طراحی فضاهای انعطاف‌پذیر تاب‌آوری شهر را افزایش می‌دهد

یک دکترای طراحی شهری گفت: در صورتی که میزان انعطاف‌پذیری فضاهای عمومی افزایش پیدا کند، می‌توان کارکردهای مختلفی را از فضاهای شهری انتظار داشت و در صورت نیاز از یک فضا برای اهداف مختلف استفاده کرد که این خود تاب‌آوری شهر را افزایش می‌دهد.

حسن سجادزاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: به منظور ارتقای کارکرد فضاهای شهری، نیاز است انعطاف‌پذیری فضاهای عمومی به عنوان یک پیوست و معیار مهم در تهیه و اجرای طرح‌های شهری مدنظر قرار بگیرد تا زمینه برای تعامل مؤثر میان شهروندان در بستر فضاهای شهری فراهم شود.

وی افزود: طراحی مطلوب فضاهای عمومی شهر به ویژه در سطح محلات موجب شکل‌گیری ارتباطی متعامل و مؤثر میان شهروندان می‌شود.

این دکترای طراحی شهری خاطرنشان کرد: فضاهای عمومی باید به اندازه‌ای انعطاف‌پذیر باشد که امکان برگزاری همه آیین‌ها، رویدادها و حوادث در آن وجود داشته باشد و در صورت نیاز کارکرد فضا تغییر کند.

سجادزاده ادامه داد: فضاهای شهری در کنار انعطاف‌پذیری باید خوانا و باهویت باشد و بنا بر محل قرارگیری در سطوح محلی، منطقه‌ای، فرامنطقه‌ای یا شهری نیازهای ساکنان و شهروندان را برطرف کند.

وی تاکید کرد: در صورتی که میزان انعطاف‌پذیری فضاهای عمومی افزایش پیدا کند، می‌توان کارکردهای مختلفی را از فضاهای شهری انتظار داشت و در صورت نیاز از یک فضا برای اهداف مختلف استفاده کرد که این خود تاب‌آوری شهر را افزایش می‌دهد.

این دکترای طراحی شهری گفت: نیاز است در تمام مراحل تهیه و تدوین طرح‌های شهری، دیدگاه جامعی نسبت به طراحی فضاهای شهری وجود داشته باشد و مدیران در فرآیند اجرای طرح‌ها و برنامه‌ها ویژگی‌های فضا و نحوه دسترسی تمام اقشار جامعه را مدنظر قرار دهند.

کد خبر 555363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.