آماده گسترش همکاری‌ها و انتقال دانش فنی به کشورهای آفریقایی هستیم

رئیس‌جمهور گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره روابط خوبی با کشورهای آفریقایی داشته و با همین نگاه آماده گسترش همکاری‌ها با کشورهای این قاره هستیم.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی، بعد از ظهر سه‌شنبه در دیدار «فیلیبی نیوسی» رئیس‌جمهور موزامبیک با ابراز خرسندی از سخنان وی درباره نتایج موفق برنامه‌های توسعه‌ای کشورش اظهار کرد: از نگاه جمهوری اسلامی ایران کشورهای آفریقایی، سرزمین‌هایی سرشار از استعدادها و منابع غنی هستند که متأسفانه در طی چند قرن گذشته همواره مورد دستبرد کشورهای غربی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه کشورهای غربی آفریقا را برای خودشان می‌خواهند و ما آفریقا را برای آفریقایی‌ها می‌خواهیم، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره روابط خوبی با کشورهای آفریقایی داشته و امروز بر اساس همین نگاه سازنده ایران به آفریقا آماده گسترش همکاری‌ها با کشورهای این قاره هستیم.

رئیسی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی همواره باور داشته که کشورهای آفریقایی از مردمی پرتلاش و ذخایر و استعدادهای چشمگیر برای رشد و پیشرفت برخوردار هستند، اظهار داشت: دولت سیزدهم در راستای همین نگاه آماده گسترش همکاری‌های تجاری و اقتصادی با کشورهای آفریقایی و به ویژه موزامبیک و انتقال تجربیات و دانش فنی به این کشورهاست.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره روابط خوبی با کشورهای آفریقایی داشته‌ایم، تصریح کرد: از وزیر امور خارجه می‌خواهم مقدمات برگزاری هر چه سریع‌تر کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی را فراهم کند تا روند گسترش تعاملات دو کشور را تسریع کند.

وی خاطرنشان کرد: کشورهای غربی آفریقا را برای خودشان می‌خواهند اما ما شما را برای خودتان می‌خواهیم. کشورهای غربی و زیاده‌خواهان جهان صرفاً به دنبال سوءاستفاده از منابع کشورهای آفریقایی هستند، اگر نه تلاش رژیم صهیونیستی برای عضویت در اتحادیه آفریقا چه مفهوم و دلیل دیگری می‌تواند داشته باشد؟

رئیس‌جمهور با بیان اینکه غربی‌ها و آمریکایی‌ها هر جا که رفتند صرفاً به دنبال منافع خودشان بوده‌اند و گامی برای آبادانی آن کشورها برنداشته‌اند، افزود: ایجاد ناامنی‌ها و فعالیت‌هایی که گروه‌های تروریستی در سال‌های اخیر در برخی کشورهای آفریقایی دارند نیز ریشه در دخالت‌های غربی‌ها و آمریکایی‌ها دارد. اعتراف مقامات سابق آمریکا به تشکیل داعش از سوی این کشور سند اثبات این ادعاست.

«فیلیبی نیوسی» رئیس جمهور موزامبیک نیز در این دیدار با بیان ابراز علاقه کشورش برای گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران گفت: ذخایر و منابع طبیعی زیادی داریم که می‌توانیم با استفاده از توانمندی‌های فنی متخصصین ایرانی از آنها به نفع مردم موزامبیک و در راستای توسعه تعاملات دو کشور بهره بگیریم.

رئیس جمهور موزامبیک یکی از مشکلات جدی در مسیر توسعه کشورش را رواج ناامنی و تروریسم عنوان کرد که عمدتاً از خارج از مرزهای این کشور هدایت و کنترل می‌شود.

کد خبر 557380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.