نمایش آثار هنرمندان توان‌یاب در خارج از کشور

دومین جشنواره همام (جشنواره تخصصی ویژه توان‌یابان کشور) امروز جمعه ششم اسفندماه در مؤسسه فرهنگی هنری صبا رسماً کلید خورد.

به گزارش ایمنا، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که در افتتاحیه این جشنواره حضور داشت، از برنامه‌ریزی این وزارتخانه برای برپایی و برگزاری نمایشگاه آثار هنرمندان توان‌یاب در خارج از کشور خبر داد.

اسماعیلی در مراسم افتتاحیه دومین جشنواره همام با اشاره به ظرفیت و توانایی شرکت‌کنندگان در دومین دوره از این جشنواره اظهار کرد: «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این آمادگی را دارد که از هنرمندان توان‌یاب جامعه در بخش‌های مختلف هنری حمایت کند.»

وی از برنامه‌ریزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برپایی نمایشگاه‌های آثار هنرمندان توان‌یاب در خارج از کشور خبر داد و گفت: «بنا داریم از ظرفیت این هنرمندان برای معرفی آثارشان در نمایشگاه‌های خارج از کشور استفاده کنیم و نمایشگاه‌ها آثار آنها را برگزار کنیم.»

در ادامه محمدرضا مشهدی دبیرکل دومین جشنواره ملی هنری هُمام نیز در مراسم افتتاحیه این جشنواره گفت: «ما با برگزاری یک نمایشگاه از آثار تجسمی و صنایع‌دستی هنرمندان توان‌یاب متوجه ظرفیت بسیار درخشان این هنرمندان در سراسر کشور شدیم و تصمیم گرفتیم اولین دوره جشنواره هُمام را دو سال پیش برگزار کنیم و با توجه به پتانسیل قوی که در توان‌یابان دیدیم هیئت برگزاری و شورای سیاست‌گذاری به این نتیجه رسیدند که این جشنواره به صورت دوسالانه برگزار شود تا هنرمندان توان‌یاب بتوانند برای دو سال آینده برنامه‌ریزی و فرصت کافی برای ارائه آثارشان داشته باشند.»

نمایش آثار هنرمندان توانیاب در خارج از کشور

وی تصریح کرد: «در دو سال گذشته که دوره اول جشنواره هُمام برگزار شد، تعداد زیادی از هنرمندان توان‌یاب شناسایی و به جامعه هنری معرفی شدند. این هنرمندان با مسئولان برگزاری جشنواره، داوران و سایر هنرمندان ارتباط داشتند و در رویدادهای مختلف به این هنرمندان پیشنهاد شد که اثر خلق کنند. این ارتباط دوجانبه بین برگزارکنندگان رویدادهای فرهنگی و هنری و هنرمندان توان‌یاب تأثیر قابل توجهی بر رشد و معرفی هنرمندان توان‌یاب داشت.»

دبیرکل دومین جشنواره ملی هنری هُمام درباره تعداد افرادی که امسال در جشنواره همام شرکت کرده‌اند، اعلام کرد: «از طریق بانک اطلاعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها، سازمان بهزیستی و خیریه امام رضا (ع) فراخوان جشنواره به تمام توان‌یابان ارسال شد. همچنین این فراخوان از طریق رسانه‌های جمعی نیز اعلام شد و در مجموع دبیرخانه همام سه هزار اثر شامل ۳۳ اثر موسیقی و بقیه در بخش‌های مختلف هنرهای تجسمی و صنایع دستی را دریافت کرد.»

وی گفت: «پس از سه مرحله داوری ۲۴۰ اثر برای نمایش در نمایشگاه انتخاب شدند. تعداد از آثار نیز به بخش فروشگاه عرضه محصولات راه پیدا کردند و در معرض فروش قرار خواهندگرفت.»

مشهدی درباره زمان جشنواره گفت: «این نمایشگاه تا دهم اسفند در مجموعه فرهنگی هنری صبای فرهنگستان هنر واقع در خیابان ولی‌عصر چهار راه طالقانی برپا خواهد بود. هشت کارگاه آموزشی نیز در خلال جشنواره برای ارتقای توان هنری توان‌یابان برگزار می‌شود و همه افرادی که آثارشان به بخش نمایشگاه راه پیدا کرده است با یک همراه در تهران استقرار پیدا می‌کنند که هزینه‌های اقامت آنها بر عهده جشنواره است.»

وی گفت: «پیش‌بینی شده که نمایشگاه آثار برگزیده با هماهنگی سازمان ارتباطات اسلامی در کشورهای آلمان، فرانسه و ژاپن نیز برگزار شود. سه اثر برگزیده و یا هنرمندان سه اثر برتر نیز به اکسپوهای هنری بین‌المللی اعزام خواهند شد.»

منبع: ایسنا

کد خبر 558025

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.