نزولی کردن نرخ تورم و رشد ۲۴ درصدی اعتبارات عمرانی

دولت سیزدهم در پنج ماه ابتدایی کار خود، علاوه بر خاتمه دادن به تامین هزینه‌های جاری از منابع بانک مرکزی و نزولی کردن نرخ تورم، اعتبارات عمرانی را ۲۴ درصد افزایش داده است.

به گزارش ایمنا و به نقل از سازمان برنامه و بودجه کشور، دولت سیزدهم در آغاز به کار خود، از یک‌سو با هزاران میلیارد تخصیص بدون منبع در خزانه مواجه بود و از سوی دیگر در پنج ماه ابتدای سال ۱۴۰۰ بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان از منابع بانک مرکزی استفاده شده بود. علاوه بر این دولت باید ۵۳۵ هزار میلیارد تومان اوراق فروخته شده دولت قبل را هر ماه به میزان ۱۱ هزار میلیارد تومان تسویه می‌کرد.

با تمام سختی‌ها، دولت سیزدهم برای تأمین کسری بودجه به سراغ چاپ پول نرفت و با افزایش درآمدها و کنترل هزینه‌ها به سمت بهبود شاخص‌های بودجه حرکت کرد. همین موضوع موجب شد رشد حجم نقدینگی در آذرماه برای دومین ماه متوالی کاهش یابد و به ۴۱,۴ درصد برسد. آخرین گزارش مرکز آمار از نرخ تورم در دی ماه هم بیانگر کاهش یک درصدی میانگین تورم سالانه در کشور است.

در پنج ماه دولت سیزدهم، منابع درآمدی بودجه نسبت به چهار ماه ابتدای سال بیش از ۱۷۷ درصد رشد کرده که به طور عمده ناشی از افزایش صادرات نفت و تمرکز بر مقابله با فرار مالیاتی بوده است.

رشد درآمدهای مالیاتی در مدت کوتاه فعالیت دولت سیزدهم ۱۵۶ درصد بوده است؛ این در حالی است که مصوبات مهمی هم برای کاهش فشار مالیاتی بر بخش تولید و اصناف آسیب دیده از کرونا در هیئت وزیران تصویب شده است.

از سوی دیگر استفاده از تنخواه گردان خزانه برای تأمین منابع دولت شاهد کاهش ۲۹ درصدی بوده که این رقم گواه عدم استفاده دولت از منابع بانک مرکزی در تأمین هزینه‌های جاری است.

در پنج ماه ابتدای دولت سیزدهم، علاوه بر مدیریت هزینه‌های جاری، منابع طرح عمرانی نیز با رشد ۲۴ درصدی از ۵۸۷ هزار میلیارد ریال به ۷۲۹ هزار میلیارد ریال رسیده است.

در لایحه بودجه ۱۴۰۱ نیز با وجود رشد تنها پنج درصدی اعتبارات هزینه‌ای، بودجه طرح عمرانی یا همان تملک دارایی‌های سرمایه بیش از ۴۳ درصد رشد دارد.

کد خبر 555080

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.