چرا ستاره‌ رانده شده‌ آرسنال دوباره پرواز می‌کند؟

مهاجم گابنی سابق آرسنال با جدایی از توپچی و پیوستن به تیم فوتبال بارسلونا، روزهای درخشانی را در لالیگا پشت سر می‌گذارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، این روزها بارسلونا زیر نظر ژاوی هرناندز در حال رشد کردن است و پیر امریک اوبامیانگ نیز به معنای واقعی کلمه فوق‌العاده است. مهاجم گابنی چندین بار پس از درخشش توانسته جشن بعد گل را با همان خوشحالی معروف خود را برگزار کند. هت‌تریک در مستایا مقابل والنسیا، به دنبال آن گلزنی در ناپولی و سپس مقابل اتلتیک بیلبائو به او کمک کرد تا در نخستین ماه حضورش در کاتالونیا به سرعت خود را به‌عنوان یک بازیکن کلیدی معرفی کند.

وقتی اوبامیانگ آمد، برخی تردید داشتند که آیا او هنوز میل و توانایی ایجاد تفاوت در بارسلونا را پس از پایان دشوار دوران حضورش در آرسنال دارد یا خیر. دیگران فکر می‌کردند که آیا او از نظر تاکتیکی در برنامه‌های ژاوی قرار می‌گیرد؟ خود مربی هم در این خصوص تردید داشت. ژاوی در سال ۲۰۲۰ هشدار داده بود که اوبامیانگ می‌تواند حریف را در فضای باز نابود کند، اما بارسلونا به بازیکنانی نیاز دارد که بدانند چگونه در فضاهای کوچک حرکت کنند.

با توجه به نیاز مبرم بارسلونا به یک مهاجم، ژاوی مجبور شد در ماه ژانویه به این موضوع با دید عملی‌تری نگاه کند و البته اوبا سود زیادی برای تیم داشته است. با کنار گذاشته شدن از برنامه‌های آرسنال در ماه دسامبر و سلب کاپیتانی توسط میکل آرتتا پس از مثبت شدن تست کووید -۱۹، وی جام ملت‌های آفریقا از دست داد؛ همچنین در مورد سطح آمادگی جسمانی او نیز تردیدهایی وجود داشت. اوبامیانگ قبل از ترک لندن در شش بازی اخیر خود در لیگ برتر نیز موفق به گلزنی نشده بود و برخی از هواداران تا حدی فرم بد او را عامل مشکلات آرسنال می‌دانند.

چرا ستاره‌ رانده شده‌ آرسنال، دوباره پرواز می‌کند؟

اگر به عقب برگردیم، او در فصل ۲۰۲۰-۲۱ در ۳۹ بازی ۱۵ گل به ثمر رساند که در مقایسه با ۲۹ و ۳۱ گل در دو سال قبل، کمتر بود. بنابراین آرسنال که با توافق دوجانبه با این بازیکن ۳۲ ساله در روز مهلت مقرر فسخ کرد و به او اجازه داد تا قرارداد جدیدی با بارسلونا امضا کند؛ ممکن بود ناگهان پس از طوفان فوریه او احساس کند که دچار مشکل شده است. با این حال توپچی‌ها دقیقاً پروژه ثابتی را به او پیشنهاد نکردند که درخور جایگاه او به عنوان یکی از مرگ‌بارترین تمام کننده‌های جهان باشد و ۹۱ گل او در ۱۶۳ بازی حتی می‌تواند به عنوان عملکرد خوب در استادیوم امارات تلقی شود.

او توسط آرتتا، به جای مهاجم وسط، در سمت چپ استفاده شد که بر میزان گلزنی او نیز تأثیر گذاشت. در حالی که مسائل ساختگی مربوط به تأخیر و بی انضباطی، بازتاب ضعیفی بر حرفه‌ای بودن او داشت، برای اوبامیانگ نیز منطقی است که در امارات احساس ناامیدی و طرد شدن کرده باشد. او تنها یک جام را در آنجا به دست آورد؛ موفقیتی که جام حذفی در سال ۲۰۲۰ با دو گل مقابل چلسی در فینال به دست آمد، آن هم با برتری دو بر یک که ماندگار شد. اوبامیانگ در پیروزی دو بر صفر نیمه نهایی مقابل منچسترسیتی نیز هر دو گل را به ثمر رساند. این مهاجم از زمان ترک بوروسیا دورتموند در لیگ قهرمانان اروپا بازی نکرده بود، با وجود اینکه از نظر آماری با بهترین گلزنان جهان در یک سطح بود.

اوبامیانگ همچنین در مارس ۲۰۲۱ به مالاریا مبتلا شد که او را در بیمارستان بستری کرد و چهار کیلوگرم وزن کم کرد که تأثیر زیادی روی فرم او داشت، در حالی که مادرش که به شدت بیمار شده بود، دوری او از فوتبال را شاهد بود. مادرش، مارگاریتا کرسپو اوبامیانگ نیز بخشی از دلایلی است که او توانسته به راحتی در بارسلونا بازی کند. او اسپانیایی است و به دلیل رابطه نزدیکش با پدربزرگ و مادربزرگش که کنارش هستند، می‌تواند به راحتی به این زبان صحبت کند و به او اجازه می‌دهد فوراً هماهنگ شود.

