قیمت کارخانه ۴۰ درصد ارزان‌تر از قیمت واقعی خودرو است

یک کارشناس خودرو با بیان اینکه قیمت کارخانه ۴۰ درصد ارزان‌تر از قیمت واقعی خودرو است، گفت: همین اقدامات منجربه ایجاد صف‌های خرید خودرو از کارخانه‌ها شده است. واقعیت این است که اگر هم‌اکنون قیمت‌های بازار خودرو شناور شود، برای فروش ۹۰۰ هزار خودرویی که در سال تولید می‌شود مشتری وجود ندارد.

فربد زاوه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: با تفاوتی که اکنون در قیمت خودرو درب کارخانه و بازار وجود دارد، حداقل در هر سال باید پنج تا شش میلیون دستگاه اتومبیل تولید شود تا قرعه‌کشی‌ها حذف شود و اختلاف قیمت بازار و کارخانه از بین رود. ساده‌ترین راه برای مدیریت بازار خودرو، اصلاح قیمت آن است؛ با افزایش تولید مشکلی حل نخواهد شد.

وی گفت: مشکل بازار خودرو ایران این است که مبنای آماری اعداد و ارقام مسئولان که در محاسباتشان به کار می‌برند، صحیح نیست. به طوری که ظرفیت بازار بر پایه قیمت شناور و قدرت خرید سال ۸۶ سنجیده می‌شود. این در حالی است که اکنون قدرت خرید مردم بسیار کمتر شده اما قیمت‌ها سرکوب شده است.

این کارشناس خودرو با بیان اینکه با این وجود قیمتی که دولت محاسبه می‌کند، ۴۰ درصد ارزان‌تر از قیمت واقعی خودرو است، اضافه کرد: همین اقدامات منجر به ایجاد صف‌های خرید خودرو از کارخانه‌ها شده است. واقعیت این است که اگر هم‌اکنون قیمت‌های بازار خودرو شناور شود، برای فروش ۹۰۰ هزار خودرویی که در سال تولید می‌شود مشتری وجود ندارد.

زاوه ادامه داد: برای حذف تفاوت قیمت کارخانه و بازار با افزایش عرضه هم دولت باید تیراژ تولید کارخانه‌ها را حداقل به سه میلیون دستگاه در سال برساند تا به عنوان نمونه قیمت پژو ۲۰۶ به ۱۴۰ میلیون تومان برسد.

وی تاکید کرد: در شرایط فعلی و با وجود تورم سنگین کشور، تأمین نقدینگی این طرح شدنی نبوده و قیمت تمام شده خودروها هم تناسبی با این مقادیر ندارد.

کد خبر 556833

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.