چگونه می‌توانیم جوجه مرغ را در خانه نگهداری کنیم؟

خریداری و نگهداری از جوجه‌های رنگی بخصوص با آغاز فصل بهار افزایش قابل توجهی پیدا می‌کند و در این بین عدم آشنایی خانواده‌ها با طیور سبب می‌شود که جوجه‌ها پس از چند روز نگهداری تلف شده و از بین بروند.

در این مقاله قصد داریم اصول نگهداری از جوجه‌های تازه متولد شده را بیان کنیم. موارد عنوان شده به صورت کامل برای جوجه‌های رنگی که در بازار به فروش رسانده می‌شوند نیز قابل اجرا می‌باشد. همچنین می‌توان از موارد گفته شده برای جوجه بوقلمون، جوجه اردک و جوجه غاز نیز در شرایطی بهره برد.

جوجه‌ها چگونه به وجود می‌آیند؟

در ابتدا بهتر است بدانید که جوجه‌هایی که خریداری می‌کنید با استفاده از دستگاه‌های جوجه کشی تولید می‌شوند. تخم‌های نطفه دار که به وسیله‌ی گله‌های مولد صنعتی تولید می‌شوند با استفاده از دستگاه‌های جوجه کشی و با ایجاد شرایط مشخصی به جوجه تبدیل می‌شوند. این جوجه‌ها در سالن‌های شناسایی جنسیت به نر و ماده تقسیم بندی شده و در بسیاری از مواقع نرها به صورت خرده در بازار بفروش می‌رسند.

برای آشنایی با دستگاه‌های جوجه کشی می‌توانید به وبسایت چیکن هچ به آدرس https://chicken-hatch.com مراجعه نمائید.

چگونه از جوجه‌ها نگهداری کنیم؟

دستگاه‌های جوجه کشی دمایی در حدود ۳۷ درجه دارند و وقتی جوجه از آنجا خارج می‌شود باید در دمایی مشابه نگهداری شود تا از سرماخوردگی به دور بماند. بنابراین دمای مناسب برای نگهداری جوجه در هفته‌ی اول باید بیشتر از ۳۵ درجه باشد. هر چقدر که جوجه بزرگ‌تر می‌شود این دما کمی کاهش می‌یابد. برای مثال در جوجه‌هایی ۲ هفته‌ای دما تا ۳۲ کاهش پیدا می‌کند و این روند به همین گونه تا دمای ۲۴-۲۵ درجه ادامه پیدا خواهد کرد.

بسیاری از مواقع افرادی که اقدام به نگهداری جوجه‌ها می‌کنند، دمای کلی منزل را در نظر می‌گیرند در حالی که جوجه‌ها در کف خانه قرار دارند و دمای کف کمتر از دمای معمول خانه می‌باشد. بنابراین در چنین شرایطی باید از لامپ‌ها برای گرمایش محل نگهداری جوجه استفاده کرد.

کار اصولی این است که لامپ مادر مصنوعی تهیه کنید. لامپ مادر مصنوعی از محلی آویزان شده و پرنده‌ها داخل آن محل نگهداری می‌شوند. دمای بالایی که لامپ تولید می‌کند همچون مادر طیور در طبیعت بدن انها را گرم نگه خواهد داشت.

اگر امکان تهیه لامپ مادر مصنوعی را نداشتید لامپ‌های رشته‌ای نیز می‌تواند کمک حال شما باشد. این لامپ‌ها نیز باید به گونه‌ای انتخاب شوند که گرما تولید کنند.

لامپ‌های مادر مصنوعی با طیف نور مخصوصی که دارند علاوه بر اینکه بدن پرنده را به صورت کامل گرم می‌کنند، از رشد باکتری‌ها در محیط پیرامون و همینطور اثر گذاشتن آنها بر روی پرنده نیز جلوگیری خواهند کرد. همچنین با توجه به اینکه پرنده‌ها نسبت به رنگ قرمز از خود عکس العمل نشان می‌دهند، رنگ قرمز این لامپ‌ها، پرنده‌ها را به خود جذب خواهد کرد.

چگونه می‌توانیم جوجه مرغ را در خانه نگهداری کنیم؟

تغذیه جوجه‌ها به چه صورت می‌باشد؟

از جمله مهمترین مشکلات در نگهداری از جوجه‌های یک روزه، عدم توجه به تغذیه جوجه‌ها می‌باشد. در بسیاری از موارد مشاهده شده است که افراد اقدام به خوراندن غذای معمول خود همچون نان، دانه گندم، دانه برنج و … به پرنده‌ها می‌کنند. با توجه به سن بسیار پایین این جوجه‌ها و نیاز غذایی آنها، این گونه مواد شاید بتواند پرنده را سیر کند ولی به دلیل عدم تأمین ویتامین‌های بدن سبب ایجاد بیماری در آنها شده و در نتیجه با توجه به ضعیف شدن بدن طیور باعث مرگ آنها خواهد شد.

