لزوم توانمندسازی مناطق شهری اصفهان/ تدوین سند جامع برای اشتغال‌زایی

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه باید به سمت تحقق توانمندسازی مناطق شهری حرکت کنیم، گفت: لازم است با تدوین سند جامعی در حوزه توانمندسازی بهترین بستر اشتغال‌زایی را فراهم کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مجید نادرالاصلی امروز _دوشنبه، شانزدهم اسفندماه_ ضمن تبریک اعیاد شعبانیه در جمع اعضای شورای شهرستان اصفهان، اظهار کرد: سیاست و اولویت مدیریت شهری انجام برنامه‌های مشترک با مشارکت گروه‌ها و شوراهای مختلف است و در این راستا کمیسیون ویژه آب و مناطق کم برخوردار شورای شهر این اهتمام را دارد که مشکلات را با هم‌افزایی و مشورت با کارشناسان رفع کند.

وی افزود: بر خود لازم می‌دانم که جلسات مشترک بیشتری با شورای شهرستان برگزار کنیم، زیرا می‌توانیم مسائل مختلف را با هم‌افزایی مشترک پیگیری کنیم.

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: معضل امروز جامعه اشتغال و توانمندسازی است، در این عرصه یک نوع نگاه مد نظر رهبری در بحث اقتصاد وجود دارد که طی سال‌های گذشته متأسفانه سمت‌وسوی اجرایی نگرفته است؛ در واقع در زمینه اقتصاد مقاومتی نتوانستیم یک رهرو خوبی باشیم.

وی خاطرنشان کرد: در بودجه ۱۴۰۱ شهرداری ردیف اعتباری خوبی برای توانمندسازی، اشتغال، حوزه آب، مدیریت منابع و مصارف ذیل کمیسیون ویژه آب و مناطق کم برخوردار اختصاص داده شد.

نادرالاصلی با تاکید بر اینکه کار کمیسیون ویژه آب و مناطق کم برخوردار اجرایی نیست، بلکه هدایت و سیاست‌گذاری است، اظهار کرد: نوع نگاه ما فراتر از بخشی‌نگری و موازی‌کاری است، در این راستا انتظار ما در کمیسیون ویژه آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر این است که نگاهی متفاوت به مسائل برای حل مشکلات معیشت و اشتغال مردم داشته باشیم.

وی تصریح کرد: در بودجه سال آینده ۱۵ میلیارد تومان بابت توانمندسازی در مناطق ۱۵ گانه شهرداری اختصاص داده شده است که مختص سیاست‌گذاری است و همچنین ۲۵ میلیارد تومان برای حوزه آب، مدیریت منابع و مصارف و پنج میلیارد تومان برای حوزه فرهنگ و رسانه در نظر گرفته شده است.

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه باید به سمت تحقق توانمندسازی مناطق شهری حرکت کنیم، گفت: هدف ما این است که با تدوین سند جامعی در حوزه توانمندسازی و اشتغال‌زایی، بهترین بستر را فراهم کنیم، این جای تأسف است که می‌شنویم مردم روستا به دلیل نبود شغل به شهرها مهاجرت می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه باید هر روستا یک برند و نشان خاصی داشته باشد، گفت: به عنوان مثال شهر ملایر را با نشان منبت‌کاری می‌شناسند، البته در این راستا انگیزه‌شناسی مردم محلات، رسالت همه مسئولان است.

نادرالاصلی افزود: باید به این فکر باشیم که چگونه می‌توانیم باعث توسعه روستا و محله خود شویم، بر این اساس بررسی نیازهای شهر باید به نحو صحیح و عمیق انجام شود تا مطابق آن تولید محصول صورت گیرد.

وی تصریح کرد: تاکید ما در این جلسه بر موضوع هم افزایی همه نهادها و مسئولان اعم از استانداری، بخشداری، شوراهای شهرستان برای رفع معضل توانمندسازی و اشتغال افراد است.

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه اصفهان دارای ۲۰۰ برند صنایع دستی است و این ظرفیت باید به کمک اشتغال زایی مردم اصفهان بیاید، گفت: تحقق این مهم نیازمند برنامه‌ریزی صحیح و هماهنگی و همراهی است؛ در واقع ایجاد انگیزه برای کارجو در مرحله اول و سپس آموزش و تربیت در مراحل بعدی باید مدنظر قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه باید نشان و برند خود را در چند شغل خاص در سطح کشور تثبیت و سپس بر روی اشتغال تمرکز کنیم، افزود: می‌توانیم در موضوع اشتغال‌زایی از ظرفیت بنیاد علوی، ستاد فرمان اجرایی امام، کمیته امداد و اداره کار استفاده کنیم؛ در این میان پرداخت وام آخرین مرحله در اشتغال زایی است، در واقع ابتدا با ایجاد انگیزه، آموزش و حمایت افراد کار را آغاز کنیم.

نادرالاصلی اظهار کرد: امروز ما وظیفه سیاست‌گذاری و تسهیل بستر اشتغال‌زایی را برای افراد جامعه داریم، اصفهان در گذشته به صنایع خوشه‌ای معروف بوده است و این مدل باید امروز پیاده شود.

