عصرانه خبری علم‌وفناوری در ۱۵ اسفندماه ۱۴۰۰

در این بسته خبری برنامه‌ریزی برای ایجاد ظرفیت جایگزین در پهنای‌باند بین‌الملل از مسیر اوکراین، شایع‌ترین علائم ابتلا به امیکرون، راه‌اندازی سامانه امداد هوشمند و کارآمد و مشکل ضعف اینترنت مناطق روستایی و مرزی آذربایجان‌غربی را می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سرفصل مهم‌ترین رویدادهای خبری حوزه علم و فناوری را در روزی که گذشت، مرور می‌کنیم:

شایع‌ترین علائم ابتلاء به امیکرون پنهان‌کار اعلام شد

نتایج تحقیقات محققان بریتانیا نشان می‌دهد افراد آلوده به این سویه فرعی علائم مرتبط با روده را گزارش می‌کنند. به محض ابتلاء بیماران از شش بیماری مرتبط با روده یعنی تهوع، اسهال، استفراغ، درد شکم، سوزش سر دل و نفخ شاکی هستند.

افراد با گروه خونی A همیشه در معرض ویروس کرونا هستند

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که گروه خونی ممکن است به شدت بر خطر ابتلاء به کووید -۱۹ شدید تأثیر بگذارد. یکی از پروتئین‌ها (ABO) مرتبط با بیماری‌های شدید، گروه خون را تعیین می‌کند و نشان می‌دهد که گروه‌های خونی نقش مهمی در ابتلای افراد به انواع شدید کووید -۱۹ دارند. ازآنجاکه تحقیقات قبلی نشان داده است که نسبت افرادی که گروه خونی A هستند در افراد مبتلا به کووید -۱۹ بیشتر است باید افرادی که گروه خونی A باید بیشتر تحت نظر باشند.

راه‌اندازی سامانه امداد هوشمند و کارآمد

سامانه امداد هوشمند (سها) با هدف چابک‌سازی فرآیند ارائه خدمات مطلوب به نیازمندان در استان هرمزگان با حضور ویدئوکنفرانس رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید. در این طرح دیگر نیاز به مراجعه حضوری نیست و افراد می‌توانند با مراجعه به نشانی soha.emdad.ir یا smart.emdad.ir با گوشی همراه همچنین مراجعه به دفترهای پیشخوان دولت نسبت به ثبت اطلاعات اولیه خود اقدام کنند. سامانه امداد هوشمند (سها) با هدف چابک‌سازی فرایند ارائه خدمات مطلوب به نیازمندان با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین، بسترهای الکترونیکی و فضای مجازی، عملیاتی و پیاده‌سازی شده است.

جزئیات برگزاری کلاس آنلاین در شبکه شاد

مدیر فنی شبکه شاد با اشاره به افزوده شدن قابلیت «کلاس آنلاین» به شبکه شاد گفت: در حال حاضر قابلیت کلاس آنلاین به طور آزمایشی در شاد در حال استفاده است و پنج هزار دانش‌آموز از آن استفاده می‌کنند. این قابلیت در دست بهینه‌سازی است و با رفع مشکلات می‌توان تعداد مدارس تحت پوشش را بالا برد.

امکان سوءاستفاده از کد ملی افراد؛ در طرح حذف نسخه‌های کاغذی

در طرح حذف دفاتر بیمه، سازمان تأمین اجتماعی از تمام توان خود بهره گرفته است، اما با تکمیل چرخه خدمت‌رسانی و همکاری همه طرف‌های قرارداد و حجم زیاد داده‌های در حال انتقال، گاه منجر به بروز اختلال و نارضایتی کاربران می‌شود.

مشکل ضعف اینترنت مناطق روستایی و مرزی آذربایجان‌غربی همچنان پابرجا است

براساس برآورد مرکز آمار ایران در سال ۹۵ تعداد مردم مناطق روستایی شهرستان پیران‌شهر بیش از ۴۳ هزار نفر و شهرستان سردشت بیش از ۵۰ هزار نفر بوده است. نزدیک ۱۰۰ هزار نفر از مردم این دو شهرستان مرزی در جنوب آذربایجان‌غربی زندگی می‌کنند؛ این در حالی است که با وجود پیشرفت فناوری، بیشتر آن‌ها نمی‌توانند به اینترنت و فضای مجازی دسترسی داشته باشند و با دنیا ارتباط برقرار کنند.

کد خبر 559783

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.