظارات تورمی تشدید شده است. روز چهارشنبه هفته جاری نشست فدرال رزرو برگزار خواهد شد. انتظار می‌رود که فدرال رزرو نرخ بهره را ۰.۲۵ درصد افزایش دهد. چشم‌انداز فدرال رزرو در رابطه با تورم و سیاست‌های پولی آتی می‌تواند بازارهای جهانی و از جمله بازار طلا را با نوسانات بالایی همراه کند.

نقشه بازار

پیش‌بینی روند صعودی شاخص کل

کد خبر 561757

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.