شاخص بورس مقاومت ۱.۳۰۰ واحد را شکست

شاخص کل با رشد یک و ۸۴ درصدی در روز جاری توانست مقاومت سنگین یک میلیون ۳۰۰ هزار واحد را از پیش روی خود بردارد و حال در مقابل مقاومت کانال داینامیک خود در طی روز آینده قرار می‌گیرد، بازار امروز با رشد ۲۳ هزار واحد امید را مجدد در دل فعالان بازار زنده کرد و روزهای خوب را برای فعالین بازار نوید می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شاخص کل بازار بورس تهران با رشد ۲۳ هزار ۸۳۲ واحدی به سطح یک میلیون ۳۲۲ هزار واحد رسید، شاخص کل هم وزن با رشد دو هزار ۸۶۷ واحدی در سطح ۳۳۸ هزار ۶۶۹ واحد قرار گرفت، شاخص کل بازار رشد ۱.۸۴ درصدی و شاخص هم‎وزن رشد ۰.۸۵ درصدی را نسبت به روز کاری گذشته تجربه کردند.

تعداد نمادهای مثبت بازار بورس: ۲۸۴

تعداد نمادهای منفی بازار بورس: ۸۹

شاخص بورس مقاومت ۱.۳۰۰ واحد را شکست

فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با رشد ۱۰۳ واحدی به سطح ۱۷ هزار ۷۹۱ واحد رسید و نسبت به روز گذشته رشد ۰.۵۸ درصدی تجربه کرد.

تعداد نمادهای مثبت بازار فرابورس: ۱۵۲

تعداد نمادهای منفی بازار فرابورس: ۹۵

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۴۷ هزار ۸۶۷ و ۲۵ هزار ۹۱۱ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب نه میلیارد ۳۸ و دو میلیارد ۸۹۹ میلیون برگه سهم بود.

شاخص‌ها

شاخص بورس مقاومت ۱.۳۰۰ واحد را شکست

تحلیل تکنیکال شاخص‌کل

شاخص بورس مقاومت ۱.۳۰۰ واحد را شکست

حمایت: یک میلیون ۳۰۰ هزار واحد

مقاومت: یک میلیون ۳۲۴ هزار واحد

پیش بینی: شکست مقاومت کانال داینامیک و شروع روند صعودی.

ابلاغیه مهم مدیر امور ناشران سازمان بورس در خصوص انتخاب مدیران عامل و اعضای هیأت مدیره تمامی ناشران

شاخص بورس مقاومت ۱.۳۰۰ واحد را شکست

انتخاب افراد فاقد صلاحیت حرفه‌ای ممنوع است.

داشتن مدرک تحصیلی مرتبط با موضوع فعالیت.

حداقل پنج سال تجربه‌ی حرفه‌ای، از جمله پیش شرط‌های لازم.

قیمت سهام سرخابی‌ها توسط کارشناسان دادگستری تأیید شده است

میثم فدایی، مدیرعامل فرابورس درباره نظارت‌های حاکم بر روند معاملات سهام سرخابی‌ها و سایر مسائل مهم در روند پذیره‌نویسی سهام گفت: قیمت در پذیره‌نویسی سهام سرخابی‌ها، عددی است که توسط کارشناسان رسمی دادگستری و هیئت واگذاری تأیید شده است. از این به بعد مدیران باشگاه‌ها به فعالیت‌های اقتصادی برای بهبود وضعیت درآمدی بپردازند و اجازه دهند قیمت‌گذاری را بازار انجام دهد. مانند سایر سهام مورد معامله در بازار سهام، نظارت دائمی بر روند معاملات این دو سهام وجود دارد و در صورت بروز هرگونه دستکاری قیمتی، معاملات تأیید نمی‌شود.

اگر کانالی اغواگری کند مثل سایر سهام، ورود کرده و برخورد می‌کنیم، در معاملات ثانویه فرابورس، هم معاملات و هم فضای مجازی رصد می‌شود.در این عرضه برای اولین بار در فرایند درج نماد این باشگاه‌ها تمامی نهادهای مالی را دعوت و انتقادها را شنیده و بررسی کردیم. این خصوصی سازی ذیل قانون مادر اصل ۴۴ انجام شده و ارزش‌گذاری بر طبق آئین‌نامه تعیین شده در قانون مادر است.

