افزایش عوارض ساختمانی هزینه اضافی بر دوش شهروندان

عضو شورای اسلامی شهر کرج ضمن اعلام مخالفت با طرح افزایش عوارض ساختمان در کرج، گفت: این طرح طی دو سال گذشته انجام شده است و شهرداری باید با ارائه طرح‌های خلاقانه به کسب درآمد از منابع دیگر بپردازد.

مریم قهرمانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اینکه لایحه‌ای مبنی بر افزایش بهای عوارض ساختمانی از سوی شهرداری به شورای اسلامی شهر آمده است، اظهار کرد: بر اساس قیمت و منطقه‌بندی، این افزایش بها متفاوت اعلام شده است.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته و در شورای اسلامی شهر سابق، طی دو مرحله افزایش قابل توجهی در امر عوارض ساختمانی ایجاد شده است، اضافه کرد: با افزایش مجدد عوارض مخالف هستم و این مخالفت را در جلسه رسمی شورای اسلامی شهر با بیان ادله کافی عنوان کرده‌ام.

عضو شورای اسلامی شهر کرج با بیان اینکه بازار مسکن متورم و رو به رشد است، ادامه داد: با افزایش روزبه‌روز قیمت‌ها مواجه هستیم و این ارتباط مستقیم با قدرت خرید و رهن و اجاره مردم دارد، در این راستا افزایش عوارض، هزینه‌ای اضافی بر دوش شهروندان است.

وی با بیان اینکه افزایش بهای عوارض صدور پروانه ساختمانی این التهاب را بیشتر می‌کند و مشکلات مردم را افزایش می‌دهد، تصریح کرد: البته برخی از همکاران معتقد هستند که این افزایش، بهای ناچیزی از کل قیمت تمام شده مسکن است؛ این موضوع شاید روی کاغذ درست باشد، اما در واقع این امر به نفع سازندگان خواهد بود، چرا که ضریب چند برابری در قیمت نهایی مسکن خواهد داشت.

قهرمانی با تاکید بر اینکه سایر اعضای شورای اسلامی شهر به این لایحه رأی دادند، اما به دلیل دشوار شدن شرایط برای شهروندان مخالف آن هستم، اضافه کرد: اگر این لایحه مصوب شود زندگی را برای شهروندان کرجی سخت‌تر خواهد کرد، بنابراین نباید اقدامات را در شورای اسلامی شهر با نگاه یک‌سویه رقم بزنیم؛ این لایحه با نگاه افزایش درآمد شهرداری مطرح شد، اما نباید از ایجاد نکردن هزینه اضافی برای شهروندان غافل شویم، در حال حاضر لایحه در کمیته انطباق فرمانداری بررسی می‌شود و به زودی نتیجه آن اعلام خواهد شد.

وی در خصوص بحث درآمدی شهرداری که با این نوع لوایح مرتبط است، گفت: شهر را نباید به روش سنتی و قدیمی اداره کرد، جذب درآمد نباید متکی به پرداخت عوارض، جریمه و کمیسیون ماده ۱۰۰ باشد، بارها در تذکرات متعدد به شهرداری اعلام کرده‌ام که شهر نیازمند خلاقیت در حوزه جذب درآمد است و این خلاقیت می‌تواند کُدهای درآمدی را فعال کند تا به تدریج شاهد کاهش وابستگی به صدور پروانه‌های ساختمانی و سایر ردیف‌های ساخت‌وساز باشیم.

عضو شورای اسلامی شهر کرج با اشاره به اینکه تاکنون لوایحی مبنی بر اقدامات خلاقانه و کاهش وابستگی به درآمدهای ناشی از ساخت‌وسازها در شهرداری کرج وجود نداشته است، افزود: این امر چندین مرتبه مورد تأکید اعضای شورای اسلامی شهر نیز قرار گرفت، اما تاکنون راه به جایی نبرده است.

کد خبر 555850

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.