رایزنی‌های فشرده دیپلماتیک در وین

مذاکرات وین با محوریت لغو تحریم‌ها روز گذشته _پنجشنبه بیست و یکم بهمن‌ماه_ با رایزنی‌های دیپلماتیک دوجانبه و چندجانبه در وین ادامه یافت و هیأت‌ها همچنان برای دستیابی به یک توافق خوب، سرگرم دیدارهای فشرده هستند؛ این در حالی است که غربی‌ها ابتکار عملی برای پیشرفت گفت‌ وگوها از خود نشان نمی‌دهند.

به گزارش ایمنا، دور هشتم مذاکرات وین روز گذشته (پنجشنبه) در هتل کوبورگ وین، پایتخت اتریش جریان داشت و در همین راستا علی باقری مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران، در ادامه رایزنی‌های دیپلماتیک خود با انریکه مورا هماهنگ‌کننده اروپایی مذاکرات، دیدار کرد.

رئیس هیأت مذاکره‌کننده کشورمان در ادامه دیدارهای عصر روز گذشته خود، با میخائیل اولیانوف مذاکره‌کننده ارشد روسیه در مذاکرات وین نیز دیدار داشت.

مذاکره‌کننده ارشد کشورمان همچنین در ادامه با روسای هیأت‌های اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی دیدار و گفت وگو کرد.

همزمان با دیدار مذاکره‌کنندگان ارشد با یکدیگر، دیدارها و جلسات کارشناسی نیز در وین در جریان بود و کارشناسان نمایندگان ایران، کشورهای ۱+۴ و اتحادیه اروپا در خصوص مسائل هسته‌ای و تحریم‌ها رایزنی کردند.

روز چهارشنبه نیز کار کارشناسی هیأت‌های مذاکره‌کننده روی پیش‌نویس متن توافق از ساعات ابتدایی صبح آغاز شد و در قالب نشست‌های هماهنگی داخلی تا پس از نیمه شب حوالی دو بامداد پنج‌شنبه ادامه پیدا کرد.

میخائیل اولیانوف مذاکره کننده ارشد روسیه پنجشنبه شب با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: مشارکت کنندگان برجام (بدون ایران) و ایالات متحده برای تبادل نظر در مورد وضع کنونی مذاکرات وین که گویا آخرین مرحله گفت‌وگوهاست، دیدار کردند.

تیم‌های غربی از زمان آغاز مذاکرات در وین، فاقد هر گونه ابتکار عملی در حل موضوعات مذاکراتی بوده اند؛ به حدی که این موضوع چندین بار صدای مقامات ارشد کشورمان را هم در آورد، اما به یکباره و ظرف چند روز گذشته که گفت‌وگوها وارد مرحله حساسی شده، رسانه های غربی در بوق و کرنا می‌کنند که آمریکا و اروپا یک «بسته پیشنهادی» به ایران در مذاکرات داده‌اند، اما ارائه این راهکارها و پیشنهادات بخشی از روال مرسوم و معمول در مذاکرات است و صرف ارائه یک‌طرفه یک پیشنهاد، مزیت خاصی برای یکی از طرف های مذاکره کننده ایجاد نمی‌کند.

در همین حال، با گذشت دو ماه و نیم از آغاز دور هفتم مذاکرات در دولت سیزدهم با وجود آنکه تیم‌های مذاکره‌کننده اذعان دارند که دو دور اخیر، عامل وضعیت فعلی برجام، آمریکاست، اما غربی‌ها تلاش دارند توپ را در زمین ایران بیاندازند.

در همین راستا آمریکا با خبرسازی بازگشت معافیت‌های هسته‌ای ایران از سوی دولت جو بایدن با تیترهای جذاب رسانه‌ای و همچنین خبرهایی چون توافق موقت دوساله تلاش کرد که ایران و هیأت مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران را تحت فشار قرار دهد تا هرگونه توافقی را قبول کنند.

به گفته دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های اقتصادی و تکنولوژیک کشور دارای ساختار یکپارچه است و رفع تحریم‌ها با هر شناسه‌ای باید برای همه بخش‌ها ماهیت یکسان داشته باشد. تجربه قبلی ثابت کرد که بدون رفع جامع و موثر تحریم‌ها، انتفاع اقتصادی پایدار از برجام بیشتر شبیه یک سراب است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان نیز درباره رفع تحریم‌ها تصریح کرد: ما به طرف آمریکایی که از طریق واسطه‌هایی این روزها پیام‌هایی را منتقل می‌کند به صراحت گفتیم باید حسن نیت خودشان را در عمل نشان بدهند.

رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: حسن نیت در عمل از نظر ما این است که روی زمین اتفاق ملموسی رخ دهد و رفع بخشی از تحریم‌ها به معنای عینی و واقعی می‌تواند ترجمان حسن نیت آمریکایی‌ها باشد که از آن صحبت می‌کند، آنچه که بر روی کاغذ رخ می‌دهد خوب است، اما کافی نیست.

امیرعبداللهیان همچنین در واکنش به خبر توافق دوساله و موقت، تاکید کرد: ما به دنبال یک توافق خوب هستیم و به دنبال توافق موقت و محدود نیستیم.

فضاسازی‌های رسانه‌ای غربی‌ها در حالی رخ می‌دهد که دستیابی طرف‌ها به توافق خوب در جریان مذاکرات وین، تنها به اتخاذ تصمیمات سیاسی از سوی واشنگتن بستگی دارد و انجام اقدامات نمایشی با اهداف برنامه‌ریزی‌شده‌ای جهت مقصرنمایی، تاثیری در روند مذاکرات خواهد داشت.

آنالنا بربوک وزیر خارجه آلمان که در یک سفر رسمی در تل آویو به سر می برد، در کنفرانس خبری مشترک با یائیر لاپید وزیر خارجه رژیم صهیونیستی اظهار کرد: کاملاً متقاعد شده که احیای کامل توافق هسته ای، منطقه را حتی برای اسرائیل امن‌تر خواهد کرد و در غیر این صورت کشورش وارد چنین مذاکراتی نمی‌شد.

اینک مذاکرات وین به نقطه دشوار و پیچیده خود رسیده و جنگ اراده‌ها آغاز شده است. هیات ها پس از یک هفته مشورت و رایزنی در پایتخت‌ها به وین بازگشته‌اند تا گفت وگوها را به جمع‌بندی برسانند.

میخائیل اولیانوف رئیس هیات روسی و نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین می‌گوید که روند مذاکرات برجام به خط پایان نزدیک شده و یک سند نهایی ۲۰ صفحه‌ای در مورد احیای توافق در روی میز مذاکره آماده شده است.

وانگ کوان مذاکره کننده ارشد چین نیز معتقد است که طرف‌ها به پیشرفت‌های زیادی دست یافته و برای رسیدن به نتیجه نهایی در تلاش هستند. وی ابراز امیدواری کرد که تمام طرف‌ها بتوانند با رویکرد فوریت، نسبت به ماحصل گفت وگوهای صورت گرفته، رو به جلو حرکت کنند.

گفتنی است؛ دور هشتم مذاکرات که از ششم دی‌ماه در وین آغاز شده، یکی از طولانی‌ترین دورهای مذاکرات است و شرکت‌کنندگان سرگرم تکمیل پیش‌نویس متن توافق و تصمیم‌گیری در مورد برخی موضوعات اختلافی بوده‌اند. قریب به اتفاق هیات‌ها اذعان دارند که گفت وگوها به رغم پیچیدگی برخی مسائل رو به جلو و در مسیر پیشرفت است.

منبع: ایرنا

کد خبر 554827

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.