قوانین انتخاباتی ما نیازمند اصلاحات جدی و جامعی است

سخنگوی شورای نگهبان گفت: قوانین انتخاباتی ما نیازمند اصلاحات جدی و جامعی است، از این‌رو به دنبال اصلاحات جامع قانون انتخابات هستیم.

به گزارش ایمنا، هادی طحان نظیف روز شنبه در نشست خبری گفت: اصلاح قانون انتخابات از مواردی است که بارها مورد تاکید شورای نگهبان قرار گرفته است.

وی ادامه داد: قوانین انتخاباتی ما نیازمند اصلاحات جدی هستند و ما به دنبال اصلاح جدی و جامع قوانین انتخابات هستیم.

طحان نظیف با بیان این که در دیدار با مجلس و دولت هم این موارد را ذکر کردیم، اظهار داشت: ما حاضریم تجارب خود را در راستای اصلاح جامع این قانون در اختیار مجلس قرار دهیم.

وی افزود: اصلاح ثبت‌نام‌ها، انواع تخلفات و تبلیغات و نقش آفرینی احزاب از جمله مسائلی است که باید در قانون انتخابات لحاظ شود، طبیعتاً باید اصلاح چنین مصوباتی از مجلس شروع شود.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره مصاحبه یکی از رؤسای اسبق پلیس مبنی بر ردصلاحیت یک نماینده مجلس به دلیل سخنرانی علیه خودروسازان و مافیای خودرو گفت: از این که چنین مباحثی را مطرح کردند تعجب کردیم.

وی افزود: ما موضوع را بررسی کردیم، در پرونده این نماینده حتی یک کلمه درباره خودرو و خودروسازی وجود نداشت و در هر دوره‌ای که این فرد در انتخابات شرکت کرده تأیید صلاحیت شده و ردصلاحیتی در کار نبوده است.

طحان‌نظیف ادامه داد: ما از کسانی که مسولیت‌هایی دارند، می‌خواهیم دقیق‌تر و سنجیده‌تر صحبت کنند.

سخنگوی شورای نگهبان درباره طرح ساماندهی خودرو گفت: ما در ابتدا ابهاماتی درباره این طرح داشتیم که در مرحله آخر و پس از رفع ایرادات اعلام کردیم که هیچ مغایرت و ابهامی ندارد.

وی افزود: در این زمینه ایرادات نهایی را به مجلس اعلام کردیم که ایرادات هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت بود اما شورای نگهبان خود هیچ ایرادی ندارد اما هیأت عالی باید نظر خود را اعلام کرده و ما هم موظفیم این ایرادات را به مجلس انتقال دهیم.

طحان‌نظیف در پاسخ به سوالی درباره ارزیابی شورای نگهبان از تغییرات لایحه بودجه اظهار داشت: با توجه به اینکه هنوز لایحه بودجه در مجلس تصویب نشده و حتی گزارش کمیسیون تلفیق هم به مرحله نهایی تصویب و صحن نرسیده است نمی‌توان اظهار نظر قطعی در این خصوص داشت.

وی ادامه داد: البته هر چه بودجه واقعی‌تر باشد امکان کنترل نظم و انضباط مالی بهتر خواهد بود و ما از این به بعد نکات مجلس درباره بودجه را بیشتر بررسی و ارائه می‌دهیم.

سخنگوی شورای نگهبان در بخشی از سخنانش با بیان این که نمایندگان مجلس بیشترین ارتباط را با مردم دارند تاکید کرد: مراجعات زیادی به نمایندگان می‌شود و آنان بر اساس قانون باید نظارت و قانون‌گذاری کنند.

وی افزود: آنان منعی برای نظارت ندارند اما نباید در امور قوای دیگر دخالت کنند.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: آنان می‌توانند از ابزارهای نظارتی خود استفاده کنند. البته طبق بیانات مقام معظم رهبری نمایندگان نباید در انتصابات دخالت نداشته باشند.

طحان‌نظیف گفت: اگر واقعاً نمایندگان در انتصابات دولتی دخالت داشته باشند، حتماً شورای نگهبان این موضوع را مورد توجه قرار می‌دهد.

