تصادف شایع‌ترین علت مرگ اصفهانی‌ها است

مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان گفت: نخستین علت شایع مرگ اصفهانی‌ها در ۱۰ ماهه اخیر، مرگ‌های غیرطبیعیِ مربوط به تصادفات است و این آمار در ۱۰ ماهه گذشته ۴/۹ درصد نسبت به مدت مشابه افزایش داشته است، مرگ بر اثر بیماری‌های قلبی عروقی هم دومین عامل شایع مرگ اصفهانی‌ها است.

منصور فیروزبخت در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در رابطه با علل شایع مرگ اصفهانی‌ها در ۱۰ ماهه اخیر، اظهار کرد: نخستین علت شایع مرگ اصفهانی‌ها در ۱۰ ماهه اخیر، مرگ‌های غیرطبیعیِ مربوط به تصادفات است و دومین علتِ طبیعی این مرگ‌ومیر مربوط به مرگ بر اثر بیماری‌های قلبی عروقی است، البته محتمل است که آمار بیماری‌های قلبی عروقی با توجه به اینکه شبکه بهداشت و بیمارستان‌ها متولی صدور جواز دفن هستند، بیش از آمار پزشکی قانونی باشد.

وی با اشاره به افزایش آمار تصادفات در ۱۰ ماه اخیر در اصفهان، افزود: آمار مرگ بر اثر تصادفات در سال قبل، ۸۱۲ فوت را نشان می‌دهد، این آمار در ۱۰ ماهه سال جاری با ۴/۹ درصد افزایش به ۸۸۸ نفر رسیده است که از این میان ۷۰۹ نفر مرد و ۱۷۹ نفر زن بوده‌اند.

کاهش آمار غرق‌شدگی و آمار غرق شدگی

مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان، در خصوص دیگر علل مرگ‌ومیر اصفهانی‌ها در ۱۰ ماهه اخیر، ادامه داد: مرگ بر اثر سوختگی ۱۶۰ فوت داشته است که از این آمار، ۱۰۱ نفر مرد و ۵۹ نفر زن بودند. در مورد مرگ بر اثر غرق‌شدگی نسبت به مدت مشابه با کاهش روبه‌رو بودیم و تنها ۴۵ نفر بر اثر غرق‌شدگی فوت کرده‌اند که از این میان ۳۸ نفر مرد و هفت نفر زن بودند.

وی افزود: مرگ بر اثر برق گرفتگی ۳۸ مورد بوده است که از این آمار یک نفر زن و ۳۷ نفر مرد بوده‌اند. در عین حال، در زمینه مرگ بر اثر مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن با افزایش روبه‌رو بودیم که از بین ۴۹ مرگ در این مورد ۳۹ نفر مرد و ۱۰ نفر زن بودند.

فیروزبخت درباره دیگر علل احتمالی مرگ اصفهانی‌ها، گفت: در زمینه مرگ‌های ناشی از گرمازدگی، سرمازدگی و گزش نیز آماری نداریم زیرا جزو آمارهای ما محسوب نمی‌شوند و آمارهای پزشکی قانونی اغلب مربوط به مرگ‌های شایع است.

چهار درصد فعالیت پزشکی قانونی مربوط به بخش متوفیات و معاینه اجساد

وی با تاکید بر اینکه تنها حدود چهار درصد از فعالیت‌های پزشکی قانونی مربوط به بخش متوفیات و معاینه اجساد است، افزود: سال گذشته نزدیک به سه هزار و ۴۷۹ نفر فوتی معاینه شدند که از این تعداد ۶۶۴ نفر زن و دو هزار و ۸۱۳ نفر مرد بودند و دو نفر نیز با جنسیت نامعلوم به این سازمان ارجاع داده شده‌اند. این موارد مربوط به مرگ‌هایی است که به پزشکی قانونی ارجاع داده می‌شوند اما کلیه آمار و علل مرگ‌ها در اختیار دانشگاه علوم پزشکی است.

کد خبر 558758

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.