همچنین عرضه دو باشگاه فوتبالی که به طور سنتی رقیب یکدیگر نیز به شمار می‌روند در یک روز، برای اولین بار در دنیا رخ داده است. دو باشگاه صورت‌های مالی خود را توسط سازمان حسابرسی، حسابرسی کرده‌اند و بعد از تأیید ارزش این باشگاه‌ها، مجوز ثبت را نزد سازمان بورس دریافت کردند. سپس گزارش افزایش سرمایه شرکت‌های استقلال و پرسپولیس تهیه و در سایت کدال منتشر شد، این گزارش در سازمان حسابرسی و هیئت واگذاری تأیید شده است.

با تصویب مجلس به متولدین سال ۱۴۰۰ به بعد سهام تعلق گرفت!

با تصویب نمایندگان، دولت مکلف است به ازای فرزندان از ابتدای سال ۱۴۰۰ متولد شده برای استان‌هایی که میزان باروری آنها تا ۲.۵ درصد باشد مبلغ ۱۵ میلیون ریال تا سقف ۱۵ هزار میلیارد ریال جهت خرید واحدهای صندوق سرمایه گذاری قابل معامله در بورس به نام فرزند اختصاص دهد.

رونمایی از بزرگترین مرکز داده بازار سرمایه در بورس تهران

تا دقایقی دیگر مراسم رونمایی و افتتاح رسمی بزرگترین و مجهزترین مرکز داده (دیتا سنتر) بازار سرمایه در بورس تهران هم زمان با سالروز ولادت با سعادت امام حسین (ع) با حضور ریاست و هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، مدیران عامل ارکان، فعالان بازار و اصحاب رسانه آغاز می‌شود.

اخبار شرکت‌ها

مجمع فسبزوا

شرکت پارس فولاد سبزوار در مجمع روز گذشته ۵۷۵ تومان سود به ازای هر سهم معادل ۸۸ درصدی سود خالص دوره را تقسیم نمود به گفته مدیر عامل شرکت توانسته تأثیر زیاد افزایش هزینه‌های برق و گاز (هزینه گاز از ۲۵۰ تومان در فروردین به ۱،۶۰۰ تومان در آبان رسید) را با کنترل سایر هزینه‌ها به حداقل برساند و سود ۲،۵۹۶ میلیارد تومانی برای امسال گزارش کند.

پروژه آهن اسفنجی پیشرفت خوب ۹۹ درصدی داشته است. در صورت نبود قطعی گاز و برق در سال مالی جدید قرار است یک میلیون تن تولید آهن اسفنجی داشته باشند. در خصوص طرح‌های توسعه زیرساختی (پروژه راه آهن، جاده داخلی و ریلی) ۹۱ درصدی پیشرفت داشته که علت آن هم محدودیت‌های مربوط به کرونا بوده است.

پیش از این تمامی گندله از مسیر جاده‌ای حمل شده و به داخل سایت می‌آمد. امروز ۸۰ درصدی مواد اولیه شرکت از خط ریلی تأمین می‌شود. از این رو حمل و نقل سریع‌تر و با هزینه کمتری انجام می‌شود. در سال مالی جاری شرکت خط راه آهن باید کامل داخل سایدت آمده و حمل گندله و سایر مواد به صورت ترکیبی نباشد. در حال حاضر حمل و نقل به صورت ریلی و جاده‌ای است. یعنی دو کیلومتر آن از طریق جاده حمل می‌شود.

شرکت توانسته علیرغم قطعی برق در تابستان و قطعی گاز در زمستان حدود ۱۷ هزار تن مازاد بودجه تعریف شده تولید داشته باشد. در بودجه عدد تولید ۷۵۰،۰۰۰ تن بوده است که شرکت عدد بالاتری را به ثبت رسانده است.

به گفته مدیرعامل فسبزوار ۲۵ روز تعمیرات سالیانه‌ای خود را در زمان قطعی گاز انجام داده تا از این طریق بتواند از این زمان بهترین استفاده را داشته باشد. هم چنین با توجه به کمبود گاز در شمال شرق کشور، مذاکرات خرید گاز از ترکمنستان در حال انجام است تا این کمبود گاز جبران شود. نرخ گاز در آخرین فاکتور پرداختی ۱،۶۳۰ تومان بوده است.

در مجمع تکلیف شد که در سال مالی جدید کل محصولات تولیدی در بورس کالا به فروش برود. پیش از این از زمان اعلام بخشنامه یعنی ۲۲ آبان تا اتمام سال مالی یعنی ۳۰ آذر جمعاً ۶۲ هزار تن تولید داشته که از این میزان ۴۰ هزار تن در بورس کالا فروش رفته و تنها ۲۲ هزار تن آن به دلیل تعهداتی که قبل از اعلام بخشنامه داشتند خارج از بورس کالا فروختند.

