ایمنی پس از تزریق دوز تقویت‌کننده واکسن کرونا تا چه زمانی ماندگار است؟

به گفته متخصصان، میزان تاثیرگذاری دوز تقویت‌کننده واکسن کرونا پس از گذشت ۱۰ هفته کاهش پیدا می‌کند؛ البته همچنان از افراد در برابر نوع شدید بیماری کووید-۱۹ محافظت می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، دوزهای تقویت‌کننده کرونا دوزهای اضافی هستند که خطر بروز بیماری کووید -۱۹ را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. میزان تأثیرگذاری دوزهای اصلی واکسن کرونا پس از گذشت زمان مشخصی از بین می‌رود؛ بنابراین دوزهای تقویت‌کننده در این زمینه تأثیرگذار است و خطر ابتلا به نوع شدید بیماری کووید -۱۹، بستری شدن در بیمارستان و مرگ‌ومیر ناشی از آن را کاهش می‌دهد.

چه افرادی می‌توانند دوز تقویت‌کننده واکسن کرونا را دریافت کنند؟

افراد بالای ۱۸ سال می‌توانند دوز تقویت‌کننده واکسن کرونا را دریافت کنند. افراد بالای ۶۰ سال و کسانی که به بیماری‌های زمینه‌ای مبتلا هستند، در اولویت دریافت دوز تقویت کننده واکسن کرونا قرار دارند. این افراد می‌توانند ۳۹ هفته پس از دوز دوم واکسن کرونا، دوز تقویت‌کننده را دریافت کنند.

میزان تأثیرگذاری دوز تقویت‌کننده واکسن کرونا چه قدر است؟

دریافت دوز تقویت‌کننده واکسن کرونا به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند خود را در برابر حملات آینده آماده کند. زمانی که میزان اثربخشی دوز اصلی واکسن کرونا کاهش پیدا می‌کند، دریافت دوز تقویت‌کننده ضروری است. با توجه به پدیدار شدن سویه‌های جهش یافته ویروس کرونا، دریافت دوز تقویت‌کننده بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است، این واکسن‌ها از بدن در برابر نوع جهش‌یافته آینده محافظت می‌کند. اگرچه بسیاری از متخصصان معتقد هستند که سویه امیکرون ویروس کرونا باعث بروز نوع خفیف بیماری کووید -۱۹ شده است، اما گروهی دیگر بر این باورند که واکسیناسیون نیز باعث شده است شدت بیماری کووید -۱۹ به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند و افراد کمتری به دلیل آلوده شدن به ویروس کرونا در بیمارستان بستری شوند یا جان خود را از دست بدهند.

ایمنی پس از تزریق دوز تقویت‌کننده واکسن کرونا تا چه زمانی ماندگار است؟

به گفته متخصصان، میزان تأثیرگذاری دوز تقویت‌کننده واکسن کرونا پس از گذشت ۱۰ هفته کاهش پیدا می‌کند؛ البته همچنان از افراد در برابر نوع شدید بیماری کووید -۱۹ محافظت می‌کند. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که میزان تأثیرگذاری دو دوز اصلی واکسن کرونا پس از گذشت ۲۰ هفته تا حد زیادی از بین می‌رود. پس از دریافت دوز تقویت‌کننده واکسن کرونا، خطر بروز بیماری کووید -۱۹ به میزان ۶۵ تا ۷۰ درصد کاهش پیدا می‌کند؛ اما این میزان پس از گذشت ۱۰ هفته به ۴۵ تا ۵۰ درصد می‌رسد. البته میزان اثربخشی دوز تقویت‌کننده ویروس کرونا در برابر بستری شدن در بیمارستان پس از گذشت ۱۰ هفته ۹۲ درصد تخمین زده شده است. نتایج مطالعه دیگری که توسط محققان مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا انجام شده است، نشان می‌دهد که سه دوز واکسن کرونا خطر بستری شدن در بیمارستان به دلیل مبتلا شدن به بیماری کووید -۱۹ را تا دو ماه پس از تزریق، ۹۱ درصد کاهش می‌دهد؛ در حالی که این تأثیرگذاری پس از گذشت چهار ماه یا بیشتر به ۷۸ درصد می‌رسد.

بهترین روش برای پیشگیری از بروز بیماری کووید -۱۹ چیست؟

دریافت واکسن کرونا بهترین و مؤثرترین روش برای پیشگیری از بروز بیماری کووید -۱۹ در نظر گرفته شده است، به طوری که توصیه شده است همه افراد واکسن کرونا و دوز تقویت‌کننده آن را دریافت کنند. همچنین رعایت اقدامات پیشگیرانه مانند استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی از دیگران، شستن و ضدعفونی کردن دست‌ها، خطر ابتلا به بیماری کووید -۱۹ را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

کد خبر 558466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.