خاطره دوستان بامحبت

رضا ژیان بازیگر، کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس سینما، تلویزیون و تئاتر بود که سال ۱۳۲۸ خورشیدی در محله امیریه تهران متولد شد و در ۲۰ سالگی با پیوستن به کارگاه نمایشی وابسته به تلویزیون ایران به‌صورت حرفه‌ای به بازیگری روی آورد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رضا ژیان نخستین‌بار در سال ۱۳۵۵ خورشیدی در ۲۷ سالگی در فیلم "پسر ایران از مادرش بی خبر است" به کارگردانی فریدون رهنما بازی کرد. مجموعه‌های تلویزیونی "سرزمین افتخار" و "حسن خیاط‌باشی" از جمله مهم‌ترین آثار این دوره از فعالیت هنری ژیان بشمار می‌رود.

آشپزی رضا ژیان در شهر موش‌ها

رضا ژیان بعد از انقلاب اسلامی بیشتر بر صفحه تلویزیون ظاهر شد و کارگردانی مجموعه تلویزیونی "مثل آباد" و بازیگری در آن و بازی در مجموعه‌های "محله برو بیا" و "محله بهداشت" نام او را بیش از پیش مطرح کرد.‌

با اینکه رضا ژیان را بیشتر به‌عنوان بازیگر می‌شناسیم چرا که بیش‌ترین آثار او از این قاب تصویر برای مخاطبان پخش شده است و دلیل آن را باید در مردمی بودن این هنرمند و ایجاد لحظاتی شاد و مفرح برای همه مخاطبان با هر توانایی و آگاهی دانست که به خوبی با مخاطب ارتباط برقرار می‌کرد.

او اما به‌عنوان کارگردان، نویسنده و گوینده نیز در سینما و تلویزیون فعالیت داشته است. مهم‌ترین آثار ژیان در حرفه کارگردانی، سریال "زیر بازارچه" و سریال "مثل‌آباد" بود. از جمله آثار شاخص ژیان در حرفه نویسندگی نیز می‌توان به سریال "مثل‌آباد" اشاره کرد و مهم‌ترین اثر رضا ژیان در حرفه گویندگی نیز فیلم "شهر موش‌ها" در نقش آشپزباشی بود.

کارنامه هنری رضا ژیان

حضور در دوازده اثر سینمایی با نام‌های پسر ایران از مادرش بی خبراست، چوپانان کویر، رسول پسر ابوالقاسم، سیاه راه، آتش در زمستان، پول، مرد عوضی، عشق بدون مرز، مومیایی سه، دارا و ندار، مسافر ری و عشق فیلم و ۲۴ مجموعه تلویزیونی مانند تله تئاتر روز مقدس، سرزمین افتخار، حرف تو حرف، تله تئاتر گلدونه خانم، تله تئاتر به دنبال سیمرغ، مثل آباد، محله برو بیا، داستان ریاضی‌دانان، محله بهداشت، اندر لطائف روزگار، لطائف الطوائف، طنزآوران جهان، پرده عجایب، تهران ۱۱، عاقبت نقد فروشی عاقبت نسیه‌فروشی، همشاگردی‌ها، آژانس دوستی، زیر بازارچه، سلام کوچولو، آغوش‌های خالی، معجزه ازدواج، همسایه‌ها، خانه پدری و زیر آسمان شهری قسمت سوم حضور داشته است.

همچنین این هنرمند در نمایش‌های بسیاری از جمله نمایش حالت چطوره مش رحیم، گلدونه خانوم، پاتوق، احمد آقا بر سکو، صغری دلاک، صورت برداری، شبات، زیبا اهل حر آباد، قمر در عقرب، جان نثار، خاطرات و کابوس‌های یک جامه دار از زندگی و مرگ میرزا تقی خان امیرکبیر، کافه اکبر آقا نوستالژی، آن سفر کرده، خانه ما آنسوی مرز، کاشفان باقلوا، قصه آقا جمال، دوستان با محبت، سبزه دوست خوب بچه‌ها هنرمندانه در صحنه تئاتر به ایفای نقش پرداخت.

رضا جان، حمید جبلی سرطان دارد

در مقدمه نمایشنامه "دوستان بامحبت" خاطره‌ای درباره بازگشت این هنرمند به ایران از قول برادرش محمد ژیان روایت شده است که خواندن آن خالی از لطف نیست:

"پس از رفتن رضا از ایران در سال ۱۳۶۲ خورشیدی، من و دوستانش به شدت علاقه‌مند بودیم او به ایران بازگردد، اما هر چه می‌کردیم، موفق نمی‌شدیم تا اینکه پس از گذشت سال‌ها با اطلاع حمید جبلی در نامه‌ای به رضا، حقیقتی را برای او مطرح کردم که در واقع حقیقت نداشت و امیدوار بودم به دلیل علاقه بسیار زیاد او به جبلی، کلکم بگیرد. برایش نوشتم که رضا جان متأسفانه حمید جبلی دچار بیماری سرطان شده است و حال خوبی ندارد و یکی از آرزوهایش دیدار شماست!

تلاش ما جواب داد و رضا حاضر شد که در ۱۳۷۶ خورشیدی به ایران ببازگردد. او در برنامه‌ای به نام "شبی با رضا ژیان با دوستان" از همسرش که یکی از ترانه سرایان بزرگ ایران است و پسرش آرتین خداحافظی کرد و به ایران آمد."

کد خبر 555966

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.