شرکت تعهد دارد طرح فولادسازی را راه اندازی کند. تمام زیرساخت‌های لازم به جز خرید ماشین آلات برای طرح توسعه آماده است اما با توجه به تحریم‌ها و عدم همکاری چین در تعیین تکلیف ۳۴ میلیون یورو، پیاده سازی این طرح تغییرات داشته است. با توجه به شرایط موجود راه کار این است که بانک عامل تغییر کند و مبالغ برگردد تا سبزوار بتواند پروژه را از منابع دیگری انجام دهد.

به طور کلی در کشور آهن اسفنجی بین ۶۰ تا ۶۵ درصدی قیمت شمش فولاد خوزستان قیمت گذاری می‌شود. در خصوص صادرات هم باید گفت با توجه به بالا بودن نیاز داخل در حال حاضر اجازه صادرات ندارند.

در بورس کالا قیمت این محصول را عرضه و تقاضا تعیین می‌کند. در خصوص نحوه قیمت گذاری آهن اسفنجی باید گفت که وزارت خانه قیمت پایه را تعیین می‌کند و با توجه به میزان عرضه و تقاضا این قیمت تغییر خواهد. آخرین قیمت پایه ۹،۰۷۰ تومان بوده که با وجود تقاضا تا چهار الی پنج درصدی بالاتر هم رقابت شده است.

دشیمی

دشیمی گزارش توجیهی هیئت مدیره به منظور پیشنهاد افزایش سرمایه از مبلغ ۴۵۵,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال به مبلغ ۹۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی، آورده نقدی با سلب حق تقدم از سهامداران فعلی به منظور ایجاد یک خط جدید تولید API در کرمانشاه و ارتقا سیستم سرمایشی خط تولیدی تهران و افزایش توان برق اضطراری شرکت که در تاریخ ۱۴۰۰/۱۲/۰۸ به تصویب هیئت مدیره رسیده و جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شده است.

رخدادهای بازار جهانی

مس

قیمت مس در هفته‌ای که گذشت با افزایش قابل توجه ۸۴۰ دلاری به ۱۰,۷۵۲ دلار رسید و به نظر می‌رسد قصد دارد از سقف تاریخی خود که در آوریل ۲۰۲۱ ثبت کرد، عبور کند. روز جمعه با حمله روسیه به نیروگاه هسته‌ای اوکراین که بزرگترین نیروگاه هسته‌ای در اروپا است، تنش‌ها تشدید شد و رشد قیمت کامودیتی ها که از ابتدای هفته آغاز شده بود، در روز جمعه جهش بزرگ‌تری را ثبت کرد. روسیه سهم چهار درصدی از صادرات مس را دارد بنابراین طولانی‌تر شدن جنگ نسبت به انتظارات و همچنین تحریم‌های شدید علیه روسیه، رشد سریع قیمت مس در هفته گذشته را به همراه داشت.

موجودی انبارهای فلزات پایه از جمله مس در سطح بسیار پایینی قرار دارد. در صورتی که مس روسیه به بازارهای جهانی عرضه نشود، موجودی انبارهای مس دنیا تا ماه دسامبر به پایان می‌رسد. تولید مس شیلی در ژانویه هفت درصد نسبت به ژانویه ۲۰۲۱ کاهش پیدا کرده و به ۴۲۵,۷۰۰ تن رسیده است که کمترین مقدار تولید ماهانه از فوریه ۲۰۱۹ تاکنون است.

اداره آمار شیلی تأیید کرده که در ماه ژانویه فعالیت‌های مربوط به بخش معدن مس و پالایش کاهش پیدا کرده ولی دلیل روشنی برای این کاهش ارائه نشده است. عرضه شیلی به عنوان بزرگترین تولید کننده مس برای چشم انداز قیمت و هم چنین نسبت TC/RC از کارخانه‌های ذوب مهم است. این نسبت با توجه به اینکه برخی کارخانه‌های ذوب در فصل دوم سال برنامه تعمیرات و نگهداری دارند افزایش پیدا کرده است.

