آیا فوتبالیست‌ها الگوهای مناسبی هستند؟

ماه گذشته خبرهای بسیار ناراحت‌کننده‌ای از بی‌اخلاقی بازیکنان مطرح فوتبال اروپا منتشر شد که همه دوستداران این ورزش را به فکر فرو برد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، طی روزهای اخیر خبرهای ناراحت‌کننده‌ای از فوتبال اروپا مخابره و رفتار زشت و تأسف‌بار بازیکنان مطرح فوتبال دنیا منجر به تشویش اذهان عمومی در سراسر دنیا شد؛ حالا این سوال در ذهن دوستداران این رشته ورزشی نقش بسته که آیا فوتبالیست‌ها الگوهای مناسبی هستند؟

از زمان کودکی به خصوص در دهه‌های ۶۰ و ۷۰، پسران ایران و احتمالاً سراسر جهان، خاطرات زیادی با کارت‌های بازی دارند؛ کارت‌هایی کوچک که روی آن تصویر بازیکنان بزرگ و مطرح دنیای فوتبال نقش بسته بود و اطلاعات جزئی درباره این افراد نیز در پشت آنها دیده می‌شد. آن کارت‌های کوچک، بخش مهمی از زندگی کودکانی بود که با توی هم کردن جوراب‌های کوچک یا خریدن توپ‌هایی پلاستیکی، اوقات خود را می‌گذراندند و آرزو داشتند زمین خاکی نزدیک خانه خود را روزی به مقصد چمن تمیز و خوش‌رنگ استادیوم باشگاه محبوبشان ترک کنند.

آیا فوتبالیست ها الگوهای مناسبی هستند؟

یک عاشق فوتبال بدون شک بسیاری از بازیکن‌های فوتبال را می‌شناسد و احتمالاً عده‌ای از آن‌ها را تحسین می‌کند؛ از بزرگانی چون پله، مارادونا، زیدان یا رونالدو و مسی گرفته تا بازیکنانی که شاید به اندازه برترین‌های تاریخ نباشند اما برای خودشان سابقه‌ای دارند و بالاخره به لطف فوتبال و هوادارانش، صاحب پول و شهرت شده‌اند. از کودکی، هر آنچه از یک فوتبالیست می‌دیدیم در پنجره کوچک تلویزیون‌های خانه بود و این ما بودیم که محصور حرکات پاهای فوتبالیست‌ها می‌شدیم. در واقع بسیاری از ما فقط فوتبال رونالدو را می‌دیدیم، اما به خاطر فوتبالش، مدل موی خودمان را هم عوض می‌کردیم.

با این وجود، فوتبالیست‌ها همواره و در هر زمینه‌ای می‌توانند الگوی مناسبی برای ما باشند؟

ژوزه مورینیو به‌تازگی در مصاحبه‌ای گفته است: هیچ‌وقت فوتبالیست‌ها را به عنوان الگوی خود انتخاب نکنید. برخی از آن‌ها درگیر فساد هستند و در روزهای اخیر چند مورد از اتفاقات مربوط به زندگی شخصی آن‌ها را شنیده‌ایم.

آقای خاص فوتبال منظور خاصی از صحبت‌های خود دارد. در مورد مهمی که طی روزهای اخیر اتفاق افتاده، مهاجم بیست ساله منچستر یونایتد یعنی «میسون گرینوود» پس از اتهام به خشونت خانگی علیه پارتنر خود، روزهای سختی را سپری می‌کند. در واقع پارتنر گرینوود در صفحه شخصی خود در اینستاگرام چند تصویر و یک فیلم را منتشر کرد که نشان می‌داد بازیکن تیم منچستر یونایتد سعی در تعرض جنسی به او داشته است. این تصاویر باعث واکنش‌های بسیار زیادی در فضای مجازی شد و کاربران در سراسر دنیا بازخوردهای متفاوتی نسبت به رفتار جوان سرشناس منچستری داشتند.

پس از اینکه محصولات گرینوود از فروشگاه رسمی منچستریونایتد حذف شد و نایکی نیز با این بازیکن قطع همکاری کرد، کمپانی EA Sport نیز در آپدیت جدید بازی ویدئویی فیفا ۲۲ این بازیکن را از بازی حذف کرد.

