تکالیف مازاد شبکه بانکی، عاملی برای افزایش نرخ تورم

رئیس کل بانک مرکزی گفت: تحمیل تکالیف مازاد به شبکه بانکی، منجر به افزایش ناترازی، اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی، رشد پایه پولی و در نتیجه افزایش نرخ تورم می‌شود.

به گزارش ایمنا و به نقل از صدا و سیما، علی صالح‌آبادی پس از دیدار با همتای عراقی خود در پاسخ به سوالی در خصوص تعیین و تکلیف بانک‌ها در بودجه سال آینده، اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون، حدود دو هزار و ۳۰۰ همت مجموع تسهیلات پرداختی شبکه بانکی بوده که حدود ۶۷ درصد آن مربوط به سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی است.

وی با بیان اینکه در کمیسیون تلفیق و در بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰, در بندهای مختلفی، بانک‌ها را مکلف به تکالیفی کردند که بیش از توان شبکه بانکی است، افزود: در تبصره ۱۶ لایحه بودجه ۱۴۰۱، بیش از هزار و ۳۰۰ همت تسهیلات تکلیفی در نظر گرفته شده که بانک‌ها موظف به پرداخت آن‌ها در سال آینده هستند که این میزان نسبت به تسهیلات پرداخت شده در سال جاری، چند برابر است.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه این تسهیلات تکلیفی تنها مختص به تبصره ۱۶ نیست، خاطرنشان کرد: در بندهای الحاقی دیگر موضوعاتی مطرح شده که مغایر با لایحه دولت است، زیرا آنچه ما در لایحه دولت به آن اشاره کرده بودیم یک بند کلی بود و قرار بر این شد برابر آئین نامه‌های دولت و با توجه به منابع موجود بانک‌ها، این موارد مشخص شود، اما در کمیسیون تلفیق این‌ها به جزئیات اشاره شد، همچنین بندهای دیگری الحاق شد که در لایحه دولت نبود.

صالح‌آبادی با بیان اینکه افزایش روابط بانکی، زمینه ساز توسعه تجارت میان ایران و عراق است، تصریح کرد: خوشبختانه مبادلات تجاری و بازرگانی میان ما عراق در ساال‌های اخیر پیشرفت خوبی داشته و کشور عراق نقش مهمی در منطقه دارد و جز همسایگان خوب ما است؛ طبعاً توسعه تعاملات بانکی میان ما و عراق جز اولویت‌ها است.

وی افزود: توسعه تعاملات تجاری و گسترش روابط میان ایران و همسایگان، جز اولویت‌های کشور و در دولت سیزدهم مورد تاکید است.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به سفر ماه‌های اخیر خود به عراق برای گسترش روابط اقتصادی و تعاملات بانکی دو کشور، گفت: سفر امروز رئیس بانک مرکزی عراق به کشورمان، در راستای تعاملات بانکی و اقتصادی میان دو کشور بوده است.

کد خبر 557878

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.