معماری معاصر ایران قابل دفاع نیست

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان بابیان اینکه معماری معاصر ایران ماندگار نیست و نمی‌توان به آن احترام گذاشت، گفت: اقلیم در معماری معاصر در نظر گرفته نشده و مسائل تلخی در این عرصه اتفاق افتاده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علیرضا ایزدی شامگاه _یکشنبه هشتم اسفندماه ۱۴۰۰_ در نشست هم‌اندیشی رؤسای سازمان‌های نظام مهندسی استان اصفهان اظهار کرد: اصفهان یادگار ۴۰۰ سال نبوده و دارای قدمت تاریخی بسیار است به طوری‌که هر انسانی اگر اندکی با چهارچوب تمدن ایران آشنایی دارد باید کلاه از سر برداشته و به اصفهان تعظیم کند. اصفهان شایستگی ایستادن بر قله فرهنگ و تمدن ایران زمین را دارد.

وی بابیان اینکه برای رسیدن به توسعه پایدار به همبستگی نیاز است، افزود: باید در جامعه همبستگی ایجاد شود، به طوری‌که اقدامات جزیره‌ای نباشد. در کنار همبستگی جوامع، بدون شک به دلبستگی هم نیازمند هستیم. در چهارچوب فعالیت‌های سازمانی اگر دلبستگی نباشد معنا و مفهوم تمدن اسلامی تجلی پیدا نمی‌کند.

اگر حال اصفهان خوب نباشد حال ایران خوب نیست

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با بیان اینکه اصفهان قلب تپنده ایران اسلامی است که اگر حال اصفهان خوب باشد ایران هم به خوبی مسیر را ادامه می‌دهد، گفت: معماری معاصر ایران ماندگار نبوده است و نمی‌توان به آن احترام گذاشت. اقلیم در معماری معاصر در نظر گرفته نشده و مسائل تلخی در این عرصه در کشور اتفاق افتاده است.

ایزدی اضافه کرد: توسعه صرفاً در یک بعد اتفاق نمی‌افتد. پیشروان صنعت گردشگری دنیا با توجه به همه ابعاد صنعت، کشاورزی، معدن و سایر ابعاد، به رشد و بالندگی در صنعت گردشگری رسیده‌اند. برای رسیدن به توسعه پایدار نیازمند آن هستیم که به فهم نوینی از علم دست یافته و تخصص و تعهدهای آینده‌سازان را به کار گیریم.

وی بابیان اینکه بدون شک حوزه بافت‌های تاریخی مانند هر مورد دیگری تهدیدات و فرصت‌هایی دارد، تصریح کرد: معضل بزرگ بافت این است که هنوز رفتار درستی با آن صورت نمی‌گیرد، به هر طریق ممکن باید مردم را در بافت نگه داشت و یا مهاجرت معکوس به بافت‌های تاریخی را شکل داد. زمانی که خیلی از امثال ما وجود نداشتیم، خودِ مردم آن‌ها را حفظ می‌کنند، بنابراین بافت زمانی ارزش خود را پیدا می‌کند که مردمانی که صاحب آن هستند. زمانی که مردم از بافت‌ها حذف می‌شوند اتفاقات گوناگون برای آن رخ می‌دهد.

اولین اولویت میراث اصفهان بازگرداندن مردم به بافت سنتی است

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان ادامه داد: اولین اولویت ما این است که به هر طریق ممکن مردم را به بافت برگردانیم و پاخور مردمی آن را بیشتر کنیم. اصفهان محور تاریخی ارزشمندی دارد که ثبت جهانی نشده و این یک معضل بزرگ است. محور، زمانی هویت خواهد داشت که از آن به‌عنوان یک عنصر و ارزش جهانی یاد شود، تلاش ما این است که فرصت سوزیِ در دو دهه گذشته درباره ثبت بافت تاریخی اصفهان را جبران کرده و این بافت احیا شود.

ایزدی بابیان اینکه محور وقتی دارای هویت جهانی شود، بسیاری از مسائل آن معنای جدیدی پیدا می‌کنند، گفت: به تیم جدیدی که در استان و شهر اصفهان کار می‌کنند امید دارم. مدیریت شهری با واژه تخریب مخالف هستند و اولویت در حوزه میراث نیز رقم زدن اتفاقات بهتر در بافت با تعامل با سایر دستگاه‌ها و یک نگاه منطقی است. بافت یک هویت و ارزش است که اگر حرمت آن حفظ شود سایر مشکلات نیز برطرف خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: از مهندسان اصفهانی درخواست می‌کنم که کمک کنند تا اصفهان در حوزه میراث فرهنگی و ساختمانی برای کل کشور الگوی جدیدی ارائه دهد.

کد خبر 558515

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.