تأثیرگذاری تحولات جهانی بر بورس ایران

بورس امروز نسبت به روز چهارشنبه تغییر مسیر داد و شاهد افت پنج هزار و ۵۰۰ واحدی بود اما روند بازار فرابورس مثبت بود، تعداد نمادهای منفی بازار بورس برابر با ۲۳۶ و بازار بورس برابر با ۱۰۰ نماد بود، ارزش و حجم معاملات نیز نسبت به روز چهارشنبه کاهش یافت.

شاخص کل بازار بورس تهران با کاهش پنج هزار و ۵۱۳ واحدی به سطح یک میلیون و ۲۸۲ هزار واحد رسید، شاخص کل هم وزن با کاهش ۷۹۸ واحدی در سطح ۳۲۹ هزار و ۵۰۹ واحد قرار گرفت، شاخص کل بازار کاهش ۰.۴۳ درصدی و شاخص هم‎وزن رشد ۰.۲۴ درصدی را نسبت به روز کاری گذشته تجربه کردند.

تعداد نمادهای مثبت بازار بورس: ۱۳۳

تعداد نمادهای منفی بازار بورس: ۲۳۶

تأثیرگذاری تحولات جهانی بر بورس ایران

فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با رشد ۶۰ واحدی به سطح ۱۷ هزار و ۵۸۹ واحد رسید و نسبت به روز گذشته رشد ۰.۰۹ درصدی تجربه کرد.

تعداد نمادهای مثبت بازار فرابورس: ۱۳۹

تعداد نمادهای منفی بازار فرابورس: ۱۰۰

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۳۰ هزار و ۲۱۹ و ۶۴ هزار و ۹۲۸ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب پنج میلیارد و ۲۵۶ و دو میلیارد و ۱۶ میلیون برگه سهم بود.

شاخص‌ها

تأثیرگذاری تحولات جهانی بر بورس ایران

تحلیل تکنیکال شاخص‌کل

پیش بینی افت تا محدوده یک میلیون ۲۸۰ هزار واحد.

تأثیرگذاری تحولات جهانی بر بورس ایران

تا پایان سال خبری از عرضه اولیه نیست

میثم، فدایی مدیرعامل فرابورس ایران گفت: اکنون براساس تصمیمات اتخاذ شده به غیر از عرضه سهام سرخابی‌ها، هیچ برنامه‌ای برای عرضه اولیه جدید وجود ندارد.

وی افزود: تاکنون هیچ بحثی از حذف کامل دامنه نوسان در بازار مطرح نشده است. حذف کامل دامنه نوسان در بازار سرمایه با توجه به تبعات منفی آن به هیچ عنوان قابلیت اجرایی شدن ندارد. در بازارهای شفاف‌تر و عمیق‌تر باید دامنه نوسان بیشتر باشد، در مقابل برای بازارهای غیرشفاف به منظور جلوگیری از ضرر و زیان سهامداران باید دامنه نوسان کمتری در نظر گرفته شود.

اعلام رتبه بندی جدید از کارگزاران بورس

مجموع ارزش معاملات کارگزاری‌ها پس از دو ماه کاهش در بهمن ماه افزایش یافت. ارزش داد و ستدهایی که در کل کارگزاری‌های بازار سرمایه انجام شد در بهمن ماه با هشت درصد رشد نسبت به دی ماه به ۱۵۹ هزار میلیارد تومان نزدیک شد.

