مشمولان سربازی مقیم خارج کشور با ۱۵ هزار یورو معاف می‌شوند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با معافیت مشمولان نظام وظیفه عمومی مقیم خارج از کشور با پرداخت ۱۵ هزار یورو موافقت کردند.

به گزارش ایمنا و به نقل از خانه ملت، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز شنبه (۱۴ اسفندماه) در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور بازگشتی از کمیسیون تلفیق لایحه بودجه با بند الحاقی (۳) تبصره (۱۰) که مربوط به مسائل قضائی، انتظامی و دفاعی است، موافقت کردند.

بر اساس بند الحاقی (۳) تبصره (۱۰) ماده واحده، مشمولین نظام وظیفه عمومی مقیم خارج از کشور که حداقل پنج سال از زمان فراخوان آنها به خدمت وظیفه عمومی گذشته باشد، با رعایت اصل یکصد و دهم (۱۱۰) قانون اساسی می‌توانند با پرداخت معادل ریالی پانزده هزار (۱۵.۰۰۰) یورو، کارت معافیت از خدمت سربازی دریافت کنند. مشمولین متأهل دارای فرزند از مادر ایرانی از ۲۵ درصد تخفیف برخوردار می‌شوند.

پیش از رأی‌گیری «محمدرضا سلیمی» نماینده مردم محلات در اخطاری گفت: ابتدا باید تعیین تکلیف شود که درباره این بند آیا نامه‌ای از ستاد کل نیروهای مسلح برای تأیید این بخش رسیده است یا خیر. بر همین اساس از آنجا که این موضوع با ایراد شورای نگهبان در این باره مواجه خواهد شد حذف کل را مطرح کردم.

«محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر سلیمی گفت: این بند با رعایت اصل ۱۱۰ قانون اساسی مطرح شده است. تا زمانی هم که این بند به تأیید شورای نگهبان نرسد، قانون نیست.

«رحیم زارع» سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ در مخالفت با این پیشنهاد گفت: سومین بار است که پیشنهاد حذف کل این بند مطرح می‌شود و رأی نمی‌آورد. چرا که کمیسیون تلفیق با توجه به این بند از نخبگان خارج از کشور دعوت کرده است که آنها با پرداخت مبلغی از سربازی معاف شده و با حضور در ایران نسبت به سرمایه‌گذاری در بخش‌های مهم کشور اقدام کنند.

وی افزود: هدف این است که تسهیلاتی فراهم شود تا ایرانیانی که توانایی بالایی در سرمایه‌گذاری دارند نسبت به بازگشت به کشور ترغیب شوند.

«محمدعلی پوررحمتی» نماینده مردم ماکو و چالدران در پیشنهادی کاهش میزان مبلغ و اضافه شدن ۵ سال حضور مشمولان خارج از کشور را مطرح کرد که به تصویب نرسید.

کد خبر 559554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.