ناکام با یک جین ستاره!

تیم والیبال سپاهان اصفهان از راهیابی به فینال و تلاش برای کسب مقام قهرمانی در سوپرلیگ والیبال کشور بازماند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سی‌وپنجمین دوره رقابت‌های سوپر لیگ والیبال باشگاه‌های کشور، از دوم آبان‌ماه سال جاری با حضور چهارده تیم استارت خورد و تیم سپاهان اصفهان در سومین فصل حضور خود در سطح اول والیبال ایران، با حفظ و جذب بازیکنان ملی‌پوش و باتجربه و البته نگاه ویژه به رقابت‌های این فصل، به‌دنبال این بود تا سرانجام پس از سه سال و کسب یک عنوان سومی، به مقام قهرمانی لیگ‌برتر برسد.

طلایی‌پوشان اگرچه روی کاغذ شانس نخست قهرمانی به‌شمار می‌رفتند اما رقیبان بزرگی مانند فولاد سیرجان، شهداب یزد، شهرداری ارومیه و پیکان تهران در مقابل شاگردان محمدی‌راد کاملاً نشان‌دهنده سختی راه پیش‌روی آنان بود.

تنها نماینده والیبال اصفهان در لیگ‌برتر، در ۲۶ بازی مرحله گروهی مقتدرانه و چند هفته زودتر صعودش به دور پلی‌آف را قطعی کرد تا اهالی والیبال، بیش از پیش به قهرمانی سپاهان امیدوار شوند. طلایی‌پوشان اگرچه در مرحله نخست پلی‌آف مقتدرانه و در دو بازی پاس گرگان را شکست دادند، اما در مرحله نیمه‌نهایی در مقابل تیم نام و نشان‌دار پیکان در همان دو دیدار ابتدایی قافله را به خودروسازان واگذار کرد و با شکست سه بر صفر و سه بر یک، برای سومین سال پیاپی در حسرت رسیدن به فینال و سپس قهرمانی لیگ‌برتر ماند. پس از اینکه لیگ در این فصل برای سپاهان به اتمام رسید می‌خواهیم عملکرد سپاهان در این فصل و دلیل ناکامی‌شان را بررسی کنیم.

اگر سپاهان آسیب‌شناسی کند، برای فصل آینده تیم بهتری خواهد داشت

بهنام محمودی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در رابطه با عملکرد سپاهان و ناکامی‌شان در این فصل اظهار کرد: سپاهان مجموعه و ساختار خوبی تشکیل داده است. توقعات از والیبال سپاهان در سومین سال حضورش در لیگ‌برتر حضور پیدا کردن در فینال بود؛ اما تصورم بر این است اگر با همین شرایط ادامه دهد با آسیب‌شناسی نقطه‌ضعف‌ها و حفظ تیم فعلی‌شان، می‌توانند سال بعد هم عملکرد بهتری داشته باشد. از لحاظ فنی نمی‌توان وارد جزئیات شد و باید کادر فنی سپاهان با بررسی شرایط نسبت به رفع مشکلاتی که به آن‌ها اشراف دارد اقدام کند.

وی با اشاره به اینکه سپاهان با وجود اینکه انتظارات را برآورده نکرد، اما برخوردش به پیکان ناشی از بدشانسی‌اش است، افزود: سپاهان در رقابت‌های لیگ صدر جدول را در اختیار داشت و عملکردش بسیار فوق‌العاده بود، اما در قرعه‌ای که به‌نامش درآمد مقابل پیکان قرار گرفت. شاید اگر قرعه به‌گونه‌ای دیگر بود، می‌شد یک پای فینال باشد؛ اما تجربه بازیکنان و تیم پیکان، همچنین شرایط روحی‌شان به سپاهان چربید. البته که توقعات به‌گونه‌ای بود که حداقل نتیجه سه بر صفر و سه بر یک نشود و بازی‌های بهتر و جذاب‌تری را شاهد باشیم. به‌هرحال تیم‌هایی که تجربه، سابقه و حتی امکانات بیشتری دارند به موفقیت می‌رسند.

این کارشناس والیبال با تاکید بر اینکه شکست و پیروزی خاصیت هر تورنمنتی است، تصریح کرد: سپاهان در این فصل سرمربی و ملی‌پوشان خوبی را در اختیار داشت، برنامه‌ریزی مناسبی هم در طول این فصل داشتند، اما در مرحله پلی‌آف تیم‌هایی موفق هستند که برنامه‌ریزی بهتر و شرایط روحی بالاتری داشته باشند. بالاخره یکی از این تیم‌ها باید از پلی‌آف کنار می‌رفت. همان‌طورکه شهرداری ارومیه در مرحله یک‌چهارم نهایی حذف شد، سپاهان نیز به همین شرایط دچار شد؛ پیکان نیز می‌توانست از بازی‌ها کنار برود اما زیبایی ورزش به همین است.

ناکام با یک جین ستاره!

سپاهان ستاره‌های زیادی داشت؛ اما هیچ تضمینی وجود ندارد که حتی با یک‌جین ملی‌پوش، بتوان قهرمان شد

محمودی، پیکان را تیم باتجربه‌تری برای فینالیست‌شدن دانست و خاطرنشان کرد: اگر سپاهان بازیکنان باتجربه داشت، پیکان نیز بازیکنان باسابقه زیادی در ترکیبش داشت و حتی تیم پیکان در داخل زمین و بازیکنان ذخیره تکمیل‌تر از سپاهان بود و ملی‌پوشان فعلی پیکان بیشتر هستند. اگر مهره‌ها را کنار هم قرار دهیم کفه ترازو به سمت شاگردان اکبری، سنگینی می‌کرد. پیکان تجربه حضور در چنین مراحلی را زیاد داشته اما سپاهان سال‌های کمتری در این شرایط قرار داشته است.

