چرا موز برای سلامتی مفید است؟

میوه موز پرمصرف‌ترین میوه با طبع متعدل، شناخت ارزش غذایی موز، اثرات و اعمال طبی موز، موز سرشار از آنتی اکسیدان‌ها، کاهش وزن و کنترل فشار خون با خوردن این میوه، احساس سیری بیشتر با مصرف موز، آشنایی با خاصیت‌های اثبات شده موز برای سلامتی را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قدمت موز که از میوه‌های بومی منطقه جنوب شرق آسیا و به ویژه کشور مالزی است، به چهار هزار سال پیش می‌رسد، این میوه که طبع معتدل دارد یکی از پرمصرف‌ترین میوه‌های جهان است که خوردن آن می‌تواند به کاهش فشار خون و کاهش خطر ابتلاء به سرطان و آسم کمک کند. اگرچه این میوه محبوب تقریباً در تمام مناطق گرمسیری و نیمه حاره‌ای رشد می‌کند، اما مهمترین تولیدکنندگان تجاری آن کشورهایی چون مکزیک، کاستاریکا، برزیل و اکوادور هستند.

ارزش غذایی موز

موز حاوی طیف متنوعی از عناصر غذایی و ویتامین‌هاست. مهمترین ویتامین‌های موجود در این میوه شامل ویتامین ب ۶، ب ۱۲، ویتامین ث و ویتامین آ می‌شود. موز دارای عناصر غذایی پتاسیم، آهن، منگنز، منیزیم، فولات، پروتئین و برخی از آمینواسیدهای ضروری و آنتی‌اکسیدان‌هاست. ارزش غذایی موز به لحاظ کالری و ترکیبات قندی بالاست؛ سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) این میوه را جزو ۱۰۰ ماده غذایی پرکالری طبقه‌بندی می‌کند. بخش زیادی از این میوه را کربوهیدرات‌ها تشکیل می‌دهند. شما با مصرف یک عدد موز متوسط، حدود ۱۰۵ کالری دریافت می‌کنید.

همچنین موز حاوی ترکیبات قندی است و هر عدد موز متوسط حدوداً ۱۴ گرم قند به بدن می‌رساند، اما این قند مانند خوراکی‌های مصنوعی، از نوع قندهای مضر و زیان‌آور نیست. بنابراین جای نگرانی ندارد. موز فاقد چربی است. مواد پروبیوتیک، فیبر غذایی، کارتنوئیدها، اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه و مهار کننده‌های پروتئاز از دیگر مواد تشکیل دهنده این میوه است.

اثرات و اعمال طبی موز

خواص موز به طور خلاصه در موارد زیر طبقه‌بندی می‌شود:

- ملین

- قابض

- آنتی اسید (ضد زخم معده)

- کاهنده فشار خون

- ضد سرطان

- مقوی

- محرک

- حاوی خواص رادیواکتیو

موز سرشار از آنتی اکسیدان‌ها

چرا موز برای سلامتی مفید است؟

به طور کلی میوه‌ها و سبزیجات منابع عالی آنتی اکسیدان های غذایی هستند و موز سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد مغذی دیگر است موز حاوی چندین نوع آنتی اکسیدان قوی همچون فلاونوئیدها و آمین‌ها هستند. آنتی اکسیدان‌ها از سلول‌های بدن در برابر استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. آنتی اکسیدان های موجود در موز خواص سلامتی بسیاری مانند کاهش خطر بیماری‌های قلبی و بیماری‌های تحلیل برنده (دژنراتیو) دارد.

یک عدد موز تقریباً ۴۶۷ میلی‌گرم پتاسیم دارد. پتاسیم برای کنترل سطح فشار خون حیاتی است. کنترل فشار خون به محافظت از قلب کمک می‌کند. موز سدیم و ویتامین B۶ هم دارد و به همین علت از آنمی و بیماری عروق کرونر قلب پیشگیری می‌کند. فیبر موجود در موز برای سلامت دستگاه گوارش مفید است و به کاهش وزن کمک می‌کند. موز سبز و نرسیده حاوی مقدار زیادی نشاسته‌ی مقاوم است.

