۱۸ روایت از سختی‌های شیرین مادری چاپ شد

کتاب «سخت شیرین؛ روایت زندگی‌های پویای مادرانه» با روایت برش‌هایی از خاطراتی درباره نقش مادری و هویت مستقل اجتماعی آن‌ها توسط انتشارات سوره مهر راهی بازار کتاب‌فروشی‌ها شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کتاب «سخت شیرین؛ روایت زندگی‌های پویای مادرانه» به همت مجموعه‌ای از نویسندگان با گردآوری مریم خادمی و عاطفه نادری، و تنظیم نهایی زهرا اردکانی به تازگی توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است.

نویسندگان این کتاب با بررسی تجربیات ۱۸ مادر، نقاط الهام‌بخشِ تجربیات آن‌ها را از زبان این مادران و در تلاقی با مسائل اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی روز روایت کردند. زنانی که نقش آن‌ها بیش از گذشته پررنگ شده و حتی رهبری انقلاب اسلامی ایران با درکی افق‌گشا از نقش پیشرانی اجتماعی زنان و دختران هم در تأسیس و هم در پیشبرد انقلاب، بازیگری و رشد اجتماعی در نسبت با خود، خانواده، جامعه زنان، عموم جامعه و حتی عرصه بین‌المللی پاس داشته است. اگرچه روایت‌ها، کوتاه و در قالب خاطره‌نویسی به رشته تحریر درآمده‌اند اما فضای برخی از آن‌ها به داستان کوتاه نزدیک می‌شود و در لابه‌لای روایت، خواننده به تحلیلی از نسبت مادرانگی نویسندگان با مسائل جاری روز جامعه دست می‌یابد.

کتاب «سخت شیرین» بر چگونگی عبور از انزوای پس از مادر شدن و بازگشتن به صحنه اجتماعی برای مادران است. همان‌طور که در پیشگفتار این کتاب نیز آمده است:

«کتاب سخت شیرین روایت تلاقی نقش مادری با رشد فردی و کنشگری اجتماعی است؛ روایتی از فراز و نشیب‌های این تلاقی و روایتی از سختی‌ها و شیرینی‌های این راه. این کتاب در یک کلمه روایت مقاومت است؛ مقاومت مادران در برابر رنج‌ها، نگرانی‌ها، تنهایی‌ها و شکست‌ها. مادرانی که به مادری خود افتخار می‌کنند و آن را موهبتی بی‌نظیر می‌دانند اما دریافته‌اند که خوب مادری کردن در گروی تنها مادری کردن نیست. مادرانی که دریافته‌اند مادری برای فرزندان‌شان از مسیر جامعه می‌گذرد پس برای جامعه نیز چون فرزندان‌شان مادری می‌کنند.»

لحن و شیوه اغلب فصل‌های کتاب از ارائه توصیه و راهکار به مادران اجتناب کرده است و صرفاً دریافت و تحلیل نویسندگان از مادری کردن خود را در نسبت با دغدغه‌های شخصی برای نقش‌آفرینی به عنوان یک شهروند در جامعه، مستقل از نقش مادری‌شان روایت می‌کنند. این شبه‌داستان‌های کوتاه، هرچند بسیار شخصی و از زاویه متکلم وحده نوشته شده‌اند اما پیوستگی محتوایی در آن‌ها مشهود است و نویسندگان تلاش کرده‌اند تا ابعاد مختلف حضور اجتماعی از قبیل اشتغال و تحصیل و تفریح را در گوشه و کنار روایت‌های خود پوشش دهند و به این کتاب به عنوان یک کل واحد و منسجم، هویت ببخشند.

کتاب «سخت شیرین؛ روایت زندگی‌های پویای مادرانه» در ۲۹۲ صفحه با قیمت ۷۰ هزار تومان راهی بازار نشر شد.

کد خبر 558930

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.