طبق معمول هر ماه شرکت‌های کارگزاری مفید و آگاه در رتبه‌های اول و دوم بیشترین ارزش معاملات جای گرفتند. سومین بیشترین ارزش معاملات به کارگزاری بانک پاسارگاد تعلق داشت. کارگزاری بانک پاسارگاد این ماه نسبت به ماه گذشته یک پله ارتقا یافت از رتبه چهارم به سوم رسید. اما خبرگان سهام که در دی ماه رتبه سوم را کسب کرده بود این ماه در جایگاه سی و دوم قرار گرفت. شرکت کارگزاری کاریزما در بهمن ماه چهارمین کارگزاری با بالاترین ارزش معاملات بود. این کارگزاری نیز مانند پاسارگاد یک رتبه ارتقا داشت. کارگزاری آینده‌نگر خوارزمی که در دی ماه به جایگاه هشتم دست یافته بود این ماه توانست به رتبه پنجم دست یابد. کارگزاری حافظ در بهمن ماه در حالی به جایگاه ششم دست پیدا کرد که در دی ماه هفدهم شده بود.

اخبار شرکت‌ها

پذیره‌نویسی واحدهای سرمایه‌گذاری در نماد (مروارید ۱)

به اطلاع می‌رساند تعداد ۹۹،۰۰۰،۰۰۰ واحد سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری مروارید بهابازار با ارزش مبنای هر واحد ۱۰،۰۰۰ ریال در نماد (مروارید ۱) از امروز شنبه مورخ ۱۴۰۰/۱۲/۰۷ لغایت چهارشنبه مورخ ۱۴۰۰/۱۲/۱۱ به مدت چهار روز کاری، مورد پذیره‌نویسی قرار می‌گیرد.

بازگشت امیدها به زاگرس در بهمن

متوسط تولید ۱۲ ماه شرکت در سال ۹۹، ۲۵۱ هزار تن بوده است, در سه ماه ابتدای سال متوسط تولید ۲۶۲ هزار در تابستان متوسط تولید ماهانه به ۲۲۶ هزار تن رسید. در چند ماه اخیر درگیر اورهال و افت فشار گاز شده است و تولیدات زیر ۱۵۰ هزار تن بوده ولی در بهمن ۱۷۵ هزار تولید داشته است

در سال ۹۹ به طور متوسط هر ماه ۲۵۳ هزار تن فروش داشت, فروش‌های سه فصل ابتدایی به ترتیب برای هر ماه ۲۷۵، ۲۳۵ و ۱۵۸ هزار تن ثبت شده است. در دی و بهمن ۷۲ و ۹۵ هزار تن فروش زده است.

متوسط نرخ فروش شرکت در سال ۹۹ در حدود ۱۶۶ دلار بوده است, در بهار متوسط نرخ فروش ۳۰۳ دلار و در تابستان ۳۵۲ دلار گزارش شده است, در پاییز ۳۹۲ دلار بوده و دی و بهمن نیز ۳۲۹ و ۳۴۰ دلار گزارش شده است.

در فصل اول سال جاری ۱,۸۰۰ میلیارد و در فصل دوم ۱,۷۶۷ میلیارد و در پاییز ۱,۴۶۰ میلیارد ثبت شد. در دی و بهمن ۵۸۷ و ۸۰۰ میلیارد است. با توجه به شروع مجدد فعالیت قبلی باید انتظار فروش‌های بالای ۲ همت زاگرس از ماه بعد باشیم.

فولاد همچنان عالی و خطی پیش می‌رود

شرکت هر ماه در بازه‌ی ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تن تولید محصول نهایی دارد که در دی ماه ۶۱۰ هزار تن و در بهمن ۷۱۶ هزار تن تولید داشته و تولید ۱۱ ماهه خود را به ۶،۶۰۰ هزار تن رسانده است که این مقدار ۶ درصد کمتر از مدت مشابه در سال گذشته است.

این فولادساز بطور متوسط هر ماه ۶۰۴ هزار تن فروش داشته که در بهمن ماه توانست ۶۰۷ هزار تن فروش داشته باشد.

فولاد در نیمه دوم امسال هر ماه ۱۲.۵ تا ۱۳.۵ همت فروش داشته است با فروش ۱۲.۷ همتی بهمن، فروش ۱۱ ماهه خود را به ۱۳۱ هزار میلیارد تومان برساند که این مبلغ بیش از حدود دو برابر سال قبل در این مدت است.