چرا ستاره‌ رانده شده‌ آرسنال، دوباره پرواز می‌کند؟

حضور عثمان دمبله نیز کمک می‌کند؛ زیرا آن‌ها دو دوست خوب از دوران حضورشان در بروسیا دورتموند هستند. این موضوع می‌تواند به نفع وینگر فرانسوی هم باشد که ممکن است متقاعد شود که پس از اتفاقات تلخ بین خودش و باشگاه، در تابستان بماند. شکی نیست که اوبامیانگ در بارسلونا انگیزه دارد؛ او تلاش کرد تا با ضرب‌الاجل قبل از توافق، از آرسنال خارج شود و نشان داد که برای نقل مکان به اسپانیا تمایل دارد.

قرارداد او همچنین به دلیل وضعیت مالی بارسلونا با مبلغ بسیار کمتری نسبت به دستمزد او در لندن بسته شده است. اوبامیانگ تا سال ۲۰۲۵ با بارسلونا قرارداد امضا کرد، اما گزینه‌ای برای فسخ قرارداد در ژوئن ۲۰۲۳ وجود دارد که باید تمرکز مهاجم را حفظ کند و برای آینده خود، فصل به فصل جلو برود. نگرانی‌های قبلی ژاوی همچنان پا برجا است، تا حدی به این دلیل که بارسلونا در مرحله پوست‌اندازی قرار دارد که فعلاً به اندازه گذشته قوی نیست. آن‌ها مانند دوران اوج پپ گواردیولا در مسابقات درخشان نیستند؛ بنابراین تلاش‌ها بیشتری وجود دارد و همین موضوع، فضایی را برای اوبامیانگ برای درو کردن حریف ایجاد می‌کند.

این بیشتر در مقابل ناپولی در سن پائولو در برد چهار بر دو مشهود بود؛ با گل ابتدایی که از یک ضدحمله برق آسا و سریع به ثمر رسید و درنهایت اوبامیانگ، آداما ترائوره و جوردی آلبا که حرکت را به سرانجام رساندند. اوبامیانگ همچنین پرسینگ از بالای بارسلونا را بهبود بخشیده است؛ چیزی که ژاوی از زمان ورود روی آن تمرکز کرده است، در حالی که او به سرعت رابطه خوبی در زمین با فران تورس برقرار کرده است.

هت‌تریک او در والنسیا شم بالای گلزنی او را نشان داد. اولین گل با پاس طولانی و طلایی جوردی آلبا که او به آن ضربه زد همراه بود، دومی که او فضایی را در محوطه جریمه ایجاد کرد و با فاصله میلی‌متری در کنارش ایستاد تا توپ را از روی ارسال گاوی به تور بزند و سومین گل هم فوق‌العاده بود. شوت از راه دور پدری با برخورد به او منحرف و وارد دروازه شد. هیچ‌کس حتی در بارسلونا تصور این شروع فوق‌العاده را نداشت‌. این مهاجم به زمان زیادی برای بازیابی تناسب‌اندام و وفق دادن خود نیاز نداشت و مزیت تمام‌کنندگی او هنوز پابرجا مانده است.

گل او به اتلتیک بیلبائو، یک والی، واکنشی سریع و هوشمندانه بود و ثابت کرد که بارسلونا دوباره یک "قاتل" واقعی دارد؛ چیزی که پس از جدایی لوئیس سوارز فاقد آن بود. آمدن اوبامیانگ درست در زمان مناسب برای کاتالان‌ها اتفاق افتاد که برای اطمینان از رسیدن به لیگ قهرمانان فصل آینده و رقابت برای لیگ اروپا به یک گلزن قابل اعتماد به آن نیاز داشتند. او در حال حاضر سومین گلزن برتر آبی‌اناری‌ها در لالیگا در این فصل با چهار ضربه مهم است. غیرمنطقی است که انتظار داشته باشیم اوبامیانگ نرخ گلزنی فعلی خود را حفظ کند؛ یعنی هر ۷۶.۶ دقیقه یک گل، اما او می‌تواند نقش مهمی در ماه‌های آینده داشته باشد. پیش‌بینی اینکه اگر بارسلونا در تلاش برای به خدمت گرفتن ارلینگ هالند شکست بخورد، می‌تواند در فصل آینده خط حمله را برای بارسلونا رهبری کند یا خیر، دشوارتر است. او در ژوئن ۳۳ ساله خواهد شد و در معرض خطر از دست دادن مقداری از سرعت و انرژی خود است، اگرچه حرکات آکروباتیک او نشان می‌دهد که او انرژی زیادی برای رقم زدن موفقیت دارد.

کد خبر 559710

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.