روز کم رمق بورس

افت ارزش و حجم معاملات نسبت به هفته گذشته، کاهش قیمت دلار به محدوده ۲۶ هزار تومان و خروج نقدینگی حقیقی از بازار، مهم‌ترین رخدادهای امروز بود. بازار همچنان درگیر اخبار مذاکرات است و انتظار خبر مشخصی را می‌کشد، روز جاری در بازار بورس شاهد افت ارزش ۲۲۲ و در بازار فرابورس ۱۰۴ نماد بودیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در روز جاری شاهد ورود پول به نمادهای بانکی و خودرویی بودیم، نماد تجلی نیز پس از یک رشد محسوس امروز به محدوده کف دامنه نوسان رسید.

روز کم رمق بورس

بورس اوراق بهادار تهران

شاخص کل بازار بورس تهران با افت ۲۷۹ واحدی به سطح ۱ میلیون ۲۸۲ هزار واحد رسید، شاخص کل هم وزن با کاهش ۱۹۸ واحدی در سطح ۳۲۵ هزار و ۸۳ واحد قرار گرفت، شاخص کل بازار کاهش ۰.۰۲ درصدی و شاخص هم وزن کاهش ۰.۰۶ درصدی را نسبت به روز کاری گذشته تجربه کردند.

تعداد نمادهای مثبت بازار بورس: ۱۵۱

تعداد نمادهای منفی بازار بورس: ۲۲۲

فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با کاهش ۱۱ واحدی به سطح ۱۷ هزار ۵۱۵ واحد رسید و نسبت به روز گذشته کاهش ۰.۰۷ درصدی تجربه کرد.

تعداد نمادهای مثبت بازار فرابورس: ۱۳۶

تعداد نمادهای منفی بازار فرابورس: ۱۰۴

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۲۹ هزار ۳۱۷ و ۲۰ هزار ۳۰۳ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۵ میلیارد ۲۸۵ و ۲ میلیارد ۹۰۲ میلیون برگه سهم بود.

شاخص‌ها

روز کم رمق بورسروز کم رمق بورس

تحلیل تکنیکال شاخص‌کل

پیش بینی رفتار نوسانی بین دو سطح یک میلیون ۲۸۰ هزار واحد تا یک میلیون ۳۰۰ هزار واحد.

روز کم رمق بورس

نماد دو باشگاه استقلال و پرسپولیس امروز در سازمان بورس ثبت می‌شود

حسین قربانزاده در پاسخ به دغدغه امام جمعه موقت تهران درخصوص واگذاری سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس از ثبت نماد دو باشگاه در سازمان بورس طی امروز خبر داد و گفت: ابوترابی به درستی اشاره کرد که باید دقت کرد سهام دو باشگاه دست افراد خاص نیفتد. وی افزود: از سه ماه قبل که فرآیند واگذاری سرخابی‌ها مجدداً کلید زده شد، یکی از نکات محوری مد نظر این بود که فرآیند واگذاری حتماً به نحوی اتفاق افتد که عموم مردم و به ویژه هواداران در مالکیت و مدیریت این باشگاه‌ها دخالت و مشارکت داشته باشند. بنابراین گزارش، امام جمعه موقت تهران ضمن لزوم برنامه‌ریزی دولت برای عدم واگذاری سهام سرخابی‌ها به افراد خاص گفت: سهام دو باشگاه باید در اختیار هوادران باشد و برای خرید محدودیت ایجاد شود.

امکان خرید آنلاین سیمان از انبار ۳۵ شرکت در بورس کالا فراهم شد

برای انجام معاملات گواهی سپرده سیمان، حداقل و حداکثر خرید ۱۰ تا ۱۰۰ تن بوده و هر گواهی سپرده سیمان معادل یک کیلوگرم سیمان است. به این ترتیب هر فردی که تمایل به خرید دارد باید حداقل ۱۰ هزار گواهی معادل ۱۰ تن سیمان و حداکثر ۱۰۰ هزار گواهی معادل ۱۰۰ تن سیمان تیپ ۲ پاکتی سفارش خرید ثبت کند. هر نماد نیز امکان خرید بیشتر از ۱۰۰ تن را ندارد و انجام معاملات در این روش با همان کد سهامداری مقدور است.