نرخ فروش محصولات شرکت در بهمن ماه نسبت به ماه گذشته کاهش سه درصدی داشته و برابر با ۲۱۰،۰۰۰ ریال برای هر کیلو بوده است. متوسط نرخ فروش سال جاری بر ۱۹۷,۱۵۲ ریال استوار است.

فروی: ذوب روی اصفهان نیز مانند سایر شرکت‌های سرب و روی فروش منظمی ندارد و شرکت هر ماه باتوجه به شرایط صادرات و نرخ‌های جهانی محصولات خود را به فروش می‌رساند. این شرکت در این ماه ۷۲ و ماه قبل ۳۸۳ تن شمش روی فروخته است. در پاییز ۱،۳۸۵ تن، در تابستان ۳،۴۹۷ و در بهار ۶۳۶ تن فروش داشت. در این ماه ۷۷۰ تن شمش تولید کرد. ماه قبل ۷۴۵ تن گزارش شد. میانگین تولید نه ماه اول ۶۱۳ تن بوده و میانگین تولید ماهانه سال ۹۹ در حدود ۷۷۹ تن بود.

از نظر مبلغی هم این ماه مجموعاً ۹ میلیارد و ماه قبل ۳۴ میلیارد فروش داشته در حالی که آذر ۶۷، آبان ۳۸ و مهر ۸ میلیارد و شهریور ۸۴ میلیارد فروش داشت. ۱۵۹ میلیارد فروش خوب مرداد بوده است. در تیر، خرداد و اردیبهشت هم چهار، سه و ۴۲ میلیارد فروش داشت. مبلغ فروش ۹۹ حدود ۵۳۷ میلیارد تومان و مبلغ فروش سال ۹۸ در حدود ۲۸۱ میلیارد بود.

نرخ فروش این ماه ۸۶ هزار تومان به ازای هر کیلو ثبت شده است. در دی ۸۳، آذر ۷۸، آبان ۷۴ و مهر ۷۱ هزار تومان بود.

رکورد فروش در فاسمین جا به جا شد

مقدار تولید شمش شرکت در سال گذشته ۳۱,۳۰۰ تن (میانگین ماهانه ۲,۶۰۰ تن) بوده که در نه ماهه ۱۴۰۰ برابر ۲۹,۲۳۵ تن (میانگین ۳,۲۵۰ تن ماهانه) رسیده است، در دی و بهمن در حدود ۳,۳۰۰ و ۳,۱۰۰ تن تولید کرده است.

موجودی ابتدای سال ۱۴۰۰ شمش شرکت برابر ۳۰,۳۴۸ تن بوده در ۹ ماهه امسال فروش ۲۳,۸۴۲ تنی را ثبت کرد و با فروش سه و پنج هزار تتنی دو ماه اخیر موجودی شمش شرکت در انتهای ماه مورد گزارش به ۳۴,۰۰۰ تن رسیده است

در فصل اول ۵۷۳ و در فصل دوم ۵۸۱ میلیارد تومان به طور متوسط برای هر ماه فروش زده است, در پاییز رقم فروش ۲۴۵ میلیارد تومان است و دی و بهمن ۲۵۳ و ۴۴۰ میلیارد تومان است, ارزش موجودی شمش روی شرکت با نرخ آخرین ماه بیش از ۳,۰۰۰ میلیارد تومان است

متوسط نرخ شمش درسال ۹۸ و ۹۹ برابر ۳۱ و ۵۰ هزار تومان بوده است در ۱۱ ماهه برابر ۷۲ هزار تومان، دی و بهمن ۸۳ و ۸۶ هزار تومان است.

شخارک در بهمن نیز عملکرد خوبی داشته است

شرکت در بهمن ۶۰,۳۵۵ تن متانول و ۲۲,۱۱۰ تن LPG تولید کرده است. میانگین تولید سال ۹۹ هر یک از این دو محصول به ترتیب ۵۳.۰۹۴ و ۲۰.۳۲۱ تن بوده و در نه ماهه سال جاری به ۵۰,۷۶۳ و ۲۳,۴۰۳ تن رسیده است.

