تشدید نظارت بر بازار  شب عید/ قیمت کالاهای اساسی اعلام شد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان با اشاره به تشدید نظارت‌ها بر بازار شب عید قیمت کالاهای اساسی از جمله، مرغ، گوشت، برنج، شکر و تخم‌مرغ را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امیررضا نقش، عصر امروز _شنبه بیست‌ویکم اسفندماه ۱۴۰۰_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: برای تشدید نظارت‌ها و کنترل قیمت‌ها در ایام نوروز، دستورالعملی به دستگاه‌های نظارتی ابلاغ شده که از تاریخ ۱۵ اسفندماه ۱۴۰۰ تا ۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۱ لازم‌الاجرا است و در سطح استان با محوریت فرمانداری‌ها و به‌کارگیری همه ظرفیت‌های شهرستانی اجرایی می‌شود.

وی افزود: تیم‌های بازرسی شامل تیم‌های تخصصی و مشترک بین دستگاهی تشکیل شده و نظارت بر کالاهای اساسی پر مصرف از جمله برنج، گوشت، مرغ، تخم‌مرغ، شکر، پوشاک، رستوران‌ها، انواع میوه و … انجام می‌دهند.

مردم تخلفات را گزارش دهند

معاون اقتصادی استاندار اصفهان گفت: اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی عمومی برای نظارت‌های عمومی هم انجام شده و سامانه‌های ۱۲۴ و ۱۳۴ برای دریافت شکایات مردمی در نظر گرفته شده است. همچنین شماره تماس ۳۲۳۵۲۰۱۲ و ۳۲۳۵۲۰۱۳ از بازرسی اصناف در اختیار شهروندان قرار گرفته تا تخلفات را گزارش کنند.

نقش تاکید کرد: جلب رضایت مردم، حفظ آرامش بازار و جلوگیری از هرگونه سو استفاده و گران‌فروشی در ایام پایانی سال و نوروز ۱۴۰۱ مهم‌ترین هدف از این نظارت‌ها بوده است.

توزیع گسترده اقلام تنظیم بازاری در فروشگاه‌های زنجیره‌ای

وی ادامه داد: تلاش شده اقلامی همچون شکر دولتی و مرغ منجمد از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای و سامانه‌های فروش مجازی و شبکه توزیع کاسبان امین با هماهنگی بسیج اصناف شهرستان‌ها در سطح وسیع انجام خواهد شد.

اعلام حداکثر قیمت تخم‌مرغ

معاون اقتصادی استاندار اصفهان گفت: شاهد افزایش بی رویه قیمت تخم‌مرغ در روزهای اخیر بودیم، بنابراین ستاد تنظیم بازار کشور و استان نسبت به اعلام قیمت تخم مرغ اقدام کرد بر این اساس، تخم مرغ فله‌ای حداکثر هر کیلو ۲۳ هزار تومان، تخم‌مرغ شانه‌ای ۳۰ تایی حداکثر ۴۳ هزار تومان است و بالاتر از این قیمت گران‌فروشی است که با متخلفان تولید کننده، توزیع کننده و خرده فروش برخورد خواهد شد.

نقش اضافه کرد: تخم‌مرغ بسته‌بندی استاندارد که دارای برند است، باید هر عدد هزار و ۹۰۰ تومان به فروش برسد. به عنوان نمونه یک بسته تخم مرغ ۹ تایی حداکثر ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومان خواهد بود. هرگونه شکایت در خصوص گران‌فروشی تخم مرغ به سایت www.124.ir و یا شماره تماس ۱۲۴ و مرکز تعزیرات حکومتی به شماره تماس ۱۳۵ گزارش شود.

حداکثر سود اقلام مصرفی ۳۰ درصد است

وی ادامه داد: برای جلوگیری از سو استفاده برخی واسطه‌گری‌ها در بازار، دولت تصمیم گرفت به جای قیمت مصرف کننده، قیمت تولید کننده در اقلام کالایی درج شود که تا کنون برای پنج هزار قلم کالایی الزامی شده است. عرضه‌کننده‌ها، حمل و نقل و خرده فروش‌ها حداکثر مجاز به اعمال ۳۰ درصد سود برای اقلام مصرفی و حداکثر ۲۰ درصد سود بیشتر از قیمت تولیدکننده برای اقلام غیر مصرفی از جمله لوازم خانگی هستند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اصفهان گفت: به عنوان مثال اگر قیمت تولید کننده یک آب معدنی دو هزار و ۵۰۰ تومان باشد قیمت مصرف کننده حداکثر سه هزار و ۲۵۰ تومان خواهد بود. همه فروشگاه‌ها هم ملزم به درج قیمت مصرف کننده بر کالاهای خود هستند. با اجرایی شدن صحیح این قانون، قیمت بسیاری از کالاها ارزان‌تر از گذشته خواهد شد.

نقش تاکید کرد: مشکل اساسی بازار کشور ما واسطه‌گری است و اگر مردم از حقوق خود اطلاع داشته باشند درصد زیادی از این اقدامات کاسته خواهد شد.

عرضه برنج وارداتی هندی به قیمت ۱۸۵ هزار تومان

وی در ادامه گفت: برنج وارداتی هندی از امروز به قیمت هر کیسه ۱۸۵ هزار تومان در فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ و شبکه کاسبان امین که زیر مجموعه بسیج اصناف است، توزیع خواهد شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان گفت: مرغ منجمد وارداتی با قیمت هر کیلو ۲۰ هزار تومان در حال توزیع است. ذخیره سازی میوه شب عید انجام شده و از اواخر هفته جاری توزیع خواهد شد. حدود دو هزار و ۶۰۰ تن پرتقال و هزار و ۵۰۰ تن سیب ذخیره شده که با قیمت کمتر از بازار آزاد در غرفه‌ها و شبکه‌های زنجیره‌ای عرضه خواهد شد.

نقش اضافه کرد: گوشت قرمز گوساله به صورت منجمد در فروشگاه‌های زنجیره‌ای با قیمت ۱۱۰ هزار تومان عرضه می‌شود. و گوشت گوسفندی منجمد داخلی هم از روزهای آتی با قیمت ۱۰۲ هزار تومان عرضه خواهد شد.

وی ادامه داد: تا چند روز آینده شکر دولتی با قیمت هر کیلو ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان عرضه خواهد شد. قیمت مرغ گرم همان قیمت مصوب ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومان بوده که فروش با قیمت بیش از این مقدار گران‌فروشی است.

واردات ۱۰ هزار تن گوشت گرم در شب عید با هدف کاهش قیمت

معاون استاندار اصفهان گفت: قیمت گوشت گرم در سطح کشور افزایش داشته است. دولت تصمیم گرفته با واردات ۱۰ هزار تن گوشت گرم در شب عید، قیمت گوشت قرمز در بازار را تعدیل کرده و به حدود هر کیلو ۱۴۰ هزار تومان برساند.

نقش در پایان تاکید کرد: تلاش مسئولان استانی بر این است که هیچ کمبودی در تولید گوشت قرمز و مرغ نباشد. بیش از ۳۰۰ تن تخم‌مرغ روزانه در اصفهان تولید و حداکثر ۱۸۰ تن تخم مرغ مصرف می‌شود. بهترین نظارت بر بازار توسط مردم انجام می‌شود.

کد خبر 561313

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.