مبنای قیمتی در این روش قیمت روز قبل سیمان در بازار فیزیکی بورس کالا است که با محدوده نوسان مثبت و منفی ۵ درصد در بازار گواهی کشف می‌شود. معاملات گواهی سپرده سیمان که در روزهای دوشنبه و سه شنبه انجام می‌شود از ساعت ۱۲:۴۵ تا ۱۳:۳۰ به صورت پیش گشایش انجام و پس از آن معاملات به صورت تک قیمتی و ناپیوسته انجام می‌شود. به این معنی که خریدار تا دو هفته مهلت دارد محصول را از انبار کارخانه تحویل بگیرد. گواهی سپرده سیمان بازار ثانویه ندارد و کسانی که خرید سیمان انجام داده‌اند حتماً باید نسبت به تحویل از فروشنده و حمل سیمان اقدام کنند.

تحلیل و تحولات شرکت‌ها

تنوین: پذیرش تعهد پذیره نویسی و بازارگردانی اوراق مرابحه شرکت گروه صنعتی آما به مبلغ ۱,۵۰۰ میلیارد ریال، ۴ ساله با سررسید ۱۴۰۴/۱۱/۲۷ و درآمد تعهد پذیره نویسی ۳۰ میلیارد و درآمد کارمزد بازارگردانی برای چهار سال جمعاً ۲۱۰ میلیارد ریال.

افزایش سرمایه حریل

پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق‌العاده در خصوص افزایش سرمایه شرکت ریل پرداز سیر

درصد افزایش سرمایه: ۱۰۰ درصد

محل تأمین: محل آورده نقدی با سلب حق تقدم از سهامداران فعلی

افزایش سرمایه ومعلم

پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق‌العاده در خصوص افزایش سرمایه شرکت بیمه معلم

درصد افزایش سرمایه: ۷۸ درصد

محل تأمین: مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی، سود انباشته

افزایش سرمایه میدکو

پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق‌العاده در خصوص افزایش سرمایه شرکت مادر تخصصی توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه

درصد افزایش سرمایه: ۲۳۳ درصد

محل تأمین: مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی

افزایش سرمایه وسپهر

پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق‌العاده در خصوص افزایش سرمایه شرکت سرمایه گذاری گروه مالی سپهر صادرات

درصد افزایش سرمایه: ۱۵۰ درصد

محل تأمین: مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی

مجمع ولصنم، مجمع سالانه شرکت لیزینگ صنعت و معدن

از جمله پتانسیل‌های شرکت، انجام عملیات شرکت بدون اخذ تسهیلات بوده و در حال حاضر فرصت اخذ تسهیلات از سیستم بانکی و انتشار اوراق مشارکت را داریم و از روش‌های تأمین مالی برای شرکت بهره خواهیم برد و سود عملیاتی شرکت‌ها همانند سال گذشته که ۵۰ درصد افزایش داشتیم افزایش دهیم.

· زمین‌هایی در تهران داریم نزدیک به سه هزار مترمربع که به قیمت دفتری هستند و همچنان ارزش روز اینها محاسبه نشده است، هفت ساختمان در شعب نیز وجود دارد که قیمت بازاری آنان اعداد بسیار خوبی است.

· بستر لیزینگ عملیاتی آماده است و به دنبال تأمین مالی هستیم.

· طبقِ نامه بورس به مجموعه، باید شناوری سهام را تا ۲۵ درصد افزایش دهیم.

· افزایش سرمایه و لیزینگ الکترونیک از جمله برنامه‌های شرکت است.

· میزان تسهیلات قابل پرداخت برای سال ۱۴۰۱ با توجه به بررسی‌های انجام شده و در نظر گرفتن شرایط اقتصادی کشور، حدود ۲.۰۰۰ میلیارد ریال پیش بینی شده است.

· حفظ سهم بازار موجود و سعی در توسعه آن، تنوع بخشی پرتفوی تسهیلاتی شرکت، بازنگری در برنامه‌ریزی استراتژیک و تدوین سند توسعه و طرح تجارت شرکت از جمله برنامه‌های آتی شرکت در سال ۱۴۰۱ است.

نگاهی به بازارهای جهانی

جریانات ریسک گریزی در بازارهای جهانی قوی بود. قیمت طلا در نتیجه این جریانات ریسک گریزی با سرعت بالا به ۱,۹۰۰ دلار رسید، بازارهای سهام با ریزش و نرخ بازدهی اوراق قرضه با توجه به افزایش تقاضا، کاهش پیدا کرد. سرمایه گذاران نگران تشدید تنش‌ها بر سر اوکراین هستند. علی رغم اینکه روسیه ادعا می‌کند نیروهای نظامی‌اش از مرز اوکراین به پایگاه‌هایشان برگشته‌اند، آمریکا آن را تکذیب کرده است. در هفته گذشته سایر اخبار از جمله گزارش آخرین نشست فدرال رزرو تحت شعاع حمله احتمالی روسیه به اوکراین قرار گرفته است. بایدن در نشست شب گذشته اعلام کرد که آمریکا دلایلی برای حمله روسیه به پایتخت اوکراین در روزهای آینده دارد و پوتین تصمیم خود را در خصوص حمله گرفته است.