از این رو بهترین انتخاب استفاده از غذای مخصوص طیور است. این غذا که برای جوجه‌ها، استارتر نام دارد حاوی مواد غذایی بسیار مختلفی می‌باشد که می‌تواند تمامی نیازهای جوجه‌ها را تا ۱ – ۲ ماهگی تأمین کند.

استارتر ها دارای ویتامین و مواد معدنی مختلفی نیز می‌باشند که سبب افزایش مقاومت بدن پرنده در مقابل بیماری‌ها خواهد شد و در نتیجه پرنده را برای مقابله با بیماری‌ها آماده خواهد کرد.

می‌توانید در کنار استارتر از میوه‌ها نیز استفاده کنید. البته توجه داشته باشید که اگر پرنده به هر دلیلی دچار اسهال شد، از دادن میوه و سبزی به آن تا زمان عبور از بیماری پرهیز کنید.

استفاده از مکمل‌های غذایی:

استفاده از مولتی ویتامین‌ها به صورت هفتگی می‌تواند تأثیر بسیاری در سلامت پرنده داشته باشد. حتی اگر از غذای استارتر برای طیور استفاده می‌کنید بهتر است به صورت برنامه‌ریزی شده ای از مولتی ویتامین‌های مخصوص طیور برای تقویت پرنده استفاده کنید.

استفاده از مولتی ویتامین‌های انسانی برای طیور کار درستی نمی‌باشد. دلیل این امر عدم تناسب بین نیازهای روزانه طیور با نیازهای روزانه انسان است که در نتیجه‌ی آن مقدار بسیار بیشتری ویتامین و مواد معدنی وارد بدن پرنده شده و در نتیجه با رسوب در کبد سبب ایجاد بیماری در پرنده خواهد شد.

شناسایی و درمان پرنده‌های بیمار:

رعایت اصول کلی می‌تواند از ابتلای پرنده خریداری شده شما به بیماری‌ها جلوگیری کند. اما در هر صورت اگر نشانه‌های بیماری را مشاهده کردید باید سریعاً اقدام به انجام روش‌های مختلف درمانی کنید تا از گسترش بیماری و آسیب بیشتر به پرنده جلوگیری کنید.

اولین و بهترین کار در صورت مشاهده‌ی نشانه‌های بیماری تماس یا مراجعه‌ی حضوری به دامپزشک می‌باشد. دامپزشک با توجه به شرح حال شما و یا مشاهده و معاینه‌ی پرنده می‌تواند بهترین درمان را برای پرنده شما در نظر بگیرد.

توجه داشته باشید که بدون آگاهی و یا پرسش از افراد مطلع به هیچ وجه، به هیچ وجه اقدام به خوددرمانی طیور نکنید. طیور بخصوص جوجه‌ها بدن بسیار حساسی دارند و کوچک‌ترین اشتباه شما در درمان آنها می‌تواند سبب تلف شدن آنها شود.

ملاحضات:

اصول اولیه و کلی به صورت موردی بیان شد، اما چند مورد نیز در زیر به صورت تیتروار عنوان می‌شود که باید آنها را نیز زیر نظر داشته باشید:

- به هیچ عنوان جوجه‌ها را حمام نکنید.

- به هیچ عنوان از ته مانده غذای خانه برای تغذیه‌ی این جوجه‌ها استفاده نکنید.

- شرایط را برای قرار گرفتن در ارتفاع برای جوجه‌ها فراهم نکنید. کوچک‌ترین افتادن از ارتفاع سبب آسیب جدی به پرنده خواهد شد.

- توجه کنید که این جوجه‌ها اسباب بازی نمی‌باشند! آنها را فشار ندهید!!

- جوجه‌ها را در مجاورت با هوای سرد حتی برای چند دقیقه قرار ندهید. توجه داشته باشید که آفتابی که در هوای سرد وجود دارد نمی‌تواند گرمای مورد نیاز پرنده را تأمین کند. در چنین هوایی پرنده باید در لانه گرم باشد.

- اگر قبلاً پرنده ای داشتید، پرنده‌های تازه خریداری شده را حداقل به مدت ۱ هفته قرنطینه کنید تا در صورت وجود بیماری از آن مطلع شوید.

- تغییر در فضله، سرفه، عطسه، کاهش تغذیه، گوشه‌گیری، جیک جیک زیاد نشان از بیماری می‌باشد و با مشاهده‌ی اولین نشانه‌ها باید اقدامات درمانی صورت گیرد.

نتیجه‌گیری:

در این مقاله به بررسی اصول نگهداری صحیح از جوجه‌ها در خانه پرداختیم. برای اینکه آشنایی هرچه بیشتری با اصول پرورشی، درمان بیماری‌ها، تغذیه صحیح و … کسب کنید پیشنهاد می‌کنیم به وبلاگ چیکن هچ به آدرس https://chicken-hatch.com/blog/ مراجعه کنید. در این وبسایت امکان دسترسی به جزئیات موارد اشاره شده به صورت کامل وجود دارد و کمک بسیاری به شما در پرورش صحیح جوجه‌های یک روزه، جوجه‌های رنگی و حتی جوجه اردک‌ها خواهد کرد.

کد خبر 560172

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.