آیا فوتبالیست ها الگوهای مناسبی هستند؟

فضای مجازی و خبرگزاری‌های مختلف مشغول پرداختن به خبرهای مربوط به گرینوود بودند که خبر جدیدی باعث شد دنیای فوتبال بیش از پیش شوکه شود. ویدئویی که برادر مدافع سابق چلسی در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرده بود، واکنش‌های بسیاری در پی داشت.

کورت زوما، مدافع وستهم پس از انتشار ویدئویی ناراحت کننده در فضای مجازی از لگد و سیلی زدنش به گربه خود، رسماً عذرخواهی کرد. در این فیلم، زوما مقابل چشم فرزندانش در حال آزار دادن گربه خانگی خود دیده می‌شود؛ در حالی که در پس‌زمینه ویدئو صدای خنده نیز به وضوح قابل شنیدن است. او شروع به تعقیب گربه می‌کند، در حالی که کفش خود را به سمتش پرتاب کرده و به او سیلی می‌زند.

زوما در بیانیه عذرخواهی خود گفته بود: می‌خواهم بگویم بابت اینکه کسی را به خاطر این ویدئو ناراحت کردم چقدر متأسفم. می‌خواهم به همه اطمینان دهم که دو گربه ما کاملاً سالم و در سلامت هستند. تمام خانواده ما آن‌ها را دوست دارند و این اتفاق تنها یک بار افتاد و دیگر تکرار نخواهد شد.

آیا فوتبالیست ها الگوهای مناسبی هستند؟

باشگاه وستهم، زوما را ۲۵۰ هزار پوند جریمه کرد و دو گربه وی به انجمن سلطنتی جلوگیری از خشونت علیه حیوانات منتقل شدند. همچنین آدیداس که تا پیش از این اسپانسر زوما بود، اعلام کرد که این بازیکن از این پس ورزشکار این مجموعه محسوب نمی‌شود. زنجیره‌ای از اتفاقات که به دنبال حیوان‌آزاری زوما رقم خورد، اگرچه پاسخی مناسب به یک اقدام بسیار تأسف‌برانگیز است، اما می‌تواند نشانه‌ای باشد از اینکه بسیاری از همکاری‌ها ادامه پیدا می‌کند و بسیاری از قراردادها امضا می‌شود؛ چون هنوز تصویر و فیلم ناراحت کننده‌ای از بی‌اخلاقی‌ها منتشر نشده است.

نمی‌توانیم با قطعیت بگوییم، اما واکنش‌های کاربران در فضای مجازی و هجمه‌های ایجاد شده می‌تواند اهرم قدرتی باشد که شرکت‌های مختلف و ارگان‌های اساسی حوزه فوتبال را به واکنش وادار می‌کند. در واقع شاید اگر تا این حد کاربران در فضای مجازی اجازه اظهارنظر و آگاه شدن از اخبار گوناگون نداشتند، شاید هیچ گاه اتهامات وارد شده طی روزهای اخیر به فوتبالیست‌های معروف، علنی نمی‌شدند.

میهمانی شبانه‌ای که باعث شد پپ گواردیولا در بازی اخیر تیمش در لیگ برتر چند بازیکن را نیمکت‌نشین کند، تصاویر مصرف مواد مخدر توسط فودن که بازیکن جوان تیم ملی انگلیس است و فحاشی ایوان تونی مهاجم تیم برنتفورد در یک دورهمی علیه باشگاه فعلی خود، تنها چند نمونه فاش شده از بی‌اخلاقی بازیکنان مطرح فوتبال اروپا در ماه گذشته است. شکی نیست که ماجراهای بسیار بیشتری نیز وجود دارد که ما از آن بی‌خبر هستیم. به این ترتیب، شاید فوتبالیست‌های بزرگ برای ورزش کردن، سبک زندگی و تغذیه یا زمان خوابیدن الگوهای مناسبی باشند، اما نمی‌توان آن‌ها را برای جزو به جزو زندگی‌مان به عنوان الگو در نظر بگیریم.

کد خبر 554614

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.