وی در پایان با اشاره به اینکه در اختیار داشتن یک جین ملی‌پوش هم تضمین‌کننده قهرمانی نیست گفت: هیچ تیمی حتی اگر ۱۲ بازیکن ملی‌پوش هم به خدمت بگیرد نمی‌تواند بگوید ما قطعاً قهرمان می‌شویم؛ به‌طورمثال ارومیه قطب والیبال ایران است اما تا به‌حال قهرمان نشده است، امسال نیز به‌رغم بالا بودنِ توقعات، حتی در بین چهار تیم پایانی هم قرار نگرفت. در رابطه با سپاهان نیز همین موضوع صدق می‌کند.

پیکان؛ تیمی شایسته که نقش ترمز را برای سپاهان ایفا کرد

مصطفی کارخانه با ارائه توضیحاتی در رابطه با عملکرد سپاهان در این فصل لیگ‌برتر، اظهار کرد: سپاهان در مرحله مقدماتی، رفت و برگشت صدرنشین جدول بود، در مرحله نخست پلی‌آف نیز با اقتدار پاس گرگان را شکست داد و به نیمه‌نهایی رسید؛ اما به تیمی برخورد کرد که پس از چندین سال فوق‌العاده تجهیز و در مرحله پلی‌آف کاملاً متحول شده بود. هرچه زمان می‌گذرد پیکان منسجم‌تر و هماهنگ‌تر می‌شود، تمام بازیکنانشان در اوج آمادگی هستند و کادر فنی آنان نیز در این فصل بسیار خوب کار کرده‌اند.

وی با اشاره به وضعیت پیکان و مصاف با سپاهان در مرحله نیمه‌نهایی افزود: پیکان نوسان‌های زیادی در لیگ‌برتر داشت اما تا قبل از بازی مقابل سپاهان و با برد برابر تیم شهرداری ارومیه که هزینه زیادی کرده بود، اعتمادبه‌نفس بالایی به‌دست آورد. قابلیت و باور شکست دادن تیم‌های بزرگ در آنان ایجاد شد و بسیار متحد پیش رفتند. پیکان نقش ترمز را برای سپاهان ایجاد کرد و با عملکرد فوق‌العاده، فینالیست شد. یادمان نرود پیکان شناسنامه باشگاهی والیبال ایران است و با لیاقت، شایستگی و گرفتن مزد تلاش‌هایش به دیدار پایانی رسید.

سپاهان با آن‌همه ستاره با ترس‌ولرز بازی می‌کرد!

کارشناس با تجربه والیبال ضمن تاکید بر استرس و ترس سپاهانی‌ها برای کسب نتیجه و فشار زیادی که روی آنان بود، تصریح کرد: دو بازی سپاهان را از نزدیک تماشا کردم؛ آنچه متوجه شدم این بود که بازیکنانش با استرس و ترس‌ولرز بازی می‌کردند. ورزش ما نتیجه‌گرا است و زمانی‌که این شیوه از باشگاه به کادر فنی و از مربیان به بازیکنان منتقل می‌شود، شرایط سخت و سنگین خواهد بود و بایدهایی که برای قهرمانی سپاهان می‌آمد، فشار زیادی را روی تک‌تک بازیکنان و کادر فنی گذاشته بود. اگر تمام بازیکنانشان از قابلیت‌های خود استفاده می‌کردند کار به بازی سوم کشیده می‌شد و شاید آن زمان پیکان باید از انجام دیدار می‌ترسید.

ناکام با یک جین ستاره!

سپاهان انتظارات را برآورده نکرد؛ اما چرخه لیگ ادامه دارد

کارخانه درخصوص مطابقت نداشتن هزینه سپاهان و نتیجه‌ای که در پایان کسب کرد، گفت: استرس سپاهانی‌ها اجازه نداد از تمام ظرفیت‌های خود استفاده کنند. طلایی‌پوشان با یک تیم آماده مواجه شدند که سال‌ها قهرمان لیگ نشده بود و عطش بیشتری نسبت‌به سپاهان برای قهرمانی داشت. ضمن اینکه نسبت به هزینه صرف‌شده و مهره‌های سپاهان، انتظارات از این تیم خیلی بیشتر بود؛ به حدی که حداقل بتوانند در دیدار نیمه‌نهایی دو ست از پیکان بگیرند. البته سپاهان جایی به پیکان برخورد کرد که نباید؛ به‌علاوه شکست در دیدار نخست مرحله پلی‌آف مانند یک مسابقه دو صد متر است که ۵۰ متر عقب می‌مانی و جبرانش بسیار دشوار است.

وی در پایان با تمجید از باشگاه سپاهان و حضور فعال در والیبال ابراز امیدواری کرد روزهای بهتری برای این تیم از راه برسد و خاطرنشان کرد: باشگاه سپاهان مدیریت خوب و کاربلدی دارد، تیم والیبالشان نیز با مربی آینده‌دارش رحمان محمدی‌راد و بازیکنان بزرگی که در اختیار دارد، بسیار قدرتمند است. به هر طریقی می‌شود نتیجه و عملکرد سپاهان را به روش‌های آماری و مشاهده‌شده آنالیز و بررسی کرد. همه از سپاهان توقع داشتند در بازی‌های مهم عملکرد بهتری داشته باشد؛ اما هنوز چیزی برای هیچ تیمی تمام نشده است و این چرخه ادامه دارد.‌

کد خبر 560259

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.