آیا بیماری کووید-۱۹ خطر ابتلا به قند خون بالا را افزایش می‌دهد؟

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که بیماری کووید-۱۹ خطر بروز دیابت ناگهانی را افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ویروس کرونا بر قسمت‌های مختلف بدن تأثیر می‌گذارد و باعث بروز علائم متفاوت می‌شود. بسیاری از این علائم ممکن است برای مدت طولانی پس از عفونت اولیه باقی بماند. در بعضی از موارد نیز مشاهده شده است که ویروس کرونا موجب بروز عفونت شدید شده است. نتایج مطالعات جدید نیز حاکی از این است که این ویروس مسری خطر بروز ناگهانی دیابت وابسته به انسولین را افزایش می‌دهد.

دلیل بروز ناگهانی دیابت ناشی از ویروس کرونا چیست؟

نتایج یک مطالعه انجام شده نشان می‌دهد که افزایش سطح استرس در دوران بیماری کرونا ممکن است دلیل بروز ناگهانی دیابت پس از کووید باشد. پژوهشگران اعلام کردند که به احتمال بسیار زیاد این وضعیت موقتی است. این بدان معنا است که بیماری کووید -۱۹ به جای اینکه به صورت مستقیم باعث بروز بیماری دیابت شود، فرد را به سمت مرحله پیش دیابت سوق می‌دهد یا علائم دیابت تشخیص داده نشده قبلی را تشدید می‌کند. سطح بالای قند خون پس از بهبود یافتن از بیماری کووید -۱۹ ممکن است یک وضعیت موقتی باشد که در اثر استرس حاد ایجاد می‌شود.

چرا دیابت ایجاد شده پس از بیماری کووید -۱۹ موقتی است؟

محققان پس از انجام بررسی‌های لازم، به این نتیجه رسیدند که سطح قند خون افراد بهبودیافته از بیماری کووید -۱۹ به طور ناگهانی افزایش پیدا می‌کند و پس از گذشت چند هفته به حالت عادی بازمی‌گردد. سطح قند خون افراد فقط برای مدت کوتاهی بالا می‌ماند، بنابراین این وضعیت موقتی یا گذرا در نظر گرفته می‌شود. البته ممکن است بیماران حتی در این دوره کوتاه نیز به انسولین یا داروهای تنظیم‌کننده قند خون نیاز داشته باشند.

بیماری کووید -۱۹ باعث بروز چه نوع دیابتی می‌شود؟

گزارش‌های ارائه شده نشان می‌دهد که سطح قند خون هر دو گروه بزرگسالان و نوجوانان پس از بهبود یافتن از بیماری کووید -۱۹، افزایش یافته است؛ بنابراین تشخیص اینکه فرد به دیابت نوع اول یا دوم مبتلا شده است، کمی دشوار است. دیابت نوع اول به دلیل عوامل مختلف محیطی و ژنتیکی ایجاد می‌شود که بسیار پیچیده‌تر از علل بروز دیابت نوع دوم است. بنابراین احتمال ابتلاء به دیابت نوع اول پس از بیماری کووید -۱۹ بسیار کم است. محققان معتقدند که تغییر در سبک زندگی و تأثیرات ویروس کرونا بر بدن بیماران، خطر بروز دیابت نوع دوم را افزایش می‌دهد. سردردگمی اصلی ایجاد شده این است که هیچ‌کدام از انواع دیابت موقتی نیستند و فرد مبتلا باید تا پایان عمر داروهای مربوط به این بیماری را مصرف کند، ولی دیابت ایجاد شده پس از آلوده شدن به ویروس کرونا موقتی است و احتمال می‌رود که نوع جدیدی از دیابت باشد. لازم است در این زمینه مطالعات بیشتری صورت بگیرد.

علائم رایج دیابت ناشی از بیماری کووید -۱۹ چیست؟

تنها تفاوت بین دو نوع اصلی دیابت و دیابت ایجاد شده پس از عفونت کرونا موقتی بودن دیابت ایجاد شده پس از بهبود یافتن از بیماری کووید -۱۹ است. علائم این بیماری مشابه دیابت نوع اول و دوم است. بعضی از علائم رایج آن شامل احساس تشنگی، احساس خستگی، از دست دادن اشتها، کاهش وزن، تکرر ادرار و تاری دید می‌شود. در صورتی که اخیراً از بیماری کووید -۱۹ بهبود یافته‌اید و هرکدام از علائم ذکر شده را تجربه کرده‌اید، با پزشک خود مشورت کنید تا مشخص شود که به دیابت ناشی از کرونا مبتلا شده‌اید یا خیر.

کد خبر 560233

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.