نشاسته‌ی مقاوم نوعی کربوهیدرات غیرقابل‌هضم است که به‌عنوان فیبر عمل می‌کند. این ترکیب سلامت روده‌ی بزرگ را افزایش می‌دهد و سطح قند خون بعد از غذا را پایین می‌آورد. موز همچنین غنی از منیزیم است که ممکن است از دیابت نوع ۲ پیشگیری کند. موز حاوی مقدار زیادی تریپتوفان است که به بهبود خلق‌وخو و درمان افسردگی کمک می‌کند. ویتامین B۶ به شما کمک می‌کند خواب خوبی داشته باشید. پتاسیم موجود در موز ممکن است سلامت جنسی مردان را بهبود دهد.

به آسانی به رژیم غذایی اضافه می‌شود

موز علاوه بر اینکه سرشار از مواد مغذی بوده و بواسطه ارزش غذایی بالایش خواص سلامتی بسیار دارد، به آسانی نیز در دسترس است. این میوه یکی از راحت ترین میان وعده‌ها برای مصرف است.

موز یک افزودنی عالی برای مواد غذایی همچون ماست، غلات و اسموتی هاست. همچنین می‌توانید نان تست غلات کامل را به همراه کره بادام زمینی و تکه‌های موز میل کنید.

حتی می‌توانید از موز به جای شکر در پخت و پز خود استفاده کنید.

موز هضم راحتی دارد، تنها کاری که باید انجام دهید این است که پوست آن را کنده و میوه را میل کنید.

موز به احساس سیری بیشتر کمک می‌کند

موز نسبت به اندازه خود کالری نسبتاً کمی دارد.

همچنین فیبر محلول در موز سبب افزایش حجم سیستم گوارشی و کاهش سرعت هضم شده و به سیر نگه داشتن شما کمک می‌کند.

محتوای کم کالری و فیبر بالای موز، آن را به یک میان وعده سیر کننده تری نسبت به تنقلات فرآوری شده یا قندی تبدیل می‌کند.

پروتئین نیز خواص سیر کنندگی بالایی دارد. اما موز حاوی مقادیر کمی از این درشت مغذی است. برای همین توصیه می‌شود که برای داشتن یک میان وعده ضد گرسنگی، تکه‌های موز را با یک غذای سرشار از پروتئین مانند ماست یونانی میل کرده یا آن را در شیک پروتئین خود اضافه کنید.

۱۰ خاصیت اثبات شده موز برای سلامتی

کمک به کنترل و کاهش وزن

موز کالری نسبتاً کم و فیبر غذایی بالایی دارد، هر موز به طور متوسط تنها حاوی حدود ۱۰۰ کالری است. این میوه همچنین حاوی فیبر محلول پکتین است که به کنترل قند خون و کاهش اشتها بعد از غذا کمک می‌کند. پکتین باعث ایجاد حس سیری شده و به کُند شدن هضم کمک می‌کند. مصرف سبزیجات و میوه‌های سرشار از فیبر باعث کاهش وزن در افراد می‌شود.

علاوه بر این، هرچه یک موز رسیده‌تر و زردتر باشد، قند آن بیشتر است. از طرف دیگر هر چه یک موز نارس‌تر باشد، میزان نشاسته مقاوم (به هضم) بیشتری دارد. این نوع از نشاسته غیرقابل هضم است و خواص فیبرمانند دارد. نشاسته مقاوم موجود در موزهای نارس می‌تواند با کمک به کنترل قند خون، ولع به خوردن را در بین وعده‌های غذایی اصلی مهار کند. نشاسته مقاوم همچنین می‌تواند به افزایش اثر ترمیکی مواد غذایی کمک کند، که به نوبه خود مصرف انرژی (سوزاندن کالری) را افزایش می‌دهد. مطالعاتی که بر روی حیوان انجام شده از ارتباط میان مصرف نشاسته مقاوم و کاهش چربی شکم حکایت دارد.

