توسعه محله‌محور مبتنی بر شناسایی دقیق ظرفیت‌ها است

یک کارشناس شهرسازی گفت: شناسایی ظرفیت‌ها و ویژگی‌ها در فرآیند توسعه محلات شهر اهمیت زیادی دارد و باید در برنامه‌ریزی محله‌محور به تفاوت‌های هر محله توجه شود.

فرزاد مؤمنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: زمانی که از رویکرد محله‎‌محوری سخن می‌گوییم، باید نقش مختص هر محله از شهر را در فرایند توسعه شهر در نظر بگیریم و برنامه‌ریزی محله‌محور را بر آن مبنا انجام دهیم.

وی با تاکید بر اینکه رویکرد محله‌محوری باید بر اساس نقشی که به هر محله از شهر تعلق دارد شکل بگیرد، افزود: در شهر اصفهان محلات مختلفی وجود دارد که به نام‌های متفاوتی شناخته می‌شود، به عنوان مثال محله جویباره از گذشته محله‌ای تاریخی محسوب می‌شده است که می‌تواند نقش مؤثری در توسعه گردشگری تاریخی شهر داشته باشد.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: شناسایی ظرفیت‌ها و ویژگی‌ها در فرآیند توسعه هر محله از شهر اهمیت زیادی دارد، به عنوان مثال ممکن است بیشتر ساکنان یک محله با مشاغل خانگی امرار معاش داشته باشند، لذا راهبرد مؤثر برای توسعه این محله می‌تواند تولید و صادرات محصولات به دیگر محلات شهر باشد.

وی تصریح کرد: مزیت و پتانسیل هر محله از شهر نسبت به محله دیگر متفاوت است، از این‌رو باید در فرآیند برنامه‌ریزی محله‌محور به تفاوت‌ها توجه شود تا توسعه هر محله از شهر بر مبنای رویکردی مشخص انجام شود.

مؤمنی گفت: شناخت بافت کالبدی، اجتماعی و فرهنگی محلات، مشارکت ساکنان و جمع‌آوری بانک اطلاعاتی برای هر محله از شهر اهمیت زیادی دارد و قبل از در نظر گرفتن و پیاده‌سازی هر برنامه‌ای نیاز است نسبت به پیشینه تاریخی و وضعیت موجود محلات شهر آگاهی پیدا کرد.

کد خبر 555471

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.