۲۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۶:۳۵
کودکان در چنگ «امیکرون»

دو ماه از شناسایی نخستین مبتلای قطعی به ویروس امیکرون می‌گذرد و در ادامه روند گسترش آن در کشور، هدف گرفته شدن کودکان توسط این سویه جدید و آسیب‌پذیر بودن این گروه در برابر این سویه، بر همگان آشکار و منجر به ایجاد نگرانی‌های مضاعفی در والدین و کادر درمان شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، براساس آمارهای وزارت بهداشت در آبان‌ماه میزان بستری کودکان و نوجوانان زیر ١٨ سال ٩ درصد بود اما با رشد دو برابری میزان بستری کودکان و نوجوانان زیر ١٨ سال، درحال حاضر این عدد به ٢٢ درصد رسیده است. عوارض بیماری کووید ۱۹ در میان خردسالان و کودکان با علائم شناخته‌شده سویه‌های قبلی در میان بزرگسالان متفاوت است. شیوع سریع‌تر و گسترده‌تر سویه امیکرون به ویژه در بین کودکان بر نگرانی متخصصان و والدین افزوده است. گروهی از متخصصان آلمانی نیز متوجه علائم جدیدی از کرونای امیکرون در میان کودکان شدند که شامل مشکلات گوارشی و بی‌اشتهایی می‌شود.

به گفته متخصصان، میزان شیوع کرونای امیکرون در میان کودکان افزایش پیدا کرده است و اغلب به تزریق سرم نیاز پیدا می‌کنند زیرا تمایلی به غذا خوردن یا نوشیدن مایعات ندارند؛ اما معمولاً درگیر مشکلات تنفسی نمی‌شوند. شدت بروز کرونای امیکرون در خردسالان خفیف‌تر است و در مقایسه با بزرگسالان خیلی به دستگاه تنفس مصنوعی نیاز پیدا نمی‌کنند.

اکنون جهان با سویه امیکرون مواجه است که به نسبت واریانت‌های پیشین، برای کودکان خطرناک به نظر می‌رسد. مقایسه اطلاعات واصله از آفریقای‌جنوبی در زمان سویه دلتا و زمان حال که امیکرون غالب شده، نشان می‌دهد که پذیرش بیمارستانی کودکان به دلیل کرونا حدود ۵۰ درصد افزایش داشته است، هرچند شدت وضعیت بیماران کمتر از دلتا بوده است. طبق یک مطالعه پره-پرینت توسط دکتر «واسیلا جاسات» و همکارانش در ماه گذشته که با Lancet ثبت شد، ۱۷ درصد کل بستری‌ها در موج امیکرون را کودکان تشکیل می‌دهند و ۱۰ درصد از کل بستری‌ها نیز زیر پنج سال سن دارند که تقریباً همگی واکسینه نشده بودند.

از مهم‌ترین علت ابتلای کودکان به بیماری کرونا به خصوص امیکرون می‌توان به سهل‌انگاری والدین، رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی، مشارکت دادن کودکان در میهمانی‌های خانوادگی، مراجعه نکردن برای واکسیناسیون و تصور غلط مبتلا نشدن کودکان به بیماری کرونا اشاره کرد.

کودکان در چنگ «امیکرون»

تأثیر همه‌گیری کرونا بر سلامت روان کودکان

محققان معتقدند که عوارض عفونت کووید ۱۹ به بیماری‌های جسمی محدود نمی‌شود بلکه مشکلات روحی روانی ناشی از همه‌گیری و محدودیت‌های اجتماعی به وجود آمده نیز می‌تواند تأثیر مخرب قابل توجهی در آینده کودکان داشته باشد. گزارشات ارائه شده نشان می‌دهد که تعداد قابل توجهی از کودکان مبتلا به کرونا دچار عدم تعادل روحی می‌شوند.

علائم درگیری کودکان با امیکرون

علائم هشداردهنده بیماری در کودکان معمولاً مانند سویه‌های قبلی است. اگر تب کودک قطع نمی‌شود و بیش از سه روز درگیر تب است، حتماً باید به مراکز درمانی مراجعه شود. کودکی که دچار تب ثانویه است، یعنی دوباره تب می‌کند؛ بنابراین باید به مراکز درمانی ارجاع داده شود زیرا ممکن است عفونت افزایش یافته باشد.

آبریزش بینی، گلودرد، سردرد، گرفتگی‌صدا، سرفه، تب، بی‌حالی و لرز، گاهی علائم گوارشی مثل اسهال و استفراغ از جمله علائم امیکرون در کودکان است. گاهی نیز ممکن است درگیری ریه اتفاق بیفتد و در موارد شدید ممکن است تنگی‌نفس و کبودی لب‌ها وجود داشته باشد.

مرگ کودکان مبتلا به امیکرون

دپارتمان دولتی بهداشت ایالت می‌سی‌سی‌پی در آمریکا اخیراً از فوت دو کودک زیر پنج سال ظرف کمتر از یک هفته در اثر کرونا خبر داد که هیچ‌کدام واکسن تزریق نکرده بودند. همچنین نهاد بهداشتی ایالت نیوجرسی نیز از مرگ چهار کودک بر اثر ابتلاء به امیکرون در ماه اخیر خبر داد که یک سوم مرگ کودکان از ابتدای پاندمی را در این ایالت آمریکا شکل می‌دهد. سه کودک فوت شده شیرخوار و یک کودک زیر ۱۰ سال بوده است.