کمک به درمان اسهال

در یک مطالعه سه گروه از کودکان مبتلا به اسهال مورد آزمایش قرار گرفتند. به گروه اول موز، به گروه دوم پکتین و به گروه سوم برنج ساده داده شد. ۸۲ درصد از گروهی که رژیم غذایی حاوی موز داشتند، در مدت ۴ روز درمان شدند.

کاهش فشار خون

موز سرشار از مواد مغذی و به ویژه پتاسیم است. مطالعات فراوانی در تأیید فایده مصرف غذاهای سرشار از پتاسیم مانند موز در کاهش فشار خون انجام شده است. پتاسیم به تنظیم عملکرد قلب و تعادل مایعات در بدن کمک می‌کند که عامل مهمی در تنظیم فشار خون در فرد است، هر موز به طور متوسط ۴۴۰ میلی‌گرم پتاسیم دارد.

رفع گرفتگی عضلات

پایین بودن سطح پتاسیم در بدن خطر گرفتگی عضلات را افزایش می‌دهد و موز منبع خوبی از پتاسیم است، نتایج یک مطالعه نشان داده است که مصرف موز یک ساعت قبل از ورزش سطح پتاسیم را پس از تمرین بالا نگه داشته و از گرفتگی عضلات جلوگیری می‌کند.

تسکین علائم آسم در کودکان

نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد که مصرف موز به مقدار زیاد می‌تواند از بروز خس خس سینه در کودکان مبتلا به آسم جلوگیری کند. البته لازم به ذکر است که حساسیت به موز می‌تواند علائم آسم را تشدید کند؛ هرچند چنین حساسیتی نسبتاً نادر است.

درمان زخم معده

با توجه به وجود مقادیر بالای فیبر محلول پکتین در موز مصرف این میوه دستگاه گوارش را تسکین می‌دهد، پکتین موجود در موز به تنظیم عملکرد روده کمک می‌کند و می‌تواند درمانی برای زخم‌های گوارشی باشد، موز حاوی ترکیباتی به نام مهارکننده‌های پروتئاز است که به از بین بردن باکتری‌های مضر چون هلیکوباکتر پیلوری، که مسؤول بروز اغلب زخم‌های معده است، کمک می‌کند.

چرا موز برای سلامتی مفید است؟

تقویت بینایی

موز منبعی غنی از ویتامین A است که به ویژه در نور کم باعث تقویت بینایی می‌شود، نتایج تحقیقی که در دانشگاه کوئینزلند استرالیا انجام گرفت، نشان می‌دهد که موز یک منبع غذایی مناسب برای جبران کمبود ویتامین A است.

پیشگیری از سرطان کلیه

به گفته محققان خطر ابتلای زنانی که چهار تا شش بار در هفته موز مصرف می‌کنند به سرطان کلیه نصف زنانی است که موز نمی‌خورند. با این حال افرادی که به سرطان کلیه مبتلا هستند باید از خوردن موزهای سرشار از پتاسیم خودداری کنند.

تضمین سلامت استخوان‌ها

کلسیم، پتاسیم، منیزیم و ویتامین K موجود در موز همگی از مواد مغذی مهم و ضروری برای سلامت استخوان‌ها و محافظت از آن‌ها در برابر پوکی استخوان هستند، موزها حاوی فروکتوالیگوساکاریدها هستند که به بهبود و ارتقای جذب مواد معدنی مانند کلسیم کمک می‌کنند.

مقابله با افسردگی

موز سرشار از آمینواسید ضروری تریپتوفان است که ابتدا به ۵-HTP و متعاقباً به هورمون شادی و تثبیت خلق و خوی سروتونین تبدیل می‌شود و به این ترتیب از بروز افسردگی جلوگیری می‌کند. علاوه بر خواص ذکر شده، موز همچنین منبعی از ویتامین B۶، فیبر، منیزیم، بیوتین، ریبوفلاوین، کربوهیدرات‌ها و ویتامین C نیز هست، با مصرف این میوه ضمن تأمین مواد مغذی موردنیاز برای بدن می‌توان آن را در برابر بسیاری از بیماری‌ها و اختلالات بیمه کرد.

کد خبر 561531

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.