در این ماه ۱۰۴,۷۸۰ تن متانول و ۱۰,۰۳۹ تن LPG به فروش رساند. میانگین فروش نه ماهه متانول و LPG به ترتیب ۴۳,۴۰۹ و ۲۵,۲۲۴ تن می‌باشد.در پایان بهمن ماه موجودی پایان دوره متانول به ۷,۸۵۵ تن رسیده است. شرکت در این ماه فروش عالی ۱,۲۳۵ میلیارد تومانی را به ثبت رسانده است. میانگین فروش ماهانه سال ۹۹، ۴۲۲ میلیارد تومان بوده و در ۹ ماهه امسال به ۶۷۸ میلیارد تومان رسیده است. نرخ فروش متانول شرکت در دی و بهمن به ترتیب ۷۲,۰۴۴ و ۸۴,۸۷۹ ریال گزارش شده، میانگین نرخ سال ۹۹ و ۹ ماهه امسال به ترتیب ۵۲,۵۶۶ و ۷۷,۸۱۰ ریال بوده است.

کزغال در بهمن ۱۱۷ میلیارد تومان فروش داشت

کزغال در بهمن ۳۸،۲۲۵ تن تولید داشته است. متوسط تولید ۱۰ ماه گذشته ۳۰،۲۹۷ تن بوده است. متوسط تولید ۱۲ ماه سال مالی گذشته ۵۱،۳۴۷ تن بوده است. کاهش تولیدات در نیمه ابتدایی سال جاری به دلیل اورهال بوده است. فروش کنسانتره در بهمن ۳۳،۶۶۱ تن بوده است. به طور متوسط در ۱۰ ماه گذشته به ازای هر ماه ۳۷،۰۸۸ تن فروش داشته است. شرکت از فروردین تا اسفند سال قبل ۵۲،۲۱۶ تن کنسانتره فروخته است.

شرکت بهمن ماه درآمد ۱۱۷ میلیارد تومان را گزارش کرده است. متوسط درآمد ۱۰ ماه گذشته ۱۱۹ میلیارد تومان بوده است. متوسط فروش سال قبل ۱۱۹ میلیارد تومان بوده است.

کزغال این ماه کنسانتره را با نرخ ۳۴،۶۸۳ ریال به ازای هر کیلو انجام داده است. متوسط نرخ فرودین تا دی ۳۵،۶۳۰ ریال بوده است. فروش‌های فروردین تا اسفند ۹۹ به طور متوسط با نرخ ۲۴،۲۳۹ ریال به ازای هر کیلو انجام شده است.

رخدادهای بازارجهانی

تحلیل وضعیت متانول در بازارهای جهانی

با وجود افزایش قیمت خام، بازار متانول مقاومت زیادی نسبت به افزایش نرخ از خود نشان داد. در هر صورت قیمت در هفته‌ای که گذشت ۳ دلار افزایش پیدا کرد. با بالا رفتن قیمت زغال سنگ و همچنین کاهش تقاضا در صنایع پایین‌دستی در چین، بازار متانول دچار رکود شده است.

فعالان بازار اظهار کردند سیاست‌های اتخاذی چین نسبت به زغال‌سنگ و همچنین افزایش تنش میان روسیه و اوکراین که تأثیر قابل توجهی بر قیمت نفت خام دارد بر روی معاملات با حجم کم در آسیا اثرگذار است. پیش‌بینی مسیر آینده متانول در شرایط فعلی که هزینه تولید آن رو به افزایش و تقاضای صنایع پایین دستی رو به کاهش است بسیار دشوار است.

نقشه بازار بورس

تأثیرگذاری تحولات جهانی بر بورس ایران

کد خبر 558149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.