بدهکار شدن شهروندان قزوین با رشد ۲۰۰ درصدی عوارض

کارشناس حوزه شورا و شهرداری قزوین گفت: با رشد ۲۰۰ درصدی عوارض در بودجه سال آینده، مردم بدهکارتر و مطالبات شهرداری انباشته‌تر می‌شود.

احد چگینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص بودجه پیشنهادی شهرداری قزوین، اظهار کرد: بودجه قزوین هر سال طبق یک عادت غیرمنطقی به صورت حبابی بسته می‌شود و بخش بزرگی از پروژه‌ها و برنامه‌های پیش‌بینی شده محقق نمی‌شود و در حوزه‌های عمرانی بیشترین آسیب متوجه مردم است.

وی با بیان اینکه بودجه باید بر اساس قابلیت‌های بالقوه مجموعه شهری بسته شود، افزود: میانگینی از میزان تحقق بودجه در سال‌های گذشته و توجه به درآمدهای پایدار مدیریت شهری باید در زمان تنظیم لایحه بودجه شهرداری مورد توجه قرار بگیرد.

این کارشناس شهرداری قزوین تاکید کرد: بودجه شهرداری قزوین هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بوده و برای سال آینده این میزان تقریباً دو برابر شده است.

چگینی با بیان اینکه باید در نظر داشت درآمدهای پایدار شهرداری به چه سمت و سویی می‌رود، اضافه کرد: شخص شهردار قزوین نقش پررنگی در تحقق بودجه شهرداری دارد و می‌تواند با جذب منابع ملی مشکل را حل کند.

وی تصریح کرد: پرداخت بدهی‌های شهرداری در بودجه سال آینده پیش‎بینی شده و اقدامات خوبی طی چند ماه اخیر برای پرداخت بدهی شهرداری انجام گرفته است؛ بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان از بدهی شهرداری به بانک شهر با انجام رایزنی تسویه شد که قابل تقدیر است.

این کارشناس شهرداری ادامه داد: شهردار قزوین می‌تواند از ظرفیت‌های ملی برای تأمین منابع استفاده و برای رفع کسری بودجه در شهرداری مدیریت خوبی را اعمال کند.

تاب‌آوری اقتصادی مردم در تدوین بودجه و تعیین عوارض در نظر گرفته شود

چگینی به کاهش ساخت‌وساز در شهر قزوین اشاره کرد و افزود: بیشتر درآمد شهرداری از طریق عوارض و ساخت‌وساز به دست می‌آید اما در حال حاضر با رکود سنگینی در این بخش مواجه هستیم؛ لذا نمی‌توان بودجه شهرداری را با در نظر داشتن اهداف آرمانی تأمین کرد.

وی ادامه داد: عوارض شهرداری رشد ۲۰۰ درصدی را نشان می‌دهد که شامل عوارض ساخت‌وساز، پسماند و سایر عوارضی است که شهروندان پرداخت می‌کنند اما احتمال تحقق آن بسیار کم است.

کارشناس حوزه شورا و شهرداری قزوین اظهار کرد: تاب‌آوری اقتصادی مردم در زمان تدوین بودجه و تعیین عوارض باید در نظر گرفته شود، در غیر این صورت مطالبات شهرداری از شهروندان انباشته خواهد شد و مردم نمی‌توانند پرداخت بودجه را تضمین کنند که در نهایت این مسئله به کمیسیون ۷۷ ارجاع و عوارض برای شهروندان تقسیط می‎‌شود.

چگینی تاکید کرد: دریافت عوارض از مردم نمی‌تواند درآمد پایداری برای شهرداری باشد، اگر مردم نتوانند عوارض و بدهی‌های خود به شهرداری را پرداخت کنند، علاوه بر اینکه بدهی شهروندان زیاد می‌شود، درآمد شهرداری کاهش پیدا می‌کند و مردم در مضیقه قرار می‌گیرند.

وی افزود: تداوم این رویه مشکلی از مردم و شهرداری حل نمی‌کند و از نظر من شخص شهردار می‌تواند برای حل این موضوع اقداماتی را انجام دهد و به لحاظ کاریزماتیک بودجه‌های ملی دریافت کند تا تأمین منابع بودجه و میزان هزینه‌ها سروسامان پیدا کند.

کد خبر 555715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.