امکان ثبت‌نام برای متقاضیان مسکن همچنان ادامه دارد

مهلت ثبت‌نام طرح نهضت ملی مسکن که از ۲۸ مهرماه و یک ماه بعد از ابلاغ قانون جهش تولید مسکن آغاز شده بود، تمدید شد و متقاضیان کماکان امکان ثبت‌نام در طرح را دارند.

به گزارش ایمنا و به نقل پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهلت ثبت‌نام در سامانه نهضت ملی مسکن با توجه به تقاضای متقاضیان و بنا بر تشخیص معاونت مسکن و ساختمان تمدید شده است و کماکان متقاضیان مسکن می‌توانند در سامانه ثمن درخواست خود را ثبت کنند.

سامانه نهضت ملی مسکن به نشانی saman.mrud.ir یک ماه بعد از ابلاغ قانون جهش تولید مسکن در ۲۸ مهرماه با تلاش‌های وزارت راه و شهرسازی به منظور پاسخ به درخواست متقاضیان مسکن گروه‌های کم و متوسط درآمدی ثبت‌نام از متقاضیان این طرح را آغاز کرد. با ایجاد شرایط ثبت‌نام برای متقاضیان مسکن و شناسایی و پالایش آن‌ها که در حال انجام است، مجموعه دولت این امکان را یافت تا متقاضیان واقعی را شناسایی کند و بر اساس نیاز مردم و اطلاعات آماری دیگر سیاست‌گذاری‌ها برای تأمین زمین و احداث واحدهای مسکونی را در برنامه‌های آتی قرار بدهد.

در ابتدای اجرای طرح، تمام متقاضیان با داشتن چهار شرطِ تأهل، عدم استفاده از تسهیلات دولتی از ابتدای انقلاب و عدم مالکیت خصوصی و سابقه سکونت پنج ساله در شهر مورد تقاضا این امکان را یافتند تا درخواست خود را برای مشارکت در طرح نهضت ملی و دریافت مسکن، ثبت کنند. در جلسات شورای عالی مسکن به ریاست رئیس جمهوری شرایط تسهیل در شروط ثبت‌نام در دست بررسی قرار گرفت و به موازات آن مجردها نیز این امکان را یافتند تا درخواست خود را در سامانه ثبت و در صورت داشتن شرایط در طرح نهضت ملی مسکن مشارکت داشته باشند. از بیستم دی‌ماه نیز سامانه برای مجردها باز شد و تاکنون ثبت‌نام از این دسته از متقاضیان ادامه دارد.

به گفته محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، در مجموع در سامانه ثمن چهار میلیون و ۵۷۹ متقاضی ثبت درخواست مسکن کردند که از این تعداد مشخصاً سه میلیون و ۱۷۹ هزار نفر مربوط به طرح نهضت ملی مسکن هستند.

بر اساس تازه‌ترین آمار ارائه شده برای احداث چهار میلیون واحد مسکونی اراضی حدود دو میلیون و ۴۰۰ هزار واحد شناسایی شده است که یک میلیون واحد از اراضی کاربری مسکونی دارند و یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد نیز در مراحل تغییر کاربری و یا الحاق به محدوده هستند. همچنین چندی پیش بنا بر اعلام معاونت مسکن و ساختمان، عملیات اجرایی بیش از ۲۰۹ هزار و ۲۱۲ واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن و پیش از آن نیز ۱۱۲ هزار واحد مسکونی آغاز شد.

طرح نهضت ملی مسکن به عنوان یکی از طرح‌های کلان دولت سیزدهم هدف‌گذاری احداث چهار میلیون واحد مسکونی طی چهار سال را در برنامه قرار داده است. به منظور اجرای بهینه طرح نهضت ملی مسکن و اجرای قانون جهش تولید مسکن، بانک‌ها مکلف شدند تا سالانه ۲۰ درصد از منابع خود را به بخش مسکن تخصیص دهند؛ به این ترتیب تخصیص سالانه ۳۶۰ هزار میلیارد تومان از منابع بانک‌ها به بخش مسکن، جزو تکالیف بانک‌ها قرار گرفته است.

به موازات آن نیز تسهیلات مسکن افزایش یافت و بر اساس آن نیز سقف تسهیلات در تهران ۴۵۰ میلیون تومان، در سایر کلان‌شهرها ۴۰۰ میلیون تومان، در مراکز استان‌ها ۳۵۰، در سایر شهرها ۳۰۰ میلیون تومان و در روستاها ۲۵۰ میلیون تومان شده است. هم‌اکنون بانک‌ها مکلف هستند تا تسهیلات را برای متقاضیان مسکن با معرفی وزارت راه و شهرسازی تخصیص بدهند.

کد خبر 554424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.