در ایالت آتلانتا آمریکا ۹ مورد مرگ کودکان زیر ۱۵ سال ظرف یک ماه اخیر گزارش شده است و در ایالت ایندیانا بیش از نیمی از کودکان پذیرش شده در بیمارستان به ICU رفته و حداقل ۴۰ درصد از آن‌ها نیازمند استفاده از تنفس مکانیکی (ونتیلاتور) بودند.

وضعیت ابتلای کودکان و واکسیناسیون آن‌ها در برابر امیکرون

تاکنون این سویه نسبت به سایر سویه‌های ویروس کرونا، بیشترین قربانیان را از میان کودکان را به خود اختصاص داده است. طبق اعلام سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، سه کودک مبتلا به کرونا از ابتدای شیوع امیکرون در اصفهان، براساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی کرمان یک کودک پنج ماهه و طبق اعلام دبیر قرارگاه دانشگاهی مبارزه با کرونا در آذربایجان غربی پنج کودک زیر پنج سال در اثر ابتلاء به کرونا جان باخته‌اند.

امیکرون به خصوص برای کودکانی که قبلاً کمتر به سایر سویه‌های کرونا مبتلا می‌شدند، خطری جدی محسوب می‌شود و رعایت پروتکل‌ها، دقت و تأمل بیشتر در بازگشایی مدارس، گسترش واکسیناسیون مناسب برای کودکان و حتی خردسالان از جمله اقدامات پیشگیرانه است. تا این لحظه از میان واکسن‌های مطرح در جهان برای کودکان بیشترین مطالعات با نتایج مثبت متعلق به فایزر و مادرنا است، هرچند سینوفارم و سوبرانا نیز برای واکسیناسیون کودکان به کار رفته است. کودکانی که در حال حاضر به کرونا مبتلا هستند یا علائم سرماخوردگی دارند باید یک ماه پس از بهبودی برای تزریق واکسن اقدام کنند.

کودکان در چنگ «امیکرون»

مثبت شدن تصادفی تست کرونای کودکان در بیمارستان

ابتلاء به کووید ۱۹ در کودکان اخیراً ۶۴ درصد افزایش یافته است اما با نگاهی دقیق‌تر به داده و آمار، متوجه می‌شویم که بسیاری از این کودکان به علت کووید ۱۹ در بیمارستان نیستند. بسیاری از کودکان بستری در بیمارستان به دلیل سایر بیماری‌ها از جمله شکستگی استخوان و شرایطی مانند آپاندیسیت در حال درمان شدن هستند و تصادفاً در آزمایش‌های معمول کووید ۱۹ نتیجه مثبت گزارش شده است.

دکتر «آنتونی فاوچی» مدیر مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی، هفته گذشته اعلام کرد که این احتمالاً باعث شده است تا بیمارستان‌ها تعداد بستری‌های کودکان برای کرونا را بیش از حد واقعی بشمارند. با این حال، موارد ابتلاء به ویروس کرونا در بین کودکان در حال افزایش است. در حالی که بیماری شدید ناشی از کووید ۱۹ در کودکان حتی با امیکرون نادر است اما باید توجه کرد که افزایش سریع و قابل توجه موارد، نکته هشدارآمیز برای پزشکان اطفال است، زیرا موارد ابتلای بیشتر، به ناچار منجر به بستری بیشتر در بیمارستان‌ها می‌شود.

دکتر «جان مک گوایر» رئیس بخش مراقبت‌های ویژه اطفال در بیمارستان کودکان سیاتل، می‌گوید که بیمارستان او شاهد افزایش شدید بیماران در واحد ایزوله ویژه کرونا بوده است. با این حال، موج فعلی شدیدتر از امواج قبلی نیست. مک‌گوایر می‌گوید: «میزان بستری بیماران ما با تجربه پیک‌های قبلی همخوانی دارد و بیماران کووید هنوز هم بخش کوچکی از کل بیماران بستری را تشکیل می‌دهند.»

مک گوایر ادامه می‌دهد: بسیاری از کودکانی که تست کرونا آن‌ها در بیمارستان مثبت بود، به دلیل این بیماری بستری نشدند، بلکه به دلیل سایر مشکلات سلامتی بستری شدند و تصادفاً در طول غربالگری معمول مثبت شدند. شدت بیماری کووید -۱۹ در بیمارستان کودکان سیاتل کمتر از آن چیزی است که در نوع دلتا دیده می‌شود. تصور می‌شود که امیکرون باعث بیماری خفیف‌تری نسبت به انواع قبلی مانند دلتا می‌شود.

مشکلات تنفسی و کمبود آب بدن در کودکان ابتلاء به کرونا

در هر صورت، امیکرون مسری‌تر است؛ بنابراین افراد بیشتری را مبتلا می‌کند. اگرچه درصد کمتری از کودکان مبتلا به امیکرون ممکن است در نهایت در بیمارستان بستری شوند، تعداد انبوه ابتلاها منجر به بستری کودکان بیشتری در بیمارستان شده است.

به گفته دکتر هوی، متخصص عفونی اطفال، به طور کلی، کودکان کوچک‌تر معمولاً وضعیت بهتری دارند. کودکان زیر پنج سال عوارض کمتری از کووید دارند و به اندازه کودکان بزرگ‌تر یا نوجوانان در بیمارستان بستری نمی‌شوند. با این حال درصد کمی از کودکان مبتلا به کووید ۱۹ دچار مشکل تنفسی یا علائم کمبود آب بدن می‌شوند. متخصصان به خانواده‌ها توصیه می‌کنند که پروتکل‌های ایمنی و بهداشتی را رعایت کنند تا به محدود کردن شیوع کرونا کمک کرده و فرزندان واجد شرایط خود را واکسینه کنند.

کد خبر 556055

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.