آیا ابتلای مجدد به دو زیرسویه مختلف امیکرون امکان‌پذیر است؟

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که احتمال ابتلای مجدد به دو زیرسویه مختلف امیکرون وجود دارد اما اتفاق نادری است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، زمانی که در اواخر سال ۲۰۲۱ میلادی سویه امیکرون ویروس کرونا به صورت گسترده‌ای شیوع پیدا کرد، اکثر موارد ابتلاء به بیماری کووید -۱۹، به یکی از زیرسویه‌های امیکرون به نام BA.1 آلوده شده بودند. سپس در ابتدای سال ۲۰۲۲ میلادی، زیرسویه جدیدی از امیکرون در بسیاری از کشورها شناسایی شد که BA.2 نام دارد.

گروهی از محققان دانمارکی به منظور بررسی احتمال ابتلای مجدد به دو زیرسویه مختلف امیکرون، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، هزار و ۷۳۹ فرد را مورد ارزیابی قرار دادند، تست کرونای این افراد دو بار با فاصله بین ۲۰ تا ۶۰ روز مثبت شده است. نتایج بررسی‌های انجام شده در دانمارک نشان می‌دهد این امکان وجود دارد که افراد آلوده به زیرسویه BA.1 به مدت کوتاهی پس از ابتلاء به این سویه، مجدداً به زیرسویه BA.2 آلوده شوند، البته چنین وضعیتی به ندرت رخ می‌دهد. محققان بار ویروسی کمتری را در عفونت دوم شناسایی کرده‌اند، این اتفاق نشان می‌دهد که عفونت اول تا حدی ایمنی لازم را در بدن بیماران ایجاد کرده است.

داده‌های ارائه شده نشان می‌دهد که زیرسویه BA.2 بیش از ۸۸ درصد موارد ابتلاء در دانمارک را تشکیل می‌دهد، موارد ابتلاء به این زیرسویه در بریتانیا، آفریقای جنوبی و نروژ رو به افزایش است. به گفته محققان، ابتلای مجدد به بیماری کووید -۱۹ بیشتر در میان جوانان و افراد واکسینه نشده مشاهده می‌شود که معمولاً دچار نوع خفیف بیماری می‌شوند و تقریباً اکثر آن‌ها در بیمارستان بستری نمی‌شوند یا جان خود را بر اثر این بیماری از دست نمی‌دهند.

کد خبر 557762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.