امشب مقارنه زهره و پلوتون را از دست ندهید

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: سیاره زهره شنبه –چهاردهم اسفندماه_ از پنج درجه و ۳۸دقیقه قوسی شمال پلوتون عبور می‌کند.

فاطمه فخرایی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: سیاره زهره و پلوتون شنبه _چهاردهم اسفندماه_ در وضعیت مقارنه قرار خواهند گرفت و سیاره زهره از پنج درجه و ۳۸ دقیقه قوسی سمت شمال پلوتون عبور می‌کند. از موقعیت رصدخانه لارستان این دو جرم در آسمان سپیده‌دم قابل مشاهده خواهد بود و ساعت ۰۳:۵۰ دو ساعت و ۲۲ دقیقه قبل از خورشید، طلوع می‌کند و قبل از محو شدن از دید به ارتفاع ۲۲ درجه بالاتر از افق جنوب‌شرقی می‌رسد.

وی افزود: سپیده‌دم حدود ساعت ۰۵:۵۷ است. سیاره زهره در قدر منفی ۴.۵ و سیاره پلوتون در قدر ۱۵.۱ خواهد بود و هر دو در صورت فلکی قوس قرار دارند. فاصله زاویه‌ای اجرام ۴۵ درجه از خورشید است. برای رصد این پدیده باید از یک تلسکوپ کمک بگیرید.

مشتری در مقارنه خورشیدی

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: غول گازی منظومه شمسی، سیاره مشتری شنبه _چهاردهم اسفندماه_ از نزدیکی خورشید در آسمان عبور خواهد کرد و در موقعیت مقارنه خورشیدی قرار می‌گیرد. در نزدیک‌ترین فاصله، مشتری در فاصله‌ی ۵۸ دقیقه قوسی از خورشید ظاهر می‌شود و در تابش خیره کننده خورشید ناپدید و برای چندین هفته کاملاً غیر قابل مشاهده می‌شود. تقریباً در همان زمان، سیاره مشتری در بیشترین فاصله خود از زمین و در فاصله ۵.۹۷ واحد نجومی خواهد بود؛ این دو سیاره در دو طرف خورشید در منظومه شمسی قرار می‌گیرند.

وی تصریح کرد: اگر سیاره مشتری در این زمان قابل رصد بود به دلیل فاصله زیاد آن از ما در کوچک‌ترین و کم‌نورترین حالت خود ظاهر می‌شد. در طول هفته‌ها و ماه‌های آینده، مشتری از سمت غرب خورشید ظاهر می‌شود و به‌تدریج برای مدتی در آسمان قبل از طلوع آفتاب قابل مشاهده خواهد شد؛ پس از حدود شش ماه به نقطه تقابل می‌رسد و تقریباً تمام شب قابل رصد خواهد بود.

کد خبر 559379

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.