لزوم تدوین سند جامع توانمندسازی و اشتغال زایی مناطق ۱۵ گانه شهر

حجت الاسلام محمد علی چوپانی، فعال جهادی در منطقه ۱۰ شهر اصفهان نیز در جلسه بررسی مشکلات و چالش‌های توانمندسازی و اشتغال کمیسیون ویژه آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان، اظهار کرد: چندین سال است که موضوع توانمندسازی و اشتغال در کشور مطرح شده است، اما اقدامات گذشته متأسفانه به شکاف بیشتر فاصله طبقاتی تبدیل شده است و عموم مردم از آن خسارت دیدند.

وی تصریح کرد: هر حرکتی قرار است در حوزه اشتغال انجام شود، باید بر اساس برنامه و سند باشد و از حرکت‌های پارتیزانی جدا باید دوری بجوییم، لذا سندی در قالب نظرسنجی، بررسی خواسته‌ها و امکانات و مطالبات مردم در این عرصه تهیه شده است.

فعال جهادی در منطقه ۱۰ شهر اصفهان خاطرنشان کرد: یکی از اهداف ما در تدوین سند جامع اشتغال‌زایی و توانمندسازی، اقتصاد مقاومتی مدنظر رهبری در شرایط فعلی تحریم کشور است، در این سند سعی کردیم هنر و مهارت افراد را تقویت کنیم و تمرکز بر تولیدات خانگی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه تقویت خانوار از اهداف دیگر اجرای سند جامع اشتغال‌زایی و توانمندسازی است، زیرا معتقدیم ایجاد اشتغال و تقویت اقتصادی خانوار باعث کاهش بزهکاری و اعتیاد خواهد شد، افزود: ساختاری زیر نظر کمیسیون مناطق کم برخوردار شورای شهر تشکیل شده است که رسالت تدوین سند جامع توانمندسازی را برعهده دارد.

حجت الاسلام چوپانی تاکید کرد: تحقق و موفقیت این طرح به مردمی بودن آن است، زیرا هر کاری که مردم شخصاً ورود کرده اند، منجر به پیروزی شده اس؛ البته شناسایی کارآفرینان در عرصه‌های مختلف، خاصه فعالان و متخصصان فضای مجازی، مدیران مناطق و گروه‌های جهادی از جمله جامعه هدف است.

وی ادامه داد: در حوزه کوتاه مدت در درجه نخست باید بانک اطلاعات ما کامل باشد، احصای مشاغل دارای ظرفیت چون صنعت دوخت و دوز اعم از پوشاک، چرم و پرده، اعتمادسازی بین مردم و توانمندسازی افراد نیز از دیگر اقدامات است؛ اگر مردم توانمند شوند و آموزش لازم را فراگیرند، خود در عرصه اشتغال و تأمین اقتصاد معیشتی ورود خواهند کرد که امروز مصادیق متعدد آن را به چشم دیده‌ایم.

فعال جهادی در منطقه ۱۰ شهر اصفهان ادامه داد: عمده مشکل کارآفرینان خانگی و کارگاه‌های کوچک تولید نیست، بلکه در عرصه فروش است و یکی از راهکارهای رفع این مشکل، برقراری ارتباط بین اشتغالات مختلف برای تأمین مواد اولیه خود و در نهایت فروش محصولات است.

وی ایجاد شرکت‌های تعاونی‌های محلی که مردم سهامدار شوند را در آینده نزدیک ضروری دانست و گفت: امروز سرمایه‌های خرد مردم باید به سمت اشتغالزایی و کارآفرینی هدایت شود.

پرداخت وام به افراد آموزش دیده

فرج الله نفری، مشاور استاندار در شرق اصفهان در این جلسه گفت: معتقدم که پرداخت وام باید به افراد آموزش دیده صورت گیرد و در راستای اشتغال واقعی در منطقه باشد.

علیرضا نصیری، عضو شورای اسلامی شهر زیار و عضو شورای اسلامی شهرستان اصفهان نیز اظهار کرد: اعطای وام به افراد باید هدفمند باشد، سمت و سوی افراد مختلف جویای کار چون کشاورزان شرق اصفهان که با مشکل کم آبی دست و پنجه نرم می‌کنند باید به سمت اشتغالات جدید باشد.

ایجاد اشتغال متناسب با رده سنی

حسن نایبی، رئیس شورای بخش مرکزی شهرستان اصفهان در این نشست، با بیان اینکه اشتغال‌های ایجاد شده باید متناسب با رده‌های سنی متعدد و برای خانم و آقا متفاوت تعریف شود، گفت: امروز در گوشه و کنار استان و شهرستان اصفهان کارآفرینان خوبی در گمنامی حضور دارند که با هماهنگی و شناسایی آنها می‌توان راهکارهای جدید برای اشتغال یافت.

محمدرضا بهرامی، عضو شورای بخش مرکزی شهرستان اصفهان گفت: در اشتغال و توانمندسازی، فروش در آخرین مرحله بسیار مهم است که‌عمدتا به فراموشی سپرده می‌شود.

وی تصریح کرد: باید از ابتدای ایجاد اشتغال به فکر فروش محصول تولید شده و بازار کار آن باشیم تا موجبات شکست کارآفرین فراهم نشود.

کد خبر 560223

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.