وی اظهار کرد: در بحث نظارت بر نمایندگان موضوع بر عهده شورای نگهبان است، اما اگر در حوزه رفتار نمایندگان باشد بر عهده هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان است.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: اصل نظارت درونی مجلس قابل دفاع است البته نباید صبر کرد که نماینده به سمت تخلف برود و اگر رفتاری هست باید همان موقع در مجلس پیشگیری کرد اما اگر این ابزارها کافی نبود شورای نگهبان ورود می‌کند.

وی افزود: هدف از نظارت مچ‌گیری نیست بلکه اصلاح است، هر چند در خصوص قانون هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان نیازمند اصلاحاتی هستیم.

طحان‌نظیف تاکید کرد: مجدداً می‌گویم که نظارت با دخالت فرق دارد. سوال، استیضاح و تحقیق و تفحص حق قانونی نمایندگان است و می‌توانند از این اختیارات استفاده کنند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اخیراً کمیسیون تلفیق بودجه مصوبه‌ای درباره ارائه کارت معافیت رایگان به برخی از مشمولان غایب سربازی داشته که گفته می‌شود نظر دولت و ستاد کل نیروهای مسلح در این باره اخذ نشده است. با توجه به این شرایط، اگر این مصوبه در صحن مجلس به تصویب برسد، آیا شورای نگهبان آن را می‌پذیرد گفت: در موضوعات مربوط به نظام وظیفه نظر ستاد کل نیروهای مسلح برای شورای نگهبان مهم است و این سازوکار و فرآیند به لحاظ قانونی باید طی شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا جای تعیین تکلیف مشمولان غایب سربازی در لایحه بودجه است یا بهتر است دولت با هماهنگی ستاد کل نیروهای مسلح لایحه جداگانه‌ای را در این باره به مجلس ارائه دهد، تصریح کرد: ترجیح این است که در قانون بودجه موضوعات مربوط به بودجه مطرح شود و جای احکام غیر بودجه‌ای در قانون بودجه نیست و اثر خوبی در نظام حقوقی ما ندارد و این مسیر از نظر ما قابل دفاع نیست.

وی افزود: در قانون بودجه باید دخل و خرج دولت مشخص شود و موضوعات غیر بودجه‌ای باید در جای خودش بررسی و تبدیل به قانون شود.

طحان‌نظیف همچنین ضمن تبریک میلاد امام جواد (ع) و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، گزارشی از هفت طرح و لایحه ارائه کرد.

وی درباره مصوبه‌ای برای تولیدکنندگان حوزه مسکن و آجر بیان کرد: اصلاحیه یک بند از قانون بودجه ۱۴۰۰ به نفع تولیدکنندگان آجر و کوره‌های آجرپزی تأیید شد.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: امیدواریم این اقدام در قیمت تمام شده مسکن هم تأثیر بگذارد.

وی تصریح کرد: طرح جهش تولید دانش‌بنیان جزو طرح‌های خوب مجلس است که با همکاری دولت تکمیل شد.

طحان‌نظیف اظهار کرد: در نشست اخیر شورای نگهبان ایراداتی به این طرح وارد شد که در جهت تقویت و تکمیل افرایش قابلیت این مصوبه است.

وی افزود: ایرادات طرح انتقال آب از دریای عمان به سیستان و بلوچستان در مجلس برطرف شده و اکنون در دستور کار شورا است.

سخنگوی شورای نگهبان یادآور شد: مواردی از طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار در شورای نگهبان مغایر اصول قانون اساسی شناخته شد که البته نامه‌ای هم در این باره شامل ایرادات مجمع تشخیص مصلحت نظام به دست ما رسیده است که ما این ایرادات را هم به مجلس ارسال کردیم.

وی درباره لایحه رتبه بندی معلمان گفت: در بخشی از ایرادات دولت بار مالی این مصوبه را در حد خود قبول کرده اما نسبت به مواردی که مجلس به آن اضافه کرده ابهام نسبت به بار مالی آن وجود دارد که این ابهام به همراه ابهامات دیگر باید برطرف شود.

طحان‌نظیف اضافه کرد: درباره لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها ابهامات کمی باقی مانده است.

کد خبر 555089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.