ماجرای عودت واکسن آسترازنکا به لهستان چه بود؟

وزیر بهداشت با اشاره به خبری مبنی بر عودت واکسن آسترازنکا به لهستان گفت: برگشت واکسن در کار نبود بلکه تعویض واکسن بود. هر محموله واکسن که به کشور وارد می‌شود باید بررسی و منبع آن، تأیید شود. منبع واکسن‌های اهدایی واردشده اخیر، مورد تأیید سازمان غذا و دارو نبود.

به گزارش ایمنا، بهرام عین‌اللهی در حاشیه بازدید از بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر، اظهار کرد: فعالیت گروه‌های ضدواکسن محدود به ایران نیست بلکه در خیلی از کشورها فعالیت دارند اما تمام دانشمندان جهان به اجماع رسیده‌اند که مهمترین راه پیشگیری از کرونا، تزریق واکسن است. هر کشوری که پوشش واکسیناسیون کرونا در آن کمتر باشد، مرگ‌ومیر بالاتری دارد.

وی افزود: در ایران که میزان واکسیناسیون با مشارکت و حمایت مردم، افزایش قابل‌توجهی یافته، میزان مرگ‌ومیر بیماران کووید ۱۹ نسبت به اکثر کشورهای جهان کمتر است.

وزیر بهداشت در خصوص عودت واکسن آسترازنکا به لهستان گفت: برگشت واکسن در کار نبود بلکه تعویض واکسن بود. هر محموله واکسن که به کشور وارد می‌شود باید بررسی و منبع آن، تأیید شود. منبع واکسن‌های اهدایی واردشده اخیر، مورد تأیید سازمان غذا و دارو نبود و با کشور مبدأ هماهنگی‌های لازم را انجام دادیم و این محموله را عودت دادیم، به همان تعداد واکسن‌های مورد تأیید را جایگزین و ارسال کردند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از وظایف مهم وزارت بهداشت، اجرای قانون جوانی جمعیت و تشویق زوجین به فرزندآوری است. در سال‌های اخیر نرخ رشد جمعیت در کشور بسیار کاهش یافته که یک تهدید بسیار بزرگ برای آینده کشور است. در تنظیم و کنترل جمعیت، وزارت بهداشت در سال‌های گذشته نقش مهمی را داشت و اکنون هم باید نقش مهمی در جوانی جمعیت داشته باشیم. قرارگاه جوانی جمعیت در وزارت بهداشت تشکیل شد که مسئولیت آن با بنده است. در این قرارگاه، متخصصین و نمایندگان دستگاه‌های مربوطه و مؤثر مانند بیمه‌ها حضور دارند. بیمه‌ها باید در این زمینه از تمام ظرفیت‌های خود استفاده کنند و خدمات رایگان به زوجین ارائه شود؛ زنان باردار فاقد بیمه، تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند.

عین‌اللهی گفت: بوشهر یکی از استان‌های محروم است و امکانات حوزه سلامت در این استان نسبت به جمعیت، کافی و مناسب نیست که لازم است اقدامات جدی در این زمینه انجام شود. بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر، تنها بیمارستان آموزشی استان است و تعداد تخت‌های آن برای جمعیت بوشهر کافی نیست که در همین راستا باید طرح گسترش بیمارستان شهدای خلیج فارس اجرا شود.

وی افزود: از بیمارستان سلمان فارسی بوشهر که متعلق به سازمان اجتماعی است بازدید کردیم و امکان تبدیل آن مرکز به بیمارستان آموزشی نیز وجود دارد، در این زمینه مذاکراتی با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی داشتیم و مورد موافقت وی نیز قرار گرفت. از بیمارستان امیرالمؤمنین (ع) بوشهر نیز بازدید کردیم و حتماً لازم است که با تعریف پروژه‌های جدید، ظرفیت درمانی بوشهر ارتقا پیدا کند.

وزیر بهداشت اظهار کرد: از ابتدای دولت سیزدهم، کمیته علمی بسیار قوی با حضور اساتید رشته‌های مختلف کشور تشکیل شده است و این کمیته، کارگروه‌های تخصصی و مختلفی دارد که هدف آنها، بررسی مستمر وضعیت بیماری، مرگ‌ومیر و نیز اثربخشی واکسیناسیون است. خوشبختانه در حال حاضر پروتکل درمانی کرونا در تمام کشور یکسان است و یک صدای واحد وجود دارد که مورد اجماع متخصصین برجسته کشور است.

منبع: تسنیم

کد خبر 557979

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.