تحلیل بازار جهانی پلی پروپیلن

قیمت پلی‌پروپیلن در آسیا، در طول هفته، به دلیل رشد شدید قیمت نفت خام افزایش یافت. بازار پلی پروپیلن چین در چند هفته گذشته ضعیف بوده و منجر به انباشت موجودی شده بود. با این حال وضعیت موجودی در حال بهتر شدن است. تقاضا در چین در سطح متوسط قرار دارد و در کل بازار نوسان دارد.

در آسیای جنوب شرقی، تمایل خرید همچنان ضعیف بود زیرا موجودی کافی در پلی پروپیلن وجود داشت. با این حال، به دلیل افزایش هزینه تولید و انتظار افزایش بیشتر قیمت‌ها، فضا صعودی بود. با افزایش قیمت نفت خام، خریداران منتظر هستند و وضعیت را می‌بینند.

یک منبع گفت: خریداران قبلاً انبار کرده‌اند و عجله‌ای برای خرید ندارند. با این حال، برخی منابع دیگر معتقدند که بازار به طور قطعی افزایش می‌یابد و پذیرش قیمت‌های بسیار بالاتر برای مواد خارج از کشور دیر یا زود اتفاق می‌افتد.

قیمت PP در هند و پاکستان به دلیل افزایش قیمت نفت خام و همچنین عرضه محدود از خاورمیانه، افزایش شدیدی را به همراه داشت. خریداران محتاط هستند و در حالی که تحولات بحران اوکراین را زیر نظر دارند، در غیاب شفافیت در مورد سطح قیمت‌ها در هفته‌های آینده، خریدهای مبتنی بر نیاز انجام داده‌اند.

قیمت پلی پروپیلن ترکیه این هفته پس از پیشنهادات مارس از سوی تأمین کنندگان خاورمیانه افزایش یافته است. تقاضا هنوز در بسیاری از بازارهای پایین دستی، به ویژه فیبر، ضعیف است، اما افزایش هزینه‌های بالادستی، تولید و حمل و نقل فشار قابل توجهی را به سمت بالا اعمال کرده است. عرضه به دلیل علاقه خاورمیانه به چین کاهش یافته است و اکنون احتمالاً مواد منشأ روسیه به طور فزاینده‌ای کمیاب می‌شوند. ترکیه با واردات سالانه حدود ۲۰۰ هزار تن اصلی‌ترین مشتری پلی پروپیلن روسیه در سال ۲۰۲۱ بوده است.

وضعیت بازار بیلت جهانی

با شدت گرفتن درگیری میان روسیه و اوکراین قیمت فولاد منطقه به شدت افزایش یافته در حالی که شاخص قیمت قراضه در ترکیه به ۵۸۱ دلار رسیده است که افزایش ۶۴ دلاری را تجربه کرده است. در اوایل هفته بیلت ترکیه ۷۸۰ تا ۷۸۵ دلار بود که تا آخر هفته تا ۸۰۰ دلار نیز معامله شد. فروشندگان به طور میانگین بیلت را در قیمت‌های ۷۲۰ تا ۷۳۰ دلار به مراکز صادراتی فروختند که در این هفته نرخ‌ها به ۷۹۰ تا ۸۲۰ دلار در هر تن فوب عرضه شد. با افزایش هزینه‌های تولید فولاد، تولیدکنندگان میلگرد در مصر نیز پیشنهادهای خود را بالاتر می‌بردند.

از آن‌جا که منابع اصلی برای واردات بیلت به مصر کشورهای اوکراین و روسیه بودند و در حال حاضر این دو کشور در جنگ هستند بنادر در دریای سیاه بسته شده و از این رو تقاضا برای بیلت ترکیه به شدت افزایش پیدا کرده است و پیش‌بینی می‌شود در هفته‌های آینده مصر دچار کمبود مواد اولیه برای تولید میلگرد گردد.

احتمال دارد با لغو تحریم‌ها علیه ایران، فولاد ما بتواند جایگزین عرضه فولاد از سمت روسیه و اوکراین شود و پیش‌بینی می‌شود در صورت برداشتن تحریم‌ها ایران بتواند تا ۱۰ میلیون تن محصول نیمه تمام عرضه کند. فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند که احتمال دارد یک سیستم قیمت‌گذاری مجدد برای مواد روسی اعمال شود که مانند فروش محصولات ایران همزمان با تحریم است. به این صورت که که محصولات روسی با تخفیف به مبداهایی توسط بازرگانان به فروش برسد.

نقشه بازار بورس

شاخص بورس مقاومت ۱.۳۰۰ واحد را شکست

کد خبر 559864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.