نرخ تورم تولیدکننده در حالی که انتظار می‌رفت به ۰.۵ درصد برسد، با رشد یک درصدی همراه شد. شاخص خرده فروشی آمریکا در روز چهارشنبه منتشر شد. این شاخص نیز بیش از انتظارات ۱ درصدی بازار افزایش پیدا کرد و به ۳.۳ درصد رسید. در واکنش به داده‌های اقتصادی، انتظارات نرخ بهره‌ای بازار تضعیف شد. انتظار افزایش ۰.۵ درصدی نرخ بهره از ۹۳ درصد در ۱۳ فوریه به ۳۶.۶ درصد کاهش پیدا کرده است. با توجه به کاهش انتظارات، دلار آمریکا هم در هفته گذشته نتوانست رشد کند.

وضعیت ABS در بازارهای جهانی

نرخ نقدی اکریلونیتریل بوتادین استراین CFR چین در هفته‌ی گذشته ۲۰ دلار کاهش داشت و به ۱،۸۷۰ دلار رسید. محصول جنوب شرق آسیا اما بدون تغییر بود و در ۱،۹۲۰ دلار در تن معامله شد.

حجم تقاضای نقدی ABS برای محموله‌های آتی چندان جالب توجه نبود که عامل این امر، عرضه مکفی در بازارهای داخلی و چشم‌انداز مبهم بوده است. در چین، حجم موجودی انبار توزیع کنندگان داخلی بالا است و نرخ عملیات پایین دستی هنوز به قبل از تعطیلات برنگشته است. از جانب دیگر، پیش بینی ناپذیری در صنعت بالادستی نفت و شرایط روسیه و اوکراین، خریداران را از واردات به سمت عرضه‌های داخلی سوق داده است. نفت ۳.۵۸ دلار رشد هفتگی داشت و به ۹۴.۵ دلار رسید. مارجین تولیدکنندگان ABS در حدود ۲۶۳ دلار در تن محاسبه می‌شود.

افت قیمت سنگ آهن در بازار داخلی چین

بعد از اینکه با توجه به تمایلات ضعیف در بازار، قیمت در بازار آتی کاهش پیدا کرد، قیمت در بازار نقدی چین نیز با افت قیمت مواجه شد. قیمت در بازار آتی چین در روز سه شنبه حدود ۱۰ درصد نسبت به روز دوشنبه کاهش داشت. دولت چین مجدداً اعلام کرده که در بازار دخالت می‌کند. این سومین باری است که دولت چین به فعالین بازار یادآوری کرده که وارد عمل خواهد شد.

به نظر می‌رسد فضای بیشتری برای کاهش قیمت سنگ آهن وجود دارد زیرا قیمت‌ها بالاتر از قیمت محموله‌ها در بنادر چین است و تقاضا باز طرف کارخانه‌ها نیز محدوده بوده است.

تحلیل وضعیت پت در بازارهای جهانی

قیمت پلی اتیلن ترفتالات فوب شمال شرق آسیا در هفته گذشته تغییری نداشت و ۱،۱۵۰ دلار در تن معامله شد. پت فوب جنوب شرق آسیا ۱۵ دلار رشد یافت و به ۱،۲۳۰ دلار رسید.

تقاضا برای محصول در بازارهای آسیا همچنان کم است و بازاریان به کندی فعالیت در تولیدات محصولات نهایی اشاره می‌کنند. در بخش الیاف پلی استر این امر به وضوح مشخص است و فعالیت بالای این صنعت منوط به بازگشت تقاضا از جانب کارخانجات پوشاک و کفش است. خریداران بسیار محتاطانه عمل می‌کنند و هیچکس نمی‌خواهد که با خرید بیش از حد جریان نقدی شرکت را به خطر بیندازد.

اما بر خلاف تقاضای پایین، قیمت‌های POY و DTY با توجه به صعود نفت، بالا رفت. در گرید بطری، قیمت‌ها در جنوب شرق و شمال شرق آسیا پایدار بود، اما حجم عرضه کمتر از هفته‌های قبل گزارش شد.

نقشه بازار بورس

روز کم رمق بورسروز کم رمق بورس

کد خبر 556557

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.