نامرئی‌سازی تسلیحات جنگی با فرامواد

یک دکترای شیمی آلی گفت: مبحثی که امروزه بسیار مطرح شده، خاصیت نامرئی‌سازی فرامواد است. با کمک این ویژگی می‌توان تمام تسلیحات جنگی ازجمله پهپاد، موشک و اتاق‌های جنگی را نامرئی ساخت و امنیت منطقه را افزایش داد.

حمیدرضا یوسفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه فرامواد به متامتریال نیز شناخته می‌شود، اظهار کرد: برخی از افراد به اشتباه فکر می‌کنند علم فرامواد منحصر به یک رشته است؛ در صورتی که این مسئله اشتباه بوده و علم نوین به سمت استفاده از دانش‌های مختلف حرکت کرده است.

وی افزود: در دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ میلادی برای نخستین بار اصطلاح فرامواد مطرح شد و ابتدایی‌ترین مباحث پیرامون آن به صورت تئوری شکل گرفت؛ با طرح شدن مباحثی پیرامون فرامواد دانشمندان بزرگی تحقیقات خود را پیرامون این علم و ایجاد ترکیب‌های مختلف آغاز کردند.

این دکترای شیمی آلی ادامه داد: سرنوشت فرامواد در ابتدا مشخص نبود، اما امروزه می‌توان گفت جایگاه خود را در جوامع علمی پیدا کرده است؛ ابتدایی‌ترین آزمایش‌ها در این زمینه توسط پروفسور «اسمیت» در دانشگاه کالیفرنیا انجام شد؛ وی دو ماده کاملاً متفاوت را با یکدیگر ترکیب کرد و به محصولی جدید دست‌یافت که می‌توانست نورهای مضر را منعکس کند.

وی تصریح کرد: هنگامی که پروفسور اسمیت این ترکیب جدید را ایجاد کرد، یک رویداد مهم در علوم مرتبط با اشعه‌ها از جمله ساخت آنتن‌های هوشمند، لنزها و اشعه‌های ماورای بنفش ایجاد شد؛ این ترکیب نورهای مضر را جذب نمی‌کند. امروزه نیز بیشترین کاربرد فرامواد در زمینه اشعه‌ها و مواد الکترومغناطیس است.

یوسفی در رابطه با استخراج فرامواد از طبیعت گفت: فرامواد یا متامتریال از طبیعت استخراج نمی‌شود؛ بلکه یک محصول مصنوعی است که از طریق ترکیب مواد مختلف و ایجاد یک ماده مرکب کامپوزیتی تولید می‌شود.

وی اشاره کرد: با پیشرفت علم و تکنولوژی فرامواد نیز توسعه یافت و در رشته‌های دیگر مورد بررسی قرار گرفت به نوعی که امروزه در علوم مهندسی و نظامی بسیار کاربرد دارد؛ در حال حاضر فرامواد یکی از علومی است که جایگاه بسیار خوبی پیدا کرده و به دانشجویان پیشنهاد می‌شود پیرامون این علم تحقیق کنند.

این دکترای شیمی آلی در رابطه با کاربردهای فرامواد گفت: یکی از کاربردهای فرا مواد در زمینه خودروسازی است که با استفاده آن‌ها در ساخت بدنه می‌توان صدمات مالی و جانی را کاهش داد. این علم در پزشکی، نظامی و صنایع هواپیماسازی نیز استفاده‌های بسیاری دارد.

وی در رابطه با ویژگی نامرئی‌سازی فرامواد گفت: مبحثی که امروزه بسیار مطرح شده خاصیت نامرئی‌سازی با کمک فراموادها است؛ البته این مسئله در مراحل اولیه است، اما امید بسیاری نسبت به اجرایی شدن آن وجود دارد. با کمک این ویژگی می‌توان تمام تسلیحات جنگی از جمله پهپاد، موشک و اتاق‌های جنگی را نامرئی کرد تا امنیت منطقه را افزایش داد.

یوسفی تاکید کرد: با توجه به موارد ذکر شد هنوز علم فرامواد نیاز به آزمون و خطا دارد و می‌توان گفت بشر تا کنون به درصد کمی از ویژگی‌های این مواد دست‌یافته است. فرا مواد کاملاً مرتبط با کامپوزیت‌ها است که اکنون در صنایع مختلف بسیار مورد استفاده قرار گرفته است